Půl století poté, co automobilka Ford Motor Company představila ikonický Transit, význam užitkových vozů stále roste. Nejnovější studie ukazuje, že hrají důležitou roli v evropské ekonomice.
Zpráva organizace Centre for Economics and Business Research uvádí, že ve Francii, Německu a Velké Británii přispěly podnikatelské sektory závislé na používání skříňových dodávek k celkové sumě HDP obratem ve výši 584 miliard eur. Ve srovnání s rokem 2010 to představuje nárůst o 16 procent a současně je tato částka téměř rovna celému HDP Švýcarska.
Tuto studii si objednal přímo Ford s cílem lépe pochopit vliv užitkových vozů na současnou evropskou ekonomiku. Výsledky analýzy ukazují jejich rostoucí využití, tahounem jsou především e-shopy, řemeslné živnosti (např. malíři, zedníci a instalatéři) či tradiční uživatelé skříňových dodávek jako stavebnictví, údržba, veřejné služby nebo přeprava.
„Lidé vidí Transity a další užitkové vozy na silnicích každý den, těžko si ale dokážou představit, jak zásadní význam mají pro podnikání i pro celou ekonomiku,“ řekla Barb Samardzich, provozní ředitelka Ford of Europe. „Třebaže se naše ekonomika mění a vyvíjí – mimo jiné se zřetelným navýšením frekvence nakupování online – poptávka po dodávkách Transit jen roste.“
V Německu – největší evropské ekonomice – dosáhl sektor online nakupování v roce 2014 růstu o 25 procent oproti předchozímu období a výhled pro letošek předpokládá nárůst o dalších 23 procent. V Polsku a ve Španělsku zákazníci za rok 2014 v e-shopech utratili o 23, resp. o 20 procent více než v předchozím roce.
Tento rychlý vzestup přispěl k pokračujícímu zvyšování počtu skříňových dodávek používaných k pracovním účelům i k posílení poptávky po nových užitkových vozech na důležitých evropských trzích. Ve Francii je v provozu nejvíce užitkových aut, v roce 2014 jich bylo v registru celkem 5,2 milionu. Následuje Španělsko se 4,6 milionu, Itálie s 3,8 milionu, Velká Británie s 3,5 milionu, Polsko s 2,7 milionu a Německo s 2,3 milionu. Z těchto šesti zemí vykazuje zdaleka největší růst Polsko, kde počet registrovaných užitkových vozů vzrostl od roku 2000 o 85 procent. Prodeje středně velkých dodávek, jako je Transit, jsou nejvyšší v Německu, kde bylo v roce 2014 zaregistrováno 281 000 nových vozů, následuje Velká Británie s 231 000 a Francie se 187 000 registrací.
Transit díky rozšíření nabídky verzí pomohl Fordu vypracovat se v polovině roku 2015 na pozici druhé nejprodávanější značky užitkových vozů v Evropě. Počet prodaných aut proti předchozímu roku vzrostl o 33 procent. Přitom ještě v roce 2012 byl Ford v tomto segmentu až na sedmém místě.
Poptávka po užitkových vozech roste také díky zakládání nových živností, zejména ve Velké Británii. Po odeznění ekonomické krize na trhu přibývá nových malířů, zedníků a instalatérů – v roce 2013 byl počet nově založených živností, 24 000, o 30 procent vyšší než v roce 2010.
Organizace Centre for Economics and Business Research (která připravuje analýzy i pro britskou vládu), zjistila i to, že nepřímé působení uživatelů dodávek na ekonomiku také stále sílí, což se odráží i ve veřejných rozpočtech. Ve Velké Británii řidiči dodávek za rok 2014 ujeli v součtu 102 miliard kilometrů, o 20 procent více než v roce 2008. Tomu odpovídá výběr spotřební daně z paliv ve výši sedm miliard eur.
Ford Transit se stal jedním z nejoblíbenějších užitkových vozů na světě, vyrobilo se již téměř 8 milionů kusů. Kdyby se tyto automobily zařadily za sebe, vytvořily by řetěz obepínající celou zeměkouli.