Kdysi dávno, před mnoha, mnoha lety to bylo snadné: o ten správný motorový olej jste se nemuseli starat, protože pro téměř všechny automobily byl vhodný stejný olej. Dnes to vypadá úplně jinak. Oliver Kuhn, zástupce vedoucího laboratoře pro oleje Liqui Moly, vysvětluje, proč univerzální motorový olej již neexistuje.
„V minulosti to bylo skoro jedno, jaký olej jste do motoru nalili: nebyly téměř žádné různé druhy olejů a auto sneslo téměř cokoli. Později se objevily další oleje, ale jejich různé viskozita, jako například 10W-40 nebo 15W-40, pomáhala se v nich přinejmenším orientovat. Toto označení říká, jak hustý či naopak jak řídký je olej v chladném a horkém stavu. Dnes je však viskozita jen jedním z mnoha důležitých parametrů a při hledání toho správného oleje moc nepomůže,“ říká Oliver Kuhn.
Rozhodující jsou dnes průmyslové normy pro motorové oleje, jako například od Evropské asociace výrobců automobilů ACEA nebo Amerického ropného institutu (API). Kromě toho zejména evropské automobilky vyvinuly pro oleje své vlastní specifikace. „V současné době existuje více než 50 specifikací pro motorový olej,“ vysvětluje Oliver Kuhn.
Jak k tomu ale došlo, že se džungle druhů olejů stále více rozrůstala? Ve snaze snížit spotřebu paliva a tím i emise objevili pro sebe zejména evropští výrobci motorový olej jako jednu z mnoha páček. Když vyvinete nový motor, jsou vlastnosti, které má olej mít, nastaveny brzy. Pak je to na výrobcích olejů takový olej vyrobit. Protože má každý automobilový výrobce své vlastní technologické procesy, liší se tak i požadované vlastnosti olejů. Někdy lze několik vlastností kombinovat v jediném oleji, někdy ale také ne.
A tak se z obecného maziva předchozích desetiletí stala vysoce specializovaná tekutina. A proto dnes nemůže existovat žádný univerzální olej, který by vyhovoval všem vozidlům. „Každý, kdo tvrdí něco jiného, tomu buď vůbec nerozumí, nebo chce zákazníky natáhnout,“ říká Oliver Kuhn. Liqui Moly vyrábí výhradně v Německu a má ten správný olej pro prakticky každé auto.
Otázku „nejlepšího oleje“ proto nelze zodpovědět paušálně. Namísto toho jde o to najít pro každé auto ten správný olej. Dnes je motorový olej spíše tekutý náhradní díl. Použít nesprávný olej je jako použít náhradní díl, který nepasuje. Hrozí pak rizika s daleko většími důsledky než jen trocha olejového kalu. Opravdu existují kombinace oleje a motoru, při kterých by se motor po několika stovkách kilometrů zničil.
Změna trendu směrem k méně druhům olejů není v dohledu. Naopak: v budoucnu se bude rozmanitost olejů stále zvyšovat a bude pokračovat trend směrem ke stále více specializovaným olejům. „To bude život motoristům i mechanikům ještě více komplikovat,“ říká Oliver Kuhn. „I pro nás jako výrobce by méně druhů olejů bylo samozřejmě jednodušší. Ale tento vývoj nastavují výrobci aut, ne my.“