Skoda_Kodiaq-vyroba-tovarna-celni_sklo

V České republice bylo v roce 2024 vyrobeno rekordní množství vozidel. Meziroční nárůst byl o téměř 4 %

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: SAP - Ilustrační foto: Škoda - 21. 1. 2025


Navzdory řadě výzev dokázali tuzemští výrobci automobilů v roce 2024 meziročně navýšit výrobu o 3,9 % a dosáhnout tak historického maxima v celkovém počtu 1 452 881 vyrobených osobních automobilů. Dařilo se i produkci nákladních vozidel 1 522 (+ 6,3 %), motocyklů 909 (+20,4 %) a přípojných vozidel nad 3,5 t s celkovým počtem 2 020 zkompletovaných přívěsů a návěsů (+11,9 %). Pokles výroby naopak zaznamenaly kategorie autobusů 4 489 (-14,5 %) a malých přípojných vozidel do 3,5 t 15 842 (-6,4 %). Vozidla s elektrickým pohonem představovala 7,8 % z celkové roční produkce domácích výrobců. Z linek tuzemských výrobců v roce 2024 sjelo 113 232 čistě bateriových a 37 930 plug-in hybridních osobních vozidel a 245 čistě bateriových autobusů. V porovnání se začátkem roku však tempo výroby vozidel v závěru roku nadále zpomalovalo.

„Navzdory zhoršujícím se podmínkám, ať již jde o rozkolísané dodavatelské řetězce, negativní vliv geopolitických konfliktů, pomalý vývoj ekonomiky či přetrvávající vysoké ceny energií, se automotive v roce 2024 podařilo dosáhnout mimořádných výsledků. Celková výroba osobních automobilů v České republice meziročně vzrostla o 3,9 % na historicky rekordní objem 1 452 881 vyrobených osobních vozidel. Tato čísla jsou jasným důkazem, že český automobilový průmysl zůstává klíčovým pilířem domácí i evropské ekonomiky. Ukazuje se přitom, že rostoucí regulatorní tlak na podíl elektromobilů na prodejích přichází ve chvíli, kdy zájem zákazníků o jejich koupi naopak klesá. To bude v roce 2025 dále komplikovat již tak složité prostředí, které pro průmysl evropská regulace vytváří. Proto je nezbytné, aby Evropská komise v rychlém sledu přijala následující kroky. Nejprve jasně deklarovala, že pokuty za nízký podíl elektromobilů jsou za daných podmínek kontraproduktivní. V průběhu roku 2025 pak předložila revizi systému cílů CO2 pro výrobce vozidel, který zajistí skutečnou technologickou neutralitu a dá zákazníkům možnost volby pohonu jejich vozidel. Do třetice pak přijde s návrhem skutečné průmyslové politiky, která podpoří konkurenceschopnost výroby v EU vůči globální konkurenci a pro zákazníky bude znamenat snížení ceny nakupovaných vozidel. Základem takového návrhu přitom musí být revize stávajícího regulatorního rámce a odstranění nezamýšlených negativních dopadů předpisů, které často nelze naplnit či jsou mezi sebou ve vzájemném rozporu. Naopak další evropský regulatorní maraton tak, jako jsme toho byli svědky mezi lety 2019–2024, nepomůže ani klimatu ani průmyslu a v neposlední řadě ani zákazníkovi,“ říká Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.

Osobní vozidla

V roce 2024 bylo v České republice vyrobeno celkem 1 452 881 osobních vozidel, tj. meziročně o 3,9 % víc než v předchozím roce 2023. Víc než 93 % vyrobených automobilů (1 350 958 ks) zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 4,5% nárůst. Na tuzemském trhu bylo umístěno celkem 101 923 vozidel, tedy 7 % z celkové produkce. Oproti exportu zaznamenal tuzemský prodej osobních vozidel meziroční pokles, v tomto případě o 3,5 %. Elektrických automobilů bylo od ledna do prosince vyrobeno celkem 151 162 ks a jejich podíl na tuzemské produkci představoval 10,4 %. Celkem bylo vyrobeno 113 232 bateriových BEV a 37 930 plug-in hybridních vozidel. Meziročně tak segment elektrických vozidel zaznamenal 16,4% pokles.

Největší domácí automobilka Škoda Auto, která svou výrobou představuje 61,7 % z celkové produkce osobních automobilů v ČR, vyrobila ve svých tuzemských závodech v roce 2024 celkem 896 933 automobilů (+3,7 %). Na domácím trhu bylo umístěno 84 476 vozidel (9,4 %), na zahraniční trhy pak směřovalo 812 457 vozidel (90,6 %). Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo v mladoboleslavské automobilce od ledna do prosince vyrobeno 96 534, tj. 10,8 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 79 932 vozidel čistě bateriových a 16 602 vozidel plug-in hybridních.

Dodavatelé automobilového průmyslu propouštějí. Přechod na elektromobilitu stagnuje

V nošovickém závodě automobilky Hyundai Motor Manufacturing Czech bylo za dvanáct měsíců roku 2024 vyrobeno celkem 330 890 vozidel, tj. o 2,8 % méně než v roce 2023. Z celkového počtu vozidel mělo 33 300 čistě elektrický a 21 328 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy vyrobené v Nošovicích tvořily 16,5 % z celkové tuzemské produkce značky. Více než 95 % (316 066 ks) vyrobených vozidel směřovalo na zahraniční trhy, zbylých 5 %, tj. 14 824 vozidel bylo umístěno na tuzemském trhu. Celková výroba korejské automobilky v České republice představuje 22,8 % podílu vyrobených osobních vozidel.

Z výrobní linky Toyoty Motor Manufacturing v Kolíně sjelo v roce 2024 celkem 225 058 zkompletovaných automobilů, tedy o 32 631 a 17 % vozidel více než ve stejném období roku 2023, který byl ovlivněn řadou odstávek, způsobených pozastavenými subdodávkami výrobních komponent, zejména v jarních a letních měsících. Kolínský výrobce se na celkové výrobě osobních vozidel v ČR podílel 15,5 % s tím, že polovinu jeho produkce představoval hybridní model Yaris HEV.

Nákladní vozidla

Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel zažila další úspěšný rok. Meziročně navýšila výrobu o 90 ks (+6,3 %) na celkových 1 522 nákladních vozidel. Produkce kopřivnické značky směřovala jak na export (969 ks), tak k tuzemskému prodeji, ke kterému bylo určeno 579 tatrovek.

Autobusy

Výroba autobusů zaznamenala nepatrný meziroční pokles způsobený především objednávkovým charakterem výroby. V roce 2024 bylo v České republice vyrobeno celkem 4 489 autobusů, tedy o 764 méně (-14,5 %) než v roce 2023. Z celkového počtu vyrobených autobusů bylo 899 určeno pro tuzemský trh (+25,7 %) a 4 924 směřovalo na export (-11 %). Ve vysokomýtském Iveco Czech Republic bylo vyrobeno 4 040 autobusů (-14,8 %) a dalších 604 autobusů ve formě built-up, které jsou dokončovány v sesterském závodě ve Foggia v Itálii. Meziročně nižší výrobní výsledky evidoval i libchavský závod SOR, ve kterém bylo vyrobeno celkem 416 autobusů, tedy o 76 ks méně než v roce 2023. Více než 79,5 % výroby, tj. 331 autobusů této značky bylo umístěno v tuzemsku, zbylých 20,4 %, tj. 85 autobusů směřovalo na export. Naopak vyšší trend výroby zaznamenala společnost KHMC s hodnotou 31 vyrobených minibusů, kterých vyrobila o 11 ks více než v roce 2023. Výrazný meziroční nárůst (+744,8 %) zaznamenala výroba v segmentu čistě elektrických autobusů, kterých bylo za leden až prosinec vyrobeno celkem 245 ks. 193 z nich sjelo z výrobních linek Iveco Czech Republic a 52 pocházelo ze SOR Libchavy.

Motocykly

Tradiční výrobce motocyklů Jawa Moto vykázal meziroční nárůst výroby o 154 ks motocyklů (+ 20,4 %). V lednu až prosinci roku 2024 sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 909 motocyklů, z nichž 478 ks (52,6 %) směřovalo do zahraničí a 431 ks (47,4 %) bylo prodáno v ČR.

Přípojná vozidla

V segmentu přípojných vozidel bylo od ledna do prosince vyrobeno 17 862 přívěsů a návěsů, tj. o 4,6 % meziročně méně. Celkový pokles segmentu zajistila především společnost Agados, která produkuje zejména malé přívěsy do 3,5 t. Těch v roce 2024 vyrobila celkem 15 842 ks, tedy o 6,4 % méně než v předchozím roce. V Česku společnost prodala 8 350 ks (-9,5 %). Na export zamířilo 7 080 ks (-4,1 %). V segmentu velkých přípojných vozidel nad 3,5 t Agados zhotovil 3 ks zařízení. Meziročně nižší produkci zaznamenal i výrobce v segmentu velkých přívěsů a návěsů, společnost Panav. Ta v České republice vyrobila 489 ks velkých přípojných zařízení (-5,2 %). Z celkové výroby směřovalo na tuzemské odbytiště 419 a na export 67 přívěsů a návěsů. Naopak meziročně vyšší výrobní výsledky evidovali ve společnosti Schwarzmüller, kde bylo v roce 2024 zkompletováno celkem 1 528 přívěsů a návěsů, tj. o 19,1 % víc než v loňském roce. Z celkové výroby značky směřovalo 1 396 ks do zahraničí a 220 ks k tuzemskému prodeji.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru