parkovani v praze

Více než polovina Pražanů už porušila předpisy, aby mohla v hlavním městě zaparkovat. Parkování aut v hlavním městě totiž trápí devět z deseti (celkem 88 %) motorizovaných Pražanů. Data vyplývají z aktuálního reprezentativního průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Uber. Parkování v metropoli vnímá jako velký problém dokonce i většina obyvatel hlavního města, kteří auto nemají resp. často ani nevlastní řidičský průkaz.

Necelé 2/3 pražských řidičů (56 %) přiznávají, že situace je tak kritická, že při parkování občas poruší dopravní předpisy, třetina (32 %) riskuje trest za nesprávné parkování dokonce pravidelně. Největšími hříšníky jsou v tomto ohledu zejména mladí řidiči do 29 let. Téměř 2/3 motoristů (58 %) nejčastěji „nelegálně“ parkuje na modrých, tzv. rezidenčních zónách, kde je přitom možnost si za stání normálně zaplatit, což ovšem část Pražanů evidentně neví. Na místech, kde je parkování zakázané, pak parkuje 43 % Pražanů. Stejný počet motorizovaných obyvatel metropole si dovolí zaparkovat své vozidlo i na chodníku.

Dokonce ani značky zákazu stání a zastavení řidiče v hlavním městě příliš nevzrušují – ignoruje je více než čtvrtina (26 %) dotázaných pražských motoristů. Sedm procent řidičů aut v metropoli pak přiznává, že jsou občas nuceni parkovat na místě, kde brání ostatním řidičům ve výjezdu, například před vjezdem do garáže. Nejčastějším argumentem hřešících řidičů je, že když si potřebují vyřídit své záležitosti v centru města, tak jim někdy nezbývá nic jiného než porušit předpisy.

Podle výsledků reprezentativního průzkumu STEM/MARK mezi 514 motoristy z Prahy způsobují největší problémy s parkováním řidiči pravidelně dojíždějící do hlavního města za prací (68 %). K dopravním komplikacím pak téměř stejnou mírou přispívají samotní Pražané (38 %), kteří jezdí po Praze autem, nebo řidiči z venkova, kteří se v Praze nevyznají (36 %). Za nejbezohlednější motoristy, alespoň pokud jde o parkování v hlavním městě, jsou považováni bohatí podnikatelé (54 %), majitelé limuzín a velkých SUV (45 %) a dále také taxikáři (39 %).

„Kvůli parkování dochází mezi řidiči v hlavním městě stále častěji k slovním a někdy bohužel i k fyzickým potyčkám. Takovou zkušenost má více než třetina dotázaných pražských řidičů (37 %), desetina řidičů dokonce čelila kvůli parkování v Praze různé formě násilí nebo vyhrožování opakovaně,“ říká Gabriela Šamanová, analytička společnosti STEM/MARK, a dodává: „Z detailní analýzy sociodemografických parametrů vyplynulo, že na ochotu pohádat se nebo dokonce porvat o parkovací místo nemá dosažené vzdělání zase tak velký vliv, jak by se laicky mohlo zdát.“

„Výsledky reprezentativního průzkumu veřejného mínění potvrzují to, co obyvatelé Prahy vidí a motoristé vnímají de facto každý den. Situaci s parkováním lze hodnotit jako mimořádně kritickou, a nejde jen o akutní nedostatek parkovacích kapacit – vždyť například téměř 2/3 motoristů v metropoli (64 %) má nepříjemnou zkušenost s poškozením zaparkovaného auta, necelá ¼ Pražanů (23 %) hlásí poškození vozidla dokonce opakovaně,“ říká Tomáš Peťovský, generální ředitel Uberu pro Česko a Slovensko. „Proto se čím dál více lidí rozhoduje pro alternativu, jak se přesouvat po městě, namísto využití vlastního auta. My registrujeme již téměř 300 tisíc pravidelných uživatelů aplikace Uber.“

Nejčastěji řádění moto-vandalů v ulicích hlavního města odnáší „pouze“ poškrábaný lak (59 %). Víc než třetina motoristů hlásí oděrky a promáčkliny v karoserii od otevírání dveří jiných zaparkovaných aut (35 %). Z dalších vážnějších škod jsou to pak potlučené a pomačkané nárazníky (25 %). Téměř čtvrtinu pražských motoristů potkala dokonce i pohroma v podobě ulomeného zpětného zrcátka (23 %).