2021-elektromobil-renault-megane-e-tech-electric- (1)

Elektromobilita se postupně stala nedílnou součástí motorismu. Má to ale malý háček. Pro běžného motoristu jsou elektromobily stále poměrně finančně nedostupné. Některé státy ovšem chtějí, aby lidé přesedlali na elektromobily, a proto nabízejí různé dotační programy či finanční úlevy. Ovšem Česko se mezi takové země rozhodně řadit nemůže. Dotace sice v plánu jsou, dokonce již brzy, ale ne pro běžné obyvatele. Čerpat je mohou jen firmy. A to jen některé.

Dotaz na téma dotací na elektromobily jsme vznesli na Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Odpověděl nám tiskový mluvčí Marek Vošahlík: „Vypsání výzev z Národního plánu obnovy na pořízení elektromobilů se předpokládá v lednu, maximálně únoru letošního roku.“ To je jistě dobrá zpráva, ovšem jedním dechem dodal: „Pro běžné motoristy, tzn. fyzické osoby nepodnikající, podpora na pořízení elektromobilů není.“

Přečtěte si také:  Německá vláda má v plánu seškrtat dotace na nákup elektromobilů

Využívat dotační programy budou moci jen firmy nebo podniky. Podle MPO budou moci o dotace žádat podnikatelé s dvouletou historií podnikající na území celé Česka. V rámci výzvy však nebude podporována zemědělská prvovýroba a oblast lesnictví.

Na velikosti bude záležet

To, o kolik si budou jednotlivé podniky moci zažádat, bude záležet na jejich velikosti. Dle MPO dostanou 40 % z rozdílu ceny mezi elektromobilem a vozidlem se spalovacím motorem velké podniky typu mid caps, což jsou podniky s 250 až 3 000 zaměstnanci. 50 % pak státní podniky a 60 % malé podniky.  

Přečtěte si také:  I když má elektromobil nabitou baterii a dojezd stovky kilometrů, stejně ho nemusíte "nastartovat"

Resort průmyslu a obchodu nám také potvrdil, že podpory pro obce a města bude spravovat Ministerstvo životního prostředí. Další dotační program na podporu elektromobility bude pak koncem letošního roku vyhlášen Operačním programem Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost.

5 komentáře

  1. Co ekologie a životní prostředí? Znečištující těžba rudy na výrobu baterií, spalování fosilních paliv v elektrárnách pro nabíjení těchto aut. Kde budeme v budoucnu brát tu el. energii pro tyto auta nad tím se nikdo nezamýšlí ale hned dotace pro nesmysluplná elektroauta. V čem se liší provoz benzínového či naftového auta? Nad tím zůstává rozum stát. Vodíková auta by byla budoucnost s nejmenšími emisemi ale všichni jsou pomatení do elektro aut.

  2. Ještě že prezident prozíravě navrhuje zrušit všechny daňové výjimky, z kterých měla prospěch většina. Pak bude dost peněz na dotace jen pro někoho,

  3. Takže i u nás se chudí lidé kolikrát bez auta, nebo se starý vrakem budou skládat bohatým na nový elektromobil.. super nápad opravdu.. Dodace je opravdu zlo..

    • Souhlasím, ale ve srovnání s promrhanými 400 mld. za rok ve státním rozpočtu se už pár set milionů ztratí.

Přidat komentář