Osobní automobily v České republice v loňském roce opět zestárly. Jejich průměrný věk už je téměř 16 let. V registru vozidel je v současnosti 6 425 417 osobních automobilů. Roční přírůstky se v posledních letech mírně snižují, počet vyřazovaných zůstává na přibližně stejné úrovni.
Do roku 2019 se stáří vozového parku zvyšovalo poloviční rychlostí než v posledních letech, nyní se však průměrné stáří zvýšilo za pouhé tři roky o celý jeden rok. V roce 2022 bylo průměrného stáří českého vozového parku 15,93 roku.
V rámci EU má ČR jeden z nejstarších vozových parků osobních vozidel, ty vůbec nejstarší mají v Estonsku (16,7 roku), Rumunsku (16,9 roku) a v Litvě (17 let). Poslední statistiky evropského sdružení ACEA uvádějí za celou EU průměr 11,8 roku, Německo má vozový park s průměrným věkem 9,8 roku, Francie 10,3 roku, Itálie 11,8 roku a např. Slovensko s Polskem oproti nám jen 14,3 roku. Nejmladší vozový park mají naopak v Lucembursku, kde je to pouze 6,7 roku.
A bude to tak i dál, autopark bude stárnout. Lidé totiž na stále dražší nové automobily při snižující se životní úrovni, zaviněné především neschopností Fialové vlády v oblasti energií, nebudou mít. Natož na elektrobazmeky. Udržovat starší auta je nejenom nutnost, je to i ekologičtější, než drancovat přírodu v honbě za výrobou co největšího počtu nových aut. A sny o totální elektromobilitě jsou fyzikálním i ekonomickým nesmyslem.
Miluji své VW T4 2,5 TDI.
No radši sednu do té staré A8 než trapčit s novou fábií.
Proč tomu tak je? Buď naši řidiči trpí nostalgií a nechtějí se zbavit svých miláčků pod kterými mohou s rukama od šmíru strávit volné chvíle? Tedy, pokud na vhodném vrakovišti naleznou potřebný díl, který už nikdo nevyrábí. Nebo je to známka zvyšující se životní úrovně v této zemi? Za kolik let jsme ty Němce dohnat?