Kupé Škoda 110 R dostalo přezdívku „Porsche východu“. Důvod je pochopitelný, protože stejně jako Porsche 911, má i sto desítka motor vzadu a pohon zadních kol. Navíc s přimhouřením obou očí i jeho karoserie legendární Porsche 911 připomíná. Také díky tomu jde dnes o velmi ceněnou škodovku, jejíž ceny stoupají na vyšší statisíce. Na prodej je ale jedna, jejíž cena vystoupala dokonce až k milionu.
Kompletní příběh
Auto, které je na prodej v Praze, dokáže povědět úplně celý svůj příběh. Je k němu kompletní dokumentace od objednávky až do dnešních dní. Nechybí ani dopisy prvního majitele Emila Chmurčiaka, který si auto objednával u společnosti Semex, což byl tehdy německý prodejce škodovek. První majitel tehdy končil se svým angažmá na československém velvyslanectví v Bagdádu v Iráku a vracel se zpět do Československa. Auto si chtěl vyzvednout na česko-německém hraničním přechodu Folmava.
V dokumentech nechybí ani samotná objednávka automobilu, v rámci níž si nový majitel přál i několik příplatkových prvků. Píše zde o doobjednání hasicího přístroje, tlumiče řízení, ozdobného potahu volantu, sportovní řadicí páky a sportovního volantu. A to vše také včetně montáže.
K autu je kromě veškeré korespondence i původní technický průkaz (v podobě knížky s ručně psanými záznamy), servisní kniha, katalog Mototechna i dobový manuál na Škodu 110 R.
V původním stavu
Protože byl vůz objednán v Německu, jde o exportní model, který se liší nárazníky, koly, ale také třeba dekoračními lištami na boku. Erko je v původním a nerenovovaném stavu a za těch 48 let, co je na světě, samozřejmě nějaká poškození nasbíralo.
Prodejce v inzerátu píše: „Vozidlo nebylo havarováno, technicky je v bezvadném stavu, vše je funkční. Lak je původní s patinou v typickém odstínu oranžové bez napadení rzí. Veškeré chromované doplňky v krásném stavu. Původní zachovalý koženkový interiér.“ To ostatně potvrzuje bohatá fotodokumentace.
Zároveň prodejce dodává: „U tohoto vozidla v raritním stavu doporučujeme osobní prohlídku!“ A ta je opravdu žádoucí, protože cena auta je vysoká. U inzerátu se uvádí cenovka 38 900 eur, což je v přepočtu (podle aktuálního kurzu ČNB) něco málo přes 920 tisíc korun.
Jak to začalo?
Vývoj Škody 110 R započal v roce 1966, přičemž „erko“ sdílelo technický základ se sedany Škoda 100, respektive Škoda 110. Jeho karoserie se ovšem lišila mírnějším sklonem čelního skla, pouze dvojicí dlouhých bezrámových dveří a především splývající zádí. Veřejnosti se nové kupé představilo 5. září 1970 na strojírenském veletrhu v Brně a už během října se dostalo také na významné autosalony v Paříži, Londýně a Turíně. Zákazníci si kupé oblíbili a nabídka nestačila poptávce, a to přestože jeho cena začínala na 78 tisících korunách (to byl tehdy ekvivalent asi 40 měsíčních platů).
Výroba kupé Škoda 110 R skončila v roce 1980 a bylo vyrobeno 57 085 kusů, přičemž v Československu mělo být prodáno jen 25 846 z nich.
se zblaznil s tou cenou
Prodávajícímu šibe, ale není sám, kdo požaduje absolutně nereálné částky za veškeré staré škodovky a „erka“ zvlášť. Tato auta mají hodnotu maximálně desetinovou požadovaných částek. Všechna tato auta vykazovala velkou nespolehlivost a špatné jízdní vlastnosti. Vím o čem mluvím jedno „erko“ jsem také kdysi vlastnil. Jediné pozitivum tohoto auta byla na tu dobu pohledná karoserie.
Taky jsem měl ten krám,rezlo to před očima,hlučné.Šmejd