prvni_jizda-2021-audi_q4_50_etron_sportback_quattro- (5)

Venku 30 °C, v autě klidně i 60 °C. Jak v tropických vedrech zchladit auto?

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: AURES Holdings - Foto: Pavel Srp - 15. 8. 2024


Rekordní teploty posledních dní v Česku i v celé Evropě jsou náročné nejen pro lidi, ale i pro auta, která rovněž musí čelit pražícímu slunci. Když je venku 25 °C, v autě vystavenému přímému slunci může být i dvakrát tolik. Nejen kovové povrchy se ovšem mohou rozpálit i na 70°C. Jak se proti vedru bránit?

Základní rada je prostá, ale účinná – nejlepší je zaparkovat ve stínu, což sice není vždycky možné, ale pokud to jde, využijte toho. Velmi účinné jsou reflexní clony za okna, které odrážejí sluneční záření. Ideální je, pokud se instalují na vnější stranu čelního okna. „Podle měření německého ADACu dokážou vnější reflexní clony snížit teplotu ve voze až o osm stupňů, zatímco ty interiérové pouze o čtyři stupně. To navíc platí pouze v případě, že přesně kopírují tvar čelního skla, což se ale většinou neděje,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Ke snížení teploty pomáhají i zatmavovací fólie na zadních oknech, zvlášť když vozíte děti. Povrch zadních sedadel nebo autosedaček díky tomu může být až o 10 °C chladnější. Pokud sluneční clonu nemáte, vyplatí se alespoň přehodit tričko nebo kus látky přes kovové díly na volantu a na řadicí páce – o ně se můžete i popálit. Totéž je dobré udělat i s dětskými sedačkami. „A samozřejmě, o tom snad ani nemusíme mluvit, nikdy v těchto vedrech nenechávejte děti a zvířata v zamčeném autě. Smrtelně nebezpečných padesát stupňů tam bude za pouhých dvacet minut,“ varuje Petr Vaněček s tím, že i když nejde o život, takovéto teploty mohou být likvidační i pro elektroniku zanechanou v rozpáleném voze.

Před jízdou vždy dobře vyvětrejte

Horkých dnů v roce přibývá a klimatizace se tak stává i v našich podmínkách nezbytností. „Z 64 tisíc letos prodaných aut jich „klimu“ nemělo jen 5 procent, bez ní se obejdou skutečně jen velmi levná nebo hodně stará auta. Je však dobré si uvědomit, že i o klimatizaci je třeba se starat. Potřebuje pravidelný servis u odborníků, kteří zkontrolují technický stav komponentů i těsnost celého systému, vymění chladicí kapalinu a vydezinfikují hadice, čímž z nich odstraní nežádoucí bakterie,“ vysvětluje Petr Vaněček. Taková údržba stojí několik tisíc korun, zvlášť pokud je třeba doplnit chladivo. Doporučujeme zapínat klimatizaci i v době, kdy to řidiči běžně nedělají, třeba v zimě. „Pravidelné zapínání klimatizace jednou za čtrnáct dní nebo alespoň jednou za měsíc zajistí promazání kompresoru, čímž předejdete jeho zadření,“ doplňuje Vaněček.

Zapáchá vám v autě klimatizace? Řešit to můžete i sami doma za pár korun

Pro používání klimatizace za jízdy platí jednoduchá základní pravidla. Než vyjedete, pořádně auto vyvětrejte, abyste horký vzduch dostali ven – stačí udělat průvan na pár desítkách metrů jízdy. Klimatizaci zapněte zpočátku na co nejnižší teplotu, abyste vnitřek příjemně vychladili. Jen dejte pozor na ofouknutí ledovým vzduchem, mnoha lidem to nedělá dobře. Ideální je nastavit ventilaci na „ofuk“ oken. Jakmile je ve voze příjemně, nastavte stabilní teplotu. „Často se říká, že má být teplota v autě o pět stupňů nižší než venkovní teplota – ale pokud je venku 33 stupňů, nebudete sedět v osmadvaceti. Klidně si nastavte příjemných 22 nebo 23, pokud pojedete dlouho. Jen před cílem přidávejte nebo klimu rovnou vypněte. Tím se aklimatizujete a neutrpíte teplotní šok po vystoupení z auta, který je tím skutečným nebezpečím, ze kterého vznikají různá nachlazení,“ radí Petr Vaněček. Při krátkých pojížďkách ve městě s častým nastupováním a vystupováním bývá často lepší jet s otevřenými okny než intenzivně chladit.

S klimatizací se pojí i pár typických vlastností, které mohou nezkušené motoristy zarazit. Například voda, kapající z podvozku je vlastně jen kondenzát z výparníku klimatizace, takže se není čeho bát. Stejně jako u bílého kouře, který někdy vyjde po nastartování z ventilace auta. „Může to být vodní pára z horkého a vlhkého vzduchu. Chvilku spuštěná klimatizace ji zastaví,“ říká Petr Vaněček.

Občas se řidiči lekají zvýšeného hluku z motorového prostoru, zvlášť při pomalém popojíždění v kolonách. „Způsobuje ho zapínání a vypínání ventilátoru chladiče motoru, který kvůli úspoře paliva neběží stále,“ vysvětluje Vaněček. A ještě jedna věc se pojí s letními vedry – někteří řidiči si stěžují, že auto je línější a má pomalejší odezvu na plyn. To je způsobeno tím, že horký letní vzduch je lehčí a méně hustý, takže když jej motor nasává, má nižší výkon, a naopak vyšší spotřebu paliva.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru