prvni-jizda-traktor-Lamborghini-Spark-165-RC-Shift- (19)

V Polsku nebudou muset některé stroje jezdit na STK, ta totiž přijede za nimi

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Gazeta - Foto: Pavel Srp - 6. 5. 2024


Když vám končí platnost technické kontroly, musíte se svým autem dojet na STK a nechat si provést novou technickou kontrolu. Pokud ji auto zvládne, může další dva roky jezdit po silnicích. Tento postup se ovšem v Polsku brzy změní, a to již od 1. června 2024. Novela zákona o technických kontrolách vozidel totiž zavádí možnost provést technickou kontrolu i mimo stanici technické kontroly (STK).

Toho však nebudou moci využít řidiči všech dopravních prostředků. Netýká se to osobních automobilů, motocyklů, autobusů, nákladních vozidel, protože s těmi bude třeba stála na STK dojet. Týkat se to bude vozidel definovaných jako „zemědělské a pásové traktory s maximální rychlostí do 40 km/h a na ně určené přívěsy“.

Zákonodárci pro takovou změnu mají dobré důvody. Zajet totiž se zemědělskými stroji na STK vyžaduje spoustu času, ale také dojíždění, protože ne všechny STK jsou pro kontroly takových strojů uzpůsobeny. Nebude to však ani tak automatické, majitelé takových strojů bude muset požádat o schválení výjimky.

Moderní naftové motory mnohdy neprojdou ani první TK. Důvodem je změna předpisu

Polský motoristický deník Moto patřící do skupiny Gazeta poukazuje na to, že přestože má nový zákon plánovanou účinnost již od 1. června 2024, v praxi dojde k realizaci tohoto záměru s opožděním: „Za prvé, protože nařízení pravděpodobně nenabude účinnosti do 1. června 2024. Za druhé, i kdyby se tak stalo, stanice budou potřebovat čas na splnění nových požadavků. A určitě nebudou mít dost času,“ píše polský deník.

Mobilní STK

V nařízení, které se v současnosti finalizuje v Polsku, se kromě jiného uvádějí následující kritéria pro provedení technické kontroly mimo STK:

  • Místo kontroly mimo STK musí mít rovný a tvrdý povrch (tj. z kostek, cihel, asfaltu, betonu nebo betonových nebo kamenobetonových desek). Kromě toho musí svými rozměry umožňovat kontrolu, nesmí být umístěno na silnici a musí mít přístup k elektřině.
  • Přenosné vybavení technické kontroly musí zahrnovat zařízení na zdvihání nápravy vozidla s nosností nejméně 115 kN, brzdové válce pro kontrolu činnosti brzd, zvukoměr, zařízení pro kontrolu elektrického připojení přívěsů, obrazovku pro posouzení nastavení světlometů a expozimetr pro posouzení jasu světlometů vozidla, zařízení pro měření tlaku vzduchu v pneumatikách vozidla, přístroj pro měření koeficientu průsvitu světla v oknech vozidla a opacimetr (přístroj pro měření emisí). Diagnostik musí mít také počítač.
  • Aby byla taková kontrola možná, musí majitel vozidla podat v tomto ohledu žádost.

Rozhodně se tak s těmito kontrolami, jak se tak lidově říká, neroztrhne pytel, ale je to docela zajímavá možnost, jak mohou majitelé a řidiči takových strojů ušetřit čas.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru