Zatímco se mladoboleslavské Škodě daří, tak její matka, tedy koncern Volkswagen balancuje nad propastí. Aby to ustál, musí začít hodně šetřit. Ale zatímco doposud o úsporách jen mluvil a naznačoval, v těchto dnech představil konkrétní plány. A ty se nelíbí odborům.
Hlavním vyjednavačem za koncern VW je Arne Meiswinkel a ten potvrdil, že je potřeba začít výrazně šetřit. Jednou z cest je i požadavek koncernu na snížení kolektivně dohodnutých mezd o deset procent. Zatím ale podle agentury DPA nepotvrdil zavírání některých výrobních závodů a propouštění zaměstnanců. I přesto se ale odbory bouří, jejich centrála IG Metall seznam úspor popsala dokonce jako toxický. „To, co zde Volkswagen předkládá, by samozřejmě bylo bezostyšným saháním na peněženky zaměstnanců a nebylo by to schůdné řešení. To nejsou kontury, se kterými bychom mohli souhlasit,“ řekl agentuře DPA vyjednavač za odborovou centrálu Thorsten Gröger.
Koncern proto společně s odbory rozjel další kolo vyjednávání týkající se plánovaných škrtů. Nicméně odbory stále trvají na zachování všech výrobních závodů. Nelíbí se jim ani případné propouštění nebo úspory na platech. Nelíbí se jim vlastně vůbec nic. Odbory dokonce vyhrožují při zavedení škrtů stávkou. O to víc, že Meiswinkel jako jedno z opatření zmínil snížení počtu učňovských míst. „Tento toxický seznam, který nám Volkswagen předložil, je poměrně dlouhý,“ reagoval za odbory Gröger.
Jediné, co odbory kvitují, je ochota koncernu jednat o budoucnosti všech výrobních míst, a to bez jejich zavírání. „Tento zásadní, i když slabý signál, byl minimální podmínkou, kterou musela společnost splnit, aby IG Metall vůbec zůstal u jednacího stolu. V opačném případě bychom jednání přerušili,“ uvedl odborový předák. Odbory jsou na koncern VW dlouhodobě rozzlobené, protože je to poprvé v celé 87leté historii, kdy by mohlo dojít k uzavření německých továren.
Faktem ale je, že za problémy koncernu stojí více faktorů. Třeba i ne úplně dobré prodeje sportovních modelů Audi a Porsche, tedy těch nejziskovějších. Celkový propad prodejů koncernu VW se pohybuje kolem 7 %, což je hodně. A v Číně, tedy na velmi důležitém a velkém trhu, je propad prodejů dokonce 15 %. A špatně jsou na tom i prodeje elektromobilů, které meziročně klesly o 10 %.