Prvni jizda - Ford Tourneo Custom a Ford Tourneo Courier

První jízda s novými Fordy Tourneo Custom a Tourneo Courier (2024)

Autor: Pavel Srp - Zdroj a foto: Ford - 22. 3. 2024


Ford si pro zákazníky připravil hned dva zbrusu nové užitkové modely. Představil nové generace dodávek Tourneo Custom a Tourneo Courier, jak označuje osobní verze, a Transit Custom a Transit Courier, jak označuje nákladní verze. S oběma osobními verzemi jsme se krátce seznámili i svezli.


Navigace:


Ford Tourneo Custom 

Ford už má v užitkových modelech po loňském výpadku opět pro každého něco. Dokáže nabídnout jak malé městské dodávky, tak i střední dodávky, ale i ty velké. Vždyť na největší Transit vám nemusí stačit ani řidičský průkaz skupiny B, protože dokáže nabídnout celkovou hmotnost až 5 tun. V nabídce jsou ale i podvozky, na které lze postavit třeba speciální nástavby. To nás ovšem teď úplně zajímat nebude, nás bude zajímat o jedno číslo menší dodávka: Ford Tourneo Custom.

Jde o zbrusu novou generaci auta na úplně nové podvozkové platformě. Vyvinul ji Ford, ale objeví se i jako Volkswagen Transporter. Je to součást širší spolupráce mezi oběma automobilkami, která už zahrnuje menší Ford Connect (opět jako osobní verze Tourneo Connect nebo nákladní verze Transit Connect), která stojí na základech Volkswagenu Caddy, a pick-up Ford Ranger, který vyvinul Ford, a nabízí se i jako Volkswagen Amarok.

Test Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue Powershift (2022)

Designová revoluce se nekonala, Ford navázal na předchozí generaci, což je dobře. Už na první pohled ovšem jasně poznáte, že jde o moderní auto. V nabídce je jak klasická plechová dodávka, tak i jako osobní verze s až 9 sedadly. Ford si připravil i několik výbav: od těch obyčejných až po stylové jako Sport s rychlými pruhy nebo outdoorovou Active anebo luxusněji pojatou Titanium X. Vybírat lze ze dvou délek karoserie L1 nebo L2, výška střechy je jen jediná a ve většině konfigurací se celková výška auta vejde do dvou metrů.

O pohon se mohou starat buď naftové motorizace s objemem dvou litrů a výkonem 110 kW/150 koní nebo 125 kW/170 koní, případně plug-in hybrid s 2,5litrovým atmosférickým čtyřválcem (celkem se 171 kW/232 koní) nebo to může být také čistý elektromobil se 64kWh baterií a homologovaným dojezdem kolem tří set kilometrů. Kromě základní 110kW naftové verze jsou všechny ostatní vybaveny standardně automatickou převodovkou. Pro výkonnější naftovou verzi je k dispozici za příplatek pohon všech kol.

Ford říká, že Tourneo Custom je ještě praktičtější než kdy dřív. V interiéru připravil pro druhou a třetí řadu sedadel nové kolejnice, díky nimž je lze posouvat vpřed a vzad a díky tomu buď zvětšit prostor pro cestující nebo naopak pro zavazadla. Ve druhé řadě sedadel jsou tři samostatná sedadla, ve třetí řadě jsou sedadla dělená v poměru 2:1. Nemusíte je pouze posouvat, ale můžete je také sklopit anebo zcela vyjmout. Nemusíte je však vyjímat pouze v celých řadách za sebou, ale lze odstranit třeba jen pravá sedadla (s výjimkou přední řady sedadel, která je pevná) a vytvořit tak prostor například pro kajak nebo vánoční stromeček, lyže snowboard a podobné dlouhé a neskladné předměty.

Boční posuvné dveře mohou být na obou stranách elektrické a dají se ovládat bezdotykově. Lze je otevřít mávnutím nohy vedle předního kola. Elektrické může být samozřejmě také víko zavazadlového prostoru.

Prvni jizda - Ford Tourneo Custom a Ford Tourneo Courier - (1)

První kilometry

V rámci krátkého prvního jízdního seznámení jsme usedli do verze s výkonnějším naftovým motorem 2,0 EcoBlue se 125 kW/170 koňmi a 390 Nm, který je spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou. Poháněna jsme měli pouze přední kola.

Auto je vysoké, při nástupu do něj se hodí využít vestavěné schůdky. Díky tomu má ale posádka v autě dobrý rozhled, v testované osobní prosklené verzi navíc nejen vpřed a do stran, ale navíc i šikmo vzad. Prosklené plochy je tu opravdu hodně, navíc můžete mít i panoramatickou střechu.

Výbava Fordu Tourneo Custom může být podobná jako u spousty dnešních osobních aut, takže nechybí bezklíčový přístup a startování, automatická klimatizace, elektrické ovládání oken a zrcátek, navigační systém se systémy Android Auto a Apple CarPlay, ale také například vyhřívaná sedadla v první i ve druhé řadě sedadel nebo masážní funkce řidičova sedadla a tak dále. Ford nabízí v základu čtveřici výbav, které je však možné dovybavit mnoha prvky na přání (ať už samostatně nebo ve výhodných paketech).

Auto překvapí tím, že přestože jde o dodávku, je odhlučnění kabiny opravdu velmi dobré. A to jak od motoru, který na volnoběh skoro není slyšet, tak i co do aerodynamiky. V městských i v mimoměstských rychlostech, ale i na dálnici se na předních sedadlech dá mluvit polohlasem a přesto si cestující bez problémů rozumí. Jak je to pak z předních sedadel na zadní, to jsme zatím neměli možnost důkladně vyzkoušet.

Přední sedadla mohou být buď dvě samostatná, což byl právě náš případ, nebo řidičovo samostatné a pro spolujezdce dvousedadlo (lavice). Jednou z hlavních priorit konstruktérů bylo prý zajistit maximální pohodlí a co nejvíce usnadnit pohyb v kabině. Pokud je tedy automobil vybaven automatickou převodovkou, její volič se nachází přímo na sloupku řízení, na středovém tunelu tak nic nepřekáží.

Naše auto obouvalo největší 19″ disky s pneumatikami 235/50 R19 (v nabídce jsou ještě 17″ pro nižší výbavové stupně), přesto je Tourneo Custom až překvapivě pohodlné. Nerovnosti filtruje velmi dobře a tiše. Ačkoliv je naladění podvozku hodně komfortní, dokáže i tak projíždět zatáčky překvapivě svižně. A automatická převodovka? Její spojení s motorem se také někdo věnoval velmi dobře, protože v klidném, ale i v ostřejším tempu neváhá a řadí tak, jak byste to od ní vlastně čekali.

Teď objednáte, ale hned nemáte

Ford nastavil ceny osobního modelu Tourneo Custom docela rozumně. Nejlevnější v ceníku je naftová 110kW dvoulitrová verze s krátkou karoserií L1 a s manuální převodovkou, která startuje na 1 053 000 korunách bez daně z přidané hodnoty (1 274 130 korun je to s daní). Za delší karoserii L2 se připlácí 15 tisíc bez daně. Výkonnější 170koňová verze je dražší asi o sto tisíc bez daně a za čtyřkolku musíte připlatit asi 80 tisíc bez daně.

Problémem ale může být, že pokud teď auto objednáte, hned tak se k němu nedostanete. Aktuální dodací lhůty mohou bohužel být až kolem jednoho roku.

Na další stránce si můžete přečíst o menším Fordu Tourneo Courier.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru