Několik posledních měsíců se pražští řidiči setkávají se skupinou aktivistů bojujících za zpomalení dopravy v Praze. Jejích cílem je omezení maximální povolené rychlosti na 30 km/h a dosáhnout toho chtějí blokádou silnic a dopravy. Způsob, jaký si vybrali, se ale nelíbí ani magistrátu ani policii a ani řidičům. Negativně se k jejich formě protestu staví i většina Pražanů, ačkoliv jedním dechem dodávají, že nějaká forma regulace dopravy je na místě.
Vyplývá to z průzkumu společnosti NMS Market Research, kterého se účastnilo 502 respondentů. Sběr dat proběhl na reprezentativním vzorku obyvatel Prahy ve věku 18-65 let, a to pomocí on-line dotazování v květnu 2023.
Šest z deseti Pražanů má negativní postoj k protestům Poslední generace s názvem „30 pro Prahu“. Že by se automobilová doprava měla v Praze kvůli vysoké intenzitě regulovat, souhlasí 7 z 10 Pražanů. Podle 65 % respondentů by se měla automobilová doprava omezit ve prospěch MHD. Podle lehce nadpoloviční většiny obyvatel hlavního města by měl být omezen vjezd aut do centra a také parkování v centru metropole. Naopak omezit automobilovou dopravu ve prospěch pěší či cyklistické dopravy by chtěla jen necelá polovina lidí. Pražané nesouhlasí ani s plošnou třicítkou, pro je zhruba třetina.
Auta v Praze jako problém
Na větší nutnost regulace automobilové dopravy ukazují i nejčastější problémy, které Pražané zmiňují v souvislosti s dopravou v hlavním městě. Podle 22 % lidí je velké množství aut jedním z hlavních problémů dopravy v Praze. Mezi další častěji zmiňované problémy patří zácpy (uvedlo 19 % procent respondentů), časté opravy silnic (17 %) či parkování (16 %).
Naopak menší problémy mají podle výsledků průzkumu Pražané s MHD. Nedostatky MHD jako problému uvedlo jen 10 % respondentů. Zpoždění MHD pak jen pět procent lidí. Navzdory diskusím na sociálních sítích a proklamací některých politiků Pražanům nevadí ani cyklisti a budované cyklopruhy, problém je to jen podle třech procent obyvatel města.