Volkswagen je v překladu „lidový vůz“. Před desítkami let byl průkopníkem mezi levnými a dostupnými auty. Budoucnost značky ale bude směrovat úplně jinam. V plánu má prodávat méně vozů, ale zároveň se zaměřit na luxusnější segment. Kromě toho má také v plánu definitivně zrušit řadu modelů se spalovacím motorem.
Podle finančního ředitele značky už není tak důležitý neustálý růst. Přesně tak se Arno Antlitz vyjádřil pro Financial Times. „Spíše než na objem a neustálý růst podílu na trhu se zaměříme na kvalitu a marže,“ řekl. Dodal také, že Volkswagen během následujících pouhých osmi let v Evropě výrazně zredukuje nabídku benzinových a naftových modelů. A nemluvil jen o značce, ale o celém koncernu.
Jde o velmi odvážnou strategii, která mezi běžnými automobilkami nemá obdoby. V automobilovém sektoru vždy šlo hlavně o prodeje a čísla. To znamenalo řadu slev, které poskytovali prodejci a které jim pak značka kompenzovala. Tomu je ale konec.
První jízda s Audi RS e-tron GT: Jestli budou elektromobily fungovat takhle, nemáme se čeho bát
V současné době se všechny automobilky potýkají s nedostatkem čipů a dalších dílů. Přesto většina hlásí, že první kvartál roku 2022 nebyl vůbec špatný. Ukazuje se totiž, že strategie, na kterou se postupně vydává koncern VW funguje. Například BMW a Mercedes-Benz, které tuto strategii už nějakou dobu praktikují, sice prodaly méně vozidel, ale zato hlásí rekordní zisky.
Vedení Volkswagenu pak zdůraznilo, že tato praxe, tedy zaměření na luxus a marže, a ne na objem prodejů, přetrvá i po odeznění krize. Anitz dále zdůraznil: „Máme výrazně nižší základ fixních nákladů, čímž jsme méně závislí na objemu prodejů a tím také méně závislí na růstu.“ Vysvětlil, že není potřeba neustále přidávat kapacity, teď se koncern zaměří na změnu továren. Důvodem je právě výraznější produkce elektromobilů, které bude koncern vyrábět ve Cvikově a Emdenu.
Volkswagen už tuto strategii začíná aplikovat a zdá se, že nešlápl vedle. Daří se mu. Dle velmi prestižního německého akciového indexu DAX se koncern vyšvihl do čela žebříčku společností se ziskem. Koncern se totiž už soustředí především na prodeje Audi a Porsche, a právě ty mají na jeho zisku velký podíl.