Skoda_Voltavia-Retromobile_2024

Veterán Škoda Octavia jezdí na elektřinu. Moderněji vypadá i zvenku, důraz byl kladen na lepší aerodynamiku

Autor: Pavel Srp - Zdroj a foto: Škoda - 12. 8. 2024


Restomody, tedy moderní úpravy a přestavby starých aut na nové, jsou dnes velmi oblíbené. Netýkají se ale drahých Porsche od Singeru, ale i původně docela obyčejných aut. Klidně i škodovek. Tohle je Škoda Voltavia, která původně byla docela obyčejná Škoda Octavia Combi z roku 1969.

Vznikla pro výstavu

Jde o auto, které poprvé prezentovala Škoda na letošní výstavě Rétromobile. Je to stavba, která vznikla v rámci soutěže Retrofit Challenge, kterou pořádalo francouzské zastoupení automobilky Škoda. V rámci této výzvy proti sobě stály dvě redakce (Automobile Propre a M6 Turbo), jež měly za úkol přestavět historické vozy Octavia z 60. let na čistě elektrický pohon s dojezdem alespoň 180 kilometrů. Za touto konkrétní stavbou stojí redakce francouzského webu Automobile Propre, který se věnuje výhradně elektromobilům.

„Pro přestavbu této Škody Octavia Combi z roku 1969 na elektrický pohon se nabízela spousta možností. Naše redakce se rozhodla jít cestou efektivity a komplexnosti, přičemž jsme chtěli zachovat klíčové vlastnosti značky, jako jsou užitná hodnota a zavazadlový prostor. Zároveň jsme dbali na to, aby šlo o zcela reverzibilní operaci,“ vysvětlil šéfredaktor magazínu Pierre Desjardins.

Dojezd asi 180 km

Že je auto přepracované je poznat na první pohled. Zepředu má pod nárazníkem spojler, který pomáhá snížit aerodynamický odpor. Ten snižují také kryty na předních kolech i to, že zadní kola jsou ukrytá v blatnících. Auto je také hladší, většina prolisů a ozdobných lišt zmizela. Karoserii nakonec překryl zelený lak karoserie, který odstínem odpovídá konceptu Škoda Vision 7S. Mimochodem, po úpravách klesl součinitel odporu vzduchu na 0,91, přestože ve srovnání s dnešními modely je to velmi vysoká hodnota (nový Superb má Cx 0,24).

Původní čtyřválcový benzinový motor z auta musel pryč, místo toho je na jeho místě elektromotor i s bateriemi a dalším potřebným příslušenstvím. Do konstrukce auta se tak nemuselo nijak výrazně zasahovat, vždyť elektromotor je dokonce spojen i s původní manuální převodovkou. Výkon Škody Voltavia je 75 kW/102 koní a točivý moment vrcholí 220 Nm. Energii si pak elektromotor bere z akumulátoru s kapacitou 27,2 kWh, který je složen ze čtyř modulů Škody Enyaq. Hmotnost auta vzrostla asi na 1050 kg.

Není to první elektrická Octavia

Mimochodem, tohle není první elektrická Škoda Octavia, která vznikla. Už v roce 2010 představila česká automobilka koncept elektrického modelu Škoda Octavia Green E Line. Šlo o přestavbu původní druhé novodobé generace Škody Octavia na čistě elektrický vůz. Do výroby se nikdy nedostal, ale přesto vzniklo 10 kusů. Auta navíc docela běžně jezdila po silnicích. Testovaly je totiž nejen některé státní instituce, ale i významné společnosti nebo běžné rodiny.

Škodu Octavia Green E Line poháněl jeden elektromotor s maximálním výkonem 85 kW/115 koní a točivým momentem 270 Nm. Auto zrychluje z 0 na 100 km/h za 12 sekund a maximální rychlost je elektronicky omezena na 135 km/h. Elektrická energie je uchovávána v lithium-iontových článcích uložených pod podlahou. Na jedno nabití baterií ujela elektrická octavie až 150 km. Dobití akumulátorů na 80 % ze 400V třífázové zásuvky mělo zabrat asi 2,5 hodiny.

Škoda Octavia Green E Line
Škoda Octavia Green E Line | Foto: Škoda

TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , ,

2 názory na “Veterán Škoda Octavia jezdí na elektřinu. Moderněji vypadá i zvenku, důraz byl kladen na lepší aerodynamiku”

  1. Libor Cieslar

    Super. Fandím takovým lidem. Jen by to chtělo zjednodušit legislativu. V republice je spousta šikovných lidí kteří umí. Já jsem upravil Š 1202 tak aby snesla běžný provoz na dnešních hrozných silnicích. Je to paráda. Ještě jednou fandím takovým odvážlivcům. A ti co v tom vidí radlici na sníh ať si pořídí oktávku nebo fokusa a neotravují ovzduší.

  2. Moderněji vypadá i zvenku, důraz byl kladen na lepší aerodynamiku, v překladu: radlice na sníh! samo-domo z 80-tek, možná se to někomu líbí – za mne děs-běs.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru