Koncern Volkswagen to teď nemá vůbec lehké. Aby přežil, musí začít šetřit ještě víc než doposud. To se však nelíbí odborům, které by naopak uvítaly zvýšení platů. Koncern VW si ale stojí za svým a už začíná ukazovat, jak konkrétně si úspory představuje.
Nutno říct, že koncern VW o šetření jen nemluví, už nyní se snaží uspořit každý cent. A vyplácí se, protože šéf značky Volkswagen Thomas Schäfer řekl, že pokračující úsporné snahy vedly k pozitivnímu vlivu na zisk ve výši přibližně 7,5 miliardy eur, a dodal, že je potřeba ušetřit další čtyři miliardy eur. Bohužel také doplnil, že celé společnosti opravdu nezbyde nic jiného než zavřít některé závody v Německu. Případné uzavírání se podle Schäfera netýká pouze továren na výrobu aut, ale i závodů na výrobu komponentů.
Schäfer tvrdí, že dnes už neexistuje jakákoliv naděje, že by se poptávka po jejich produktech v Evropě nějak výrazně a rychle zvýšila. Poznamenal také, že náklady na pracovní sílu v německých závodech Volkswagenu jsou zhruba dvakrát vyšší než v obdobných továrnách a ve vlastních závodech VW v jižní a východní Evropě.
„Jakékoli řešení musí v konečném důsledku snížit nadbytečnou kapacitu i náklady. Nemůžeme na to jenom nalepit náplast a táhnout to dál. To by se nám později pořádně vymstilo,“ řekl Schäfer týdeníku Welt. Většinu plánovaného snižování počtu pracovních míst v německé automobilce, které společnost nevyčíslila, lze podle Schäfera sice částečně provést běžným úbytkem zaměstnanců a předčasným odchodem do důchodu, to ale nebude stačit.
„Trvalo by to prostě příliš dlouho. Nemá smysl odkládat restrukturalizaci až do roku 2035. Do té doby by nás konkurence nechala za sebou,“ řekl šéf značky Volkswagen. Zdůraznil, že restrukturalizace VW by měla být hotová spíše do tří než do čtyř let.
Odbory nesouhlasí
Tato slova Thomase Schäfera ale jen prohloubila naštvanost odborů, které vyhrožují obrovskými stávkami. Dokonce je dříve označily jako takové, které Německo už dlouho nevidělo. Odboráři vedení žádají, aby pro jednání o platech a kapacitách předložila automobilka řešení, která vylučují uzavření továren i výrazné propouštění. Nesouhlas s těmito opatřeními vyjadřuje podniková rada. Její vedoucí Frank Sell podle agentury DPA uvedl, že zásahem do odměňování zaměstnanců bylo dosaženo nového dna ve spolupráci s vedením, čímž je ohrožen sociální smír v podniku. „Nyní budeme organizovat náš odpor proti těmto plánům na všech úrovních,“ řekl Sell.
Napjatá situace je rovněž u dodavatelské společnosti Bosch. Kromě toho, že firma ruší asi pět a půl tisíce pracovních míst, zkracuje také pracovní týden a mzdy pro některé své zaměstnance v Německu, aby snížila náklady. Celkem se to dotkne asi 10 tisíc lidí.