Je to skoro k nevíře, ale bodový systém, tak, jako ho známe, je tu s námi už od roku 2006. Za tu dobu se ale vyvíjí doprava i chování řidičů. Už minulá vláda ohlásila změny bodového systému, dokonce je připravila, nechala schválit policií, BESIPem a dalšími odborníky, ale pak přišel koronavirus a následně i volby. A s tím i konec změn, především pak zjednodušení, celého systému.
Začátkem roku ohlásil ministr dopravy Martin Kupka (ODS), že všechny už připravené změny, chce ještě projít, zpřesnit a vše upravit. Kdy by ale schvalovací proces měl proběhnout, nevěděl. Proto jsme se na to, jaké jsou plány s bodovým systém, zeptali ministerstva dopravy znovu.
Tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta nám toho moc neprozradil, ale upřesnil alespoň očekávaný termín. „Návrh zákona nyní zpracováváme. Poté ho čeká projednání v mezirezortním připomínkovém řízení a v souladu s Plánem legislativních prací vlády bude v září tohoto roku předložen vládě. Předpokládáme, že navrhované změny nabydou účinnosti 1. ledna 2024.“
Ministerstvo dopravy zveřejnilo nejčastěji bodované přestupky českých řidičů za rok 2021
Sám ministr dopravy Martin Kupka pak k bodovému systému v jednom ze svých rozhovorů řekl: „Chtěl bych přispět k tomu, aby ten systém byl co nejjednodušší. Čím je jednodušší legislativa, tím je větší efekt z hlediska porozumění a dodržování. Aby v tom byla logika, která lidem bude zřejmá, a aby věděli, že v případě nejvážnějších přestupků, které mají často za následek úmrtí nebo vážné poškození zdraví, tomu bude odpovídat bodová sankce. Rozdělení by odpovídalo stupňům dva, čtyři a šest bodů tak, aby v případě šestibodových sankcí u nejvážnějších přestupků platilo pravidlo dvakrát a dost.“