Ultramid_Structure_olejovy skrutkovy modul

Společnosti BASF a Hengst vyvinuly světově první opakovaně použitelný plastový olejový filtr typu „spin-on“ pro automobily. Blue.on představuje udržitelnou alternativu k běžným kovovým filtrům typu „spin-on“, protože není nutné nahrazovat ho při výměně oleje novým. Je vyroben z materiálu Ultramid Structure LFX, což je dlouhým skelným vláknem vyztužený a vysoce odolný plast společnosti BASF, jehož specifické vlastnosti poskytují nové možnosti pro nahrazování kovu.

Blue.on nabízí řešení zásadního problému automobilového průmyslu, co se týče výměny olejových filtrů, jichž se každoročně vymění a zlikvidují dvě miliardy. Při výměně oleje se vymění celý olejový filtr a zbytkový olej se zlikviduje jako nebezpečný odpad. Navíc tím vzniká velké množství dalšího odpadu.

Vše umožnil materiál Ultramid Structure LFX

Nový modul Blue.on, který používají přední výrobci automobilů, se skládá ze tří součástí: pouzdra filtru, prvku spojeného s motorem a filtračního prvku. Při výměně oleje se vymění pouze filtr jako takový, přičemž celoplastový modul lze používat po celou dobu životnosti motoru. Po skončení životnosti automobilu mohou být všechny součásti modulu téměř zcela recyklovány. Dalším přínosem je to, že díky použitému materiálu je hmotnost modulu o 23 % nižší, než je tomu v případě kovových filtrů.

Víte, proč existuje tolik různých motorových olejů?

Udržitelné řešení pro tuto vysoce namáhanou součástku bylo vytvořeno z materiálu Ultramid Structure A3WG12 LFX. Materiály Ultramid Structure společnosti BASF jsou dlouhým skelným vláknem vyztužené polyamidy s mimořádnými vlastnostmi: kromě vynikající mechanické odolnosti při vysokých teplotách vykazuje tento materiál nízkou tendenci k deformacím, smršťování a kroucení. Právě tyto vlastnosti umožnily vznik inovační koncepce tohoto filtru. Vzhledem k dlouhým skelným vláknům a následné změně orientace vláken vznikla rozměrově stabilní součástka. Skelná vlákna při vstřikování do formy vytvoří v součástce trojrozměrnou síť, což vede k vynikající kvalitě povrchu.

Spolupráce je cestou k úspěchu

„Společnost Hengst nás oslovila s nápadem na vytvoření alternativy ke kovovým pouzdrům, která šetří zdroje a vykazuje stejné vlastnosti,“ uvedl Christian Janeba, Senior Key Account Manager divize Performance Materials společnosti BASF. „Na vývojové fázi jsme se podíleli vytvořením nového materiálu a komplexním technickým balíčkem se zaměřením na udržitelnost.“

Kromě testování součástí a poradenství při zpracování plastů nabídla společnost BASF také simulační nástroj Ultrasim: „Vývoj trval dlouho, ale výsledek je velice přesvědčivý,“ řekl Michael Böhm ze společnosti Hengst. „Všichni partneři chtěli vytvořit nejen inovační technickou součástku, ale i udržitelné řešení pro automobilový průmysl a pro řidiče. Po mnoha testech a zkušebních provozech, na nichž se společnost BASF podílela svým komplexním know-how v oblasti plastů, se konečně dostavily pozitivní výsledky.“ V roce 2018, ještě před zahájením sériové výroby, získal filtr Blue.on ocenění za inovaci od německé spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko.

Výměna oleje za 90 sekund? Castrol přišel s řešením – foto + video