Víte, k čemu jsou na pneumatikách štítky EU? Pomůžou vám se správným výběrem a prozradí detaily o pneumatice

Autor: Anina Russová - Zdroj: Dekra, Continental, Goodyear - Foto: Continental - 19. 3. 2023


Nákup nových pneumatik bezesporu patří k motoristickému životu. Od jara roku 2021 se na pneumatikách začaly objevovat speciální energetické štítky nařízené Evropskou unií. Ty pomohou s orientací mezi různými typy pneumatik a také prozradí informace o bezpečnosti.

Dekra upozornila, že při hodnocení pneumatik pro osobní a nákladní automobily pomocí štítku EU jsou nejvyššími prioritami faktory bezpečnosti, ekologické aspekty a vliv na spotřebu. Podle unie bude mít toto označování vliv na emise, které by měly být sníženy i přibližně 10 milionů tun. Štítek také dá koncovým uživatelům jednotnější a přehlednější možnost rozhodování. Vzhledem k tomu, že každý štítek má navíc také QR kód, je velmi snadné se rychle dostat na podrobné informace ke každé pneumatice.

Pro motoristu je jedním z nejdůležitějších faktorů bezpečnost jízdy a přilnavost za mokra. Podle Dekry je u nejlépe hodnocených pneumatik brzdná dráha osobního automobilu při plném brzdění z rychlosti 80 km/h až o 18 metrů kratší než u vozidla s pneumatikami třídy E. Rozdíl mezi pneumatikami třídy A a E tak může činit až 30 %.

Barevné pruhy a tečky na pneumatikách mají svůj důvod. Dá se podle nich zjistit několik věcí

Velký rozdíl je také v oblasti spotřeby. Pokud auto obouvá pneumatiky třídy A, může na spotřebě ušetřit až 7,5 % oproti pneumatikám třídy E. Je ale nutné pamatovat také na správný tlak v pneumatikách. Pokud je totiž příliš nízký, vede to k vysokému valivému odporu všech pneumatik. A je-li dokonce výrazně nižší, projeví se to jak na spotřebě, tak v konečném důsledku také na odolnosti konstrukce samotné pneumatiky.

Pro spotřebu je důležitý valivý odpor pneumatiky. „Pneumatiky, které mají nízký valivý odpor, jsou nejhospodárnější. To znamená, že k pohybu vozidla je vyžadováno méně energie – a tím i méně paliva. Vzhledem k tomu, že pneumatiky se mohou na spotřebě paliva vozidla podílet z 20 až 30 %, lze při výběru nových hospodárných pneumatik snadno ušetřit náklady na palivo,“ vysvětlili specialisté z Continentalu.

Štítek prozradí také údaj o hlučnosti pneumatiky. „Úroveň hlučnosti je rozdělena na třídy A, B nebo C. Valivý hluk pneumatiky se měří v decibelech a přesná hodnota je uvedena v dolní části štítku. Pneumatiky s nízkou úrovní hlučnosti mají hodnotu mezi 67 a 71 dB. Nejvyšší úroveň vykazuje zvukové vlny v rozsahu 72 až 77 dB. I zvýšení jen o několik decibelů představuje velký rozdíl úrovně hlučnosti. Při zvýšení o pouhé 3 dB se tak vnější hluk vydávaný pneumatikou,“ vysvětlil Goodyear.

Označení EU však nemůže pokrýt všechny výkonnostní charakteristiky pneumatiky, tedy chování na suché vozovce, jízdní stabilita, boční vedení nebo trvanlivost nejsou na štítku zohledněny. „Kromě štítku pneumatiky jsou dobrým zdrojem informací testy v odborných časopisech nebo autokluby,“ vysvětluje Christian Koch, odborník na pneumatiky z Dekry.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru