Volkswagen zveřejňuje další informace o interiéru a nákladovém prostoru zcela nově vyvinuté generace modelu Transporter. Stejně jako Multivan a ID. Buzz se i nový Transporter postaví na start s digitální přístrojovou deskou v sériové výbavě. Oproti předchozímu modelu Transporter 6.1 nabídne navíc velké výhody také v nákladovém prostoru. Příkladem je nová vstupní verze s krátkým rozvorem náprav. Její nákladový prostor je o 61 mm delší. Šířka mezi podběhy kol se zvětšila dokonce o 148 mm.
Velmi kvalitní, prostorný, funkční
Interiér modelu Transporter byl nově koncipován a navržen i v těch nejmenších detailech. Jasným cílem vývoje byl Transporter s typickými designovými prvky vozů Volkswagen v kombinaci s maximální prostorností a funkčností.
Typické uspořádání modelu VW Bus
Všem majitelům vozů T6.1 bude v nové generaci modelu Transporter důvěrně známá typická vysoká poloha sedadel, široké výplně dveří a vysoko umístěná páka voliče převodovky. Digitální přístrojovou desku tvoří libovolně nakonfigurovatelný 12“ displej („Digital Cockpit“ s úhlopříčkou 30 cm) a 13“ dotykový displej (s úhlopříčkou 33 cm) sériově dodávaného informačního a zábavního systému (včetně přijímače digitálního rozhlasového vysílání DAB+ a systému „App Connect“ pro bezdrátové připojení chytrého telefonu s uživatelskými rozhraními Apple CarPlay, resp. Android Auto). Součástí sériové výbavy je rovněž nový multifunkční volant, jehož tlačítka lze snadno ovládat dokonce i v rukavicích.
Stejně jako Multivan a ID. Buzz má nyní i nový Transporter elektronickou parkovací brzdu s funkcí Auto Hold. Ovládání parkovací brzdy bylo přemístěno na přístrojovou desku, čímž v závislosti na výbavě vzniklo v prostoru pro nohy více místa pro průchod do zadní části kabiny.
Nový Transporter může mít až šest sedadel
Nový Volkswagen Transporter je ve skříňové verzi sériově dodáván se dvěma samostatnými sedadly vpředu. Na přání jsou k dispozici tři sedadla vpředu (sedadlo řidiče a dvoumístná lavice spolujezdce). Kromě toho může být vybaven až třemi snadno vyjímatelnými samostatnými sedadly ve druhé řadě a (později ve verzi Kombi, která bude registrovaná jako osobní automobil) třímístnou lavicí ve třetí řadě.
Volkswagen poodhaluje nový Transporter. Předprodej bude zahájen v první polovině roku 2024
Nový Volkswagen Transporter bude jako jediné lehké užitkové vozidlo ve své třídě nabízen také jako valník s dvojkabinou. V tomto případě čeká v interiéru na posádku šest sedadel: sedadlo řidiče plus dvoumístná lavice v první řadě a třímístná lavice ve druhé řadě. Zákazníci mají na výběr čalounění odolnou tkaninou nebo dvěma variantami umělé kůže.
Objem nákladového prostoru 5,8 až 9,0 m³
Nová generace má vnější délku 5050 mm, a je tedy o 146 mm delší než předchůdce. Současně se zvětšil i rozvor náprav, a to o 97 mm na 3100 mm. Alternativně bude k dispozici varianta s rozvorem náprav prodlouženým o 400 mm (vnější délka: 5450 mm). V porovnání s předchůdcem nabízí novinka o 128 mm větší vnější šířku (bez vnějších zpětných zrcátek), činí 2032 mm. Také maximální šířka mezi podběhy kol je o 148 mm větší, nyní je to 1392 mm. Díky tomu lze do vozu snadno naložit i europalety. Volkswagen Transporter s normálním rozvorem má v úrovni podlahy délku nákladového prostoru 2602 mm, což odpovídá nárůstu o 61 mm. U verze s prodlouženým rozvorem náprav vzrostla délka nákladového prostoru na 3002 mm.
Díky tomu samozřejmě narostl i objem nákladového prostoru. Největší objem nákladového prostoru verze s normálním rozvorem náprav a všemi druhy pohonu se zvětšil na 5,8 m³. Verze s dlouhým rozvorem náprav a vysokou střechou bude schopna pojmout až 9,0 m³. Různými přepážkami konfigurovatelný nákladový prostor může být individuálně přizpůsoben speciálním požadavkům firemní klientely.
Maximální užitečná hmotnost 1,33 tuny
Nový Volkswagen Transporter může zajet do všech běžných parkovacích budov díky vnější výšce, která je nižší než dva metry (s normální střechou). S průměrem otáčení jen 11,8 metru (normální rozvor náprav) si Transporter při manévrování hravě poradí i s ostrými zatáčkami. Užitečná hmotnost pro přepravu nákladu dosahuje až 1,33 tuny. A pokud by ani to nestačilo, lze za novou generaci modelu Transporter připojit přívěs o hmotnosti až 2,8 tuny.
Digitální a intuitivní
Řidiči modelů T6.1, Multivan a ID. Buzz se v přehledné a intuitivní struktuře menu, veškerých ukazatelích i ovládacích panelech okamžitě vyznají. Na levé straně u volantu jsou jako obvykle umístěny prvky pro ovládání funkcí osvětlení, vpravo jsou na jedné liště sdružena tlačítka důležitých funkcí vozidla, menu a nastavení hlasitosti. Nad lištou je umístěn dotykový displej informačního a zábavního systému. V jeho spodní části je trvale zobrazována digitální lišta s důležitými funkcemi klimatizace včetně ovládání vyhřívání sedadel. Uprostřed je velká hlavní plocha s libovolně nastavitelnými ikonami. Nad hlavní plochou má řidič na očích další trvale zobrazovanou digitální lištu s nejrůznějšími standardními informacemi (například venkovní teplota nebo stav nabití chytrého telefonu) a tlačítko „Home“, díky němuž se uživatel pouhým jedním kliknutím vrátí zpátky do hlavního menu. Informační a zábavní systém může být na přání rozšířen o navigační systém, online služby „VW Connect“, resp. „VW Connect Plus“ (dodávané sériově ve spojení s navigačním systémem), a audiosystém Harman Kardon.
Srovnávací test: Hyundai Staria a Volkswagen Multivan T7 Long (2024)
Pod proudem
Na středové konzole je umístěna odkládací přihrádka pro chytré telefony, která může být na přání vybavena funkcí indukčního nabíjení. Další zařízení lze nabíjet prostřednictvím až sedmi rozhraní USB-C, USB-A a 12V elektrické zásuvky. Volkswagen Užitkové vozy kromě toho nabízí pro nový Transporter na přání elektrickou zásuvku 230 V (400 W) včetně měniče, která zajistí napájení velkých elektrických zařízení všeho druhu. Pro elektrické, resp. elektrifikované varianty bude k dispozici také měnič s výkonem 2,3 kW.
Zahájení prodeje
V České republice bude nový Transporter uveden na trh v první polovině roku 2025. Předprodej bude spuštěn v druhé polovině roku 2024.
I všechny „dodávkové vozy“ mají stále co zlepšovat.
Počínaje zaclánějícím tlustým a mnohdy dole ještě rozdvojeným levým „A“ sloupkem pro snadné řešení výrobce a nebezpečné pro uživatele co může leccost přes něj nevidět. Japonci u sport. auta dělali bezrámové zasklení a je možné tlusté přední sloupky takto zmenšit o rámečky oken. A jsou i další řešení, která výrobci neužívají, poněvadž zde konstrukční řešení proklatě mění na cizí odpovědnost z výrobce na řidiče. Proč zde není EU tak činná? Lobbing!
Dále mi na těchto karosériích vadí, že i přes fakt, že jich hodně lidí používá při kempování nelze posuvné dveře otvírat a zavírat potichu kvůli spícím!
Problémem je jak boky, dveře, sloupky i strop zateplit když je tam záplava nerovností a dutin, navíc je tam nohdy tažena elektrika odebírající i desítky ampér. Výstupky a zejména hluboké dutiny vadí v snadnosti izolování, dráty s desítkamai ampér je třeba chránit před tepelnou izolací aby se prostě nepřehřály na nebezpečné hodnoty.
Prokletím jsou možnosti kotvení střešních nosičů, když přední kotevní úchyty jsou moc daleko od přední hrany střechy. Mnohdy jsou také úchylně exoticky pojaté, že snadné, či pevné přišroubování čehokoliv je skoro nemožné.
Zcela chybí možnost uprostřed čela i zádi vozu uvázat třeba kánoi, či jiné dlouhé předměty kterým by to bránilo v rozkývání!
Kvůli časté montáži druhého výparníku klimatizace vzadu je omezeno nakládání. Kdyby alespoň na úrovni podlahy ponechali pár cm místa pro různé přepravované plotny. Rovněž kvůli symetrii je plastování přes výměník vystupující do prostoru provedeno stejně i na druhé straně kde nic není a mnohdy je to objem třeba i 150 litrů, zahrnu li i potrubí přívou vzduchu ke klimatizaci co na druhé straně logicky není! Výrobce hraje mrtvého brouka!
Velice těžké jsou sedačky které je potřeba vyjmout z vozu. A dělat lůžkovou úpravu způsobem, že se opěrák v druhé řadě sklopí na sedák znamená, že pak jak se na to položí matrace už není místo k rovnému usednutí na matraci bez stále sklopené hlavy.
U posledních bočních skel by mělo být pamatováno na snadnou a levnou možnost montáže nějaké kapsové výplně oken co by také tepelně izolovala a vytvářela i soukromí.
Na zadních dveřích by mělo být usnadněno zavěšení třeba i jen „kufrů“.
Každé auto by mělo být možno při spaní větrat bezpečněji než jen otevřením okýnek u ofuků s noční montáží mřížek mezi sklo a dveřní drážku př. dveří.
Pod „dodávkami“ je vždy dost výšky na uložení těžké přídavné baterie i naftového topení. Proč není možno koupit a legálně namontovat schválený kastlík. Nebo i na kastlík na podlahový trezor, či vodu. To vše má být přeci nízko, nejen kvůli těžišti!
V zadní části by byl fajn výsuv s vyšší nosností pro nakládání, nebo pro zadní kempovací box. Třeba i doplňkový.
Ve střeše bych uvítal místo pro montáž průlezu do střešního stanu, který by mělo být možno montovat přímo na zpevněnou střechu aby odpadla neaerodynamická mezera mezi stanem a střechou !
Mělo by být počítáno i s doplněním o solární panel a el. průchodku.
Nebo možnost sprostě primitivně zamčít dveře zevnitř dalším zámkem.
Není nutno hned dodávat vše, ale umožnit dodatečnou montáž pro ty co by to potřebovali a dokoupili či dovyrobili si to sami a nemuseli kvli tomu dělat oklikou složité zásahy.
Zajímavé by byly i brzdné gumové lišty vysouvatelné z relativně dost kluzké podlahy.
Dále ze zkušeností postupovat ergonomicky, pamatovat na 2 litrové PET, schránky pro mobil na viditelném místě pro navigaci v mobilu, místo na tužku, propisku a notýsek misto na brýle a jejich utěrku, vždy lepší než přizpůsobovat pro čínský „plastový“ doplněk. Udělal bych i místo na dva turistické příbory a kastlíky na dokumenty.
Kdyby s těmito myšlenkami přistupoval jediný výrobce, tak by urval veliký kus trhu konkurenci. Dříve měla lůžkovou úpravu i levná Š 1000 MB.