plzenska_ulice_praha-cyklopruh-parkovani

V Praze je skoro milion aut, což začíná být problém. Podle primátora bude okruh hotový až za 10 let

Autor: Anina Russová - Zdroj: Primátor Prahy Zdeněk Hřib (twitter) - Foto: Pavel Srp - 5. 12. 2022


Snad ve všech městech světa je velkým tématem doprava. Praha rozhodně není výjimkou, a právě téma dopravy tam velmi rezonuje. Naposledy se k němu vyjádřil i samotný primátor města Zdeněk Hřib, který také potvrdil, že okruh kolem Prahy, jenž by městu výrazně dopravně ulehčil, nebude hotový dříve než za deset let.

Podle primátora je v Praze přes 970 000 osobních aut. Když započítáme i nákladních vozidla, dostaneme se na 1,2 milionu. A to je prostě problém, protože silnice a počet parkovacích míst nejsou nafukovací. „Auto je prostorově náročné, obzvlášť s rostoucí poptávkou po rozměrnějších SUV. Každé auto musíte někde zaparkovat, což vyžaduje parkovací místo o výměře 12,5 m². To je dost, když si představíte, že 20 parkovacích míst už může být zastavěná plocha menšího bytového domu,“ popsal Hřib.

Zdůraznil také, že jedno parkovací místo vyjde při výstavbě asi na milion korun. K tomu je pak třeba připočíst další místa, která auta potřebují k pohybu a je jasné, že tato rovnice nikdy nebude mít pozitivní výsledek. Fungovalo by to podle Hřiba jen v případě, že by všechna auta jezdila výhradně plně obsazená. „V průměru je ale obsazenost jednoho auta v Praze jen 1,3 osoby. Auta tak mají ve městě nesrovnatelně vyšší prostorové nároky než MHD, ale také zabírají větší prostor než třeba chodníky a cykloinfrastruktura. Proto je správné diskutovat o tom, za jakou je to cenu a jak nastavit udržitelný model fungování dopravy ve městě do budoucna,“ napsal Hřib na svůj twitterový účet. Problém podle něj není v samotných autech, ale v tom, že už jich je prostě moc. 

Už před časem Praha řešila možnou podobu mýtného pro vjezd do centra Prahy a zdá se, že toto téma je tedy znovu na stole. Podle primátora by si i sami řidiči měli uvědomit, že doprava musí být udržitelná ve všech směrech. Parkovacích míst o moc víc už nebude, kolon naopak bude stále přibývat. Nicméně faktem zůstává, že dokud řidiči nebudou mít možnost město pohodlně a hlavně bez problému objet, nejspíš ani zavedení mýta nijak zvlášť nepomůže.

K tomu by právě pomohla dostavba okruhu kolem Prahy, který, jak připomněl Hřib, ale staví stát přes Ředitelství silnic a dálnic. „Praha na to nemá přímý vliv, horizont dostavby celého okruhu je navíc minimálně 10 let,“ uzavírá Hřib.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru