Už v roce 2021 začalo Volvo tvrdit, že do konce dekády bude čistě elektrické a pro spalovací motory už u něj nebude místo. „Do roku 2030 máme v plánu prodávat pouze plně elektrická vozidla a v roce 2040 již chceme být klimaticky neutrální společností,“ oznámilo před časem Volvo. Nutno říct, že vlivem mnoha faktorů, včetně ne zcela silného zájmu zákazníků, Volvo pokračuje s hybridy. Před několika měsíci ovšem trvale skončilo s dieselovými motory. Jakkoliv od většiny automobilek začínají znít obavy týkající se zákazu prodeje spalovacích motorů, Volvo jde proti proudu.
Automobilka totiž stále chce, aby Evropa prodej aut se spalovacími motory zakázala, protože přechod na elektromobilitu je podle ní nejlepším způsobem, jak snížit evropské emise. Vyplývá to z deklarace podepsané jak Volvem, tak dalšími 49 společnostmi, které tak vyzývají EU, aby své cíle nijak neměnila a hlavně nezrušila. Generální ředitel Volva Jim Rowan podle agentury Bloomberg řekl, že jedině zákaz spalovacích motorů je nejúčinnějším opatřením, které může automobilový průmysl přijmout.
Volvo není jediným automobilovým výrobcem, který se pod deklaraci podepsal. Tím druhým je Rivian, který vyrábí pouze elektromobily, takže je pro něj zákaz neelektrických aut logický. Ostatní automobilky deklaraci podle Bloombergu podepsat odmítly, ovšem mimo automobilový průmysl se k ní hlásí třeba Ikea nebo Uber. Proti zákazu v podobě, v jaké je navržen, už se naopak postavilo Porsche, ale i Mercedes-Benz, Ford a další velcí hráči. Proti už je i řada politiků, včetně českého ministra dopravy Martina Kupky. Zákazníci zatím o elektromobily až zase tak moc nestojí, infrastruktura není dostatečná a dobré prodeje jsou většinou jen tam, kde jsou poskytovány státní dotace.
Ať už to ale se „zákazem spalovacích motorů“ dopadne jakkoliv, je jisté, že to bude mít globální dopady. A to jak na prodeje, tak ale na zaměstnanost či ekonomiky jednotlivých států. Především tu českou, ale i německou, protože jak u nás, tak u sousedů je automobilový průmysl hlavním tahounem ekonomiky.
Volvo je čínské.
V čínském zájmu je, aby se Evropa vlastní hloupostí stala na Číně závislou.
Takže tak. ;-)