Jen co Evropská komise oznámila, že s největší pravděpodobností přehodnotí zákaz prodeje aut se spalovacími motory, který je už roky naplánována na rok 2035, přišly dvě reakce. První je od motoristů, kteří jsou většinově rádi. Ovšem na druhé straně jsou vedoucí představitelé evropského odvětví automobilů, kteří se zaměřili na elektromobily. A ti z toho nadšení nejsou. Dokonce tlačí Evropskou komisi (EK), aby se držela svých původních plánů, tedy zákazu aut se spalovacími motory po roce 2035.
Podle agentur Reuters a ČTK vyzývají zájmové skupiny E-Mobility Europe a ChargeUp Europe v otevřeném dopise předsedkyni EK Ursule von der Leyenové k zachování původních cílů. Mají přitom podporu téměř 200 signatářů, mezi nimiž jsou i švédské automobilky Polestar a Volvo Cars. „Současné snahy oslabit vaše cíle nás hluboce znepokojují,“ uvádí se v dopise s odkazem na intenzivní lobbistické úsilí ze strany širšího automobilového průmyslu.
Přečtěte si také:
Lobbování jede na plné obrátky
Před zveřejněním unijního balíku opatření se lobbování zintenzivňuje. Proti zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem (respektive aut s vyššími než nulovými emisemi) od roku 2035 se staví několik evropských zemí – například Německo, Itálie nebo Česká republika. Výhrady proti úplnému zákazu má rovněž Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Signatáři dopisu pro zachování zákazu však v dopise šéfce unijní exekutivy dodávají, že pokud by se znovu otevřely dveře přechodným technologiím, jako jsou plug-in hybridy a CO2 neutrální paliva, vytvořilo by to nejistotu a zpomalilo přechod na elektromobily. A to i přesto, že čínští výrobci elektromobilů dál snižují náklady. „Každé zpoždění v Evropě jen prohlubuje propast s Čínou,“ tvrdí signatáři.
Amerika couvá od elektromobilů. Chce levnější auta pro lidi a úlevy pro automobilky
Komise měla soubor podpůrných opatření pro automobilky představit už tento týden, v pondělí ale uvedla, že tak učiní až o týden později. Automobilky si stěžují, že prodej elektromobilů vázne a že se dál potýkají s levnější konkurencí z Číny. Při přechodu na elektromobilitu proto chtějí větší flexibilitu.
Unijní politiku zákazu aut se spalovacím motorem obzvláště pozorně sledují automobilky i vlády, včetně těch v Německu a v Itálii. Chtějí, aby EU povolila pokračující prodej plug-in hybridů a také aut se spalovacími motory na tzv. CO2 neutrální paliva. Ta se vyrábějí i z odpadu rostlinného původu.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek




