Na prodeje aut s elektrickými či hybridními pohony v prvním pololetí naplno dopadly potíže dodavatelských řetězců i lockdowny v Číně. Zájem o čistě elektrické vozy přesto dále roste. Naopak na vyspělých evropských trzích došlo k výraznému poklesu zájmu o hybridní auta. Hlavní světovou velmocí v prodeji elektroaut a hybridů se již definitivně stala Čína, vyplývá z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review. Český trh nadále výrazně zaostává, prodeje elektroaut jsou zde zanedbatelné.
Na nejvýznamnějších světových trzích se v letošním prvním pololetí prodalo 5,5 milionu elektrických a hybridních aut. Tempo růstu tak sice oproti předchozím dvěma rokům zpomalilo, meziročně to nicméně stále představuje růst o 43 %. „Velkou změnou je, že především Evropa se odklání od různých typů hybridních aut a přechází na čistě elektrická auta. Zájem o hybridy v Evropě dokonce klesá. Celkově ale platí, že segment elektrických aut je na tom výrazně lépe než celý automobilový sektor, který se i nadále potýká s řadou potíží,“ komentoval výsledky aktuální studie Electric Vehicle Sales Review partner PwC Pavel Štefek.
Prodeje čistě elektrických aut na 10 největších evropských trzích vzrostly meziročně o 27 % na 576 tisíc aut. Téměř každé druhé nově prodané auto v Evropě už tak má hybridní nebo elektrický pohon. Zájem o hybridy přitom výrazně klesl, hybridních aut se v Evropě prodalo necelých 400 tisíc, meziročně o 14 % méně. „Trend odklonu od hybridů k čistě elektrickým autem v následujících letech zesílí. Evropská unie jasně deklarovala, že chce nadále podporovat jen čistě elektrická auta. To se rychle projeví i v prodejích hybridů,“ dodal Pavel Štefek. Celkově se tak v Evropě prodalo v prvním pololetí 2,05 milionu aut s elektrickým či hybridním pohonem, meziročně o 4 % více.
V Česku vzrostl prodej elektromobilů o dvě třetiny. V EU je každé desáté prodané auto na elektřinu
„Rychlá tempa růstu jsou minulostí. Celý automobilový trh se potýká s řadou problémů od nefunkčních dodavatelsko-odběratelských řetězců přes chybějící součástky i materiály až po aktuální lockdowny v Číně. Automobilky se z toho budou vzpamatovávat ještě dlouho a elektromobily je budou držet nad vodou,“ domnívá se Pavel Štefek.
Hlavní světovou velmocí v elektromobilitě je Čína. Z celkových 2,7 milionů aut s alternativním pohonem je více než dva miliony čistě elektrických vozů, meziročně více než dvojnásobek. Tohoto růstu přitom Čína dosáhla i přes nedávné lockdowny, které výrazně narušily chod celé čínské ekonomiky.
Čínský trh přitom nepřekvapivě ovládají především domácí automobilky, do Top10 se ze zahraničí prosadila jen Tesla. Zbytek tvoří místní, v Evropě často neznámé, vozy, jako třeba Wuiling, BYD Han nebo Li Xiang. V Americe jsou suverénně nejprodávanější modely Tesla, v Evropě si prvenství tentokrát vybojoval elektrický Fiat 500e.
Naopak vývoj na českém trhu se stále nemění, elektromobilita je zde ještě v plenkách. V prvním pololetí bylo v ČR registrováno jen 2000 čistě elektrických aut, to nepředstavuje ani dvouprocentní tržní podíl. „Zatím nepomáhají ani omezené dotace na firemní vozy, čeští zákazníci patří v tomto směru mezi nejkonzervativnější v Evropě,“ uzavřel Pavel Štefek.
PwC očekává, že počet elektromobilů v následujících 5 letech raketově poroste. Zatímco nyní jezdí po světě zhruba 7 milionů čistě elektrických aut, v roce 2027 by to mělo být téměř 4x více, zhruba 26,5 milionu. Nejméně poroste zájem o plug-in hybridy. Těch nyní jezdí asi 2,8 milionu, za 5 let jich bude necelých 5 milionů. Celkem by tak za 5 let mělo ve světě jezdit 58 milionů hybridních a elektrických aut, nyní jich je 21 milionů.
Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie 5 největších západoevropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie) a 5 s nejrozvinutější infrastrukturou (Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí a Rakousko).