nove_pneumatiky

Barevné pruhy a tečky na pneumatikách mají svůj důvod. Dá se podle nich zjistit několik věcí

Autor: Radim Plachý - Foto: Wikimedia Commons, ProjectManhattan (Own work, CC BY-SA 3.0, Link) - 17. 12. 2022


Pokud jste si kupovali nové pneumatiky, jistě jste si všimli, že jsou na nich barevné pruhy a tečky. Není to jen tak na ozdobu, ale dá se podle nich zjistit několik věcí a ušetří to práci mechanikům.

Pruhy značí továrnu

Pruhy na pneumatikách jsou na běhounu a mají různé barvy, které společně s kódy označují konkrétní továrnu, ve které byla pneumatika vyrobena. Hodí se to zejména ve chvílích, kdy by například vznikl nějaký defekt, aby se dalo zjistit, ze které továrny poškozené pneumatiky pocházely. Výrobci totiž mohou vyrábět stejnou pneumatiku v různých továrnách. Může se vám tedy stát, že pokud koupíte nové pneumatiky, nemusejí mít všechny čtyři stejné proužky, ale mohou se lišit. Znamená to jen to, že byly vyrobeny v různých továrnách, ale jinak jsou stejné.

Proužky na pneumatikách slouží také pro zákazníky, kteří díky tomu mohou poznat, že pokud prodejce nabízí nové pneumatiky, jsou opravdu nové. Pruhy se totiž velmi rychle sjíždějí.

Zimní pneumatiky v kostce: přednosti, předpisy a ideální doba nasazení

Tečky pomáhají pneuservisům

Na pneumatikách mohou být ale i tečky. Ty jsou tam kvůli správnému vyvážení a vystředění. Ačkoliv mají dnes výrobci supermoderní technologie, nedokáží vyrobit 100% souměrnou pneumatiku. Barevné tečky tak ukazují, kde je pneumatika nejlehčí nebo naopak nejtěžší, což pomáhá při montáži pneumatiky na disk. Žlutý puntík značí místo, kde je pneumatika nejlehčí, a kde by měl být namontovaný ventilek.

Kia XCeed 1.5 T-GDI MHEV 7DCT (2022)

Na pneumatikách může být i červený puntík, který naopak značí nejvyšší bod kolísání, jenž určují testy výrobce. Ten by měl sedět k samotnému disku, na kterém by mělo být také označení (puntík, důlek a podobně) s nejnižším bodem kolísání. Pokud budou tyto dvě značky proti sobě, mělo by být vyvážení pneumatiky a disku ideální.

Štítky: , ,

3 názory na “Barevné pruhy a tečky na pneumatikách mají svůj důvod. Dá se podle nich zjistit několik věcí”

  1. Pokud vyvažuji cokoli-třeba, brusný kotouč,lištu sekačky atd. tak na nejtěžší místo nepřidám závaží,ale naopak.Zřejmě překlep pisatele.

  2. Žlutý puntík značí místo, kde je pneumatika nejtěžší, a kde by měl být namontovaný ventilek.Promiňte,ale nemělo by to být naopak???

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru