Test-2021-elektromobil-Peugeot_e-2008- (9)

I přestože máte v elektromobilu nabitý akumulátor a dojezd několik stovek kilometrů, stejně se může stát, že nikam neodjedete, protože se do auta třeba ani nedostanete. Na vině může být jiný akumulátor, vybitá klasická 12V autobaterie, kterou elektromobily mají také.

Může se to zdát jako nesmysl, že pokud máte nabitou baterii na pohon elektromobilu, přesto nikam neodjedete. Ale je to tak. I elektromobily totiž mají běžnou 12V baterii, která obsluhuje právě například centrální zamykání, palubní přístroje, světla a podobně. Tyto systémy stále pracují s 12V palubní sítí, nikoliv se 400 V nebo dokonce 800 V jakou mají některé nejnovější elektromobily.

Přečtěte si také:  Porsche Taycan GTS se představuje. Zrychlí za 3,7 sekundy a dojede přes 500 km

A právě 12V autobaterie s časem degraduje a vybíjí se, stejně jako u aut se spalovacími motory. Navíc jsou i elektromobily zpravidla neustále on-line, takže z autobaterie stále nějaký proud odsávají. 

Samotná 12V autobaterie se samozřejmě v elektromobilu také dobíjí, ale nikoliv přes alternátor jako v autě se spalovacím motorem, nýbrž z velké baterie sloužící k pohonu. Funguje přes transformátor. Ale při deaktivovaném a zaparkovaném elektromobilu to však možné není, protože velký akumulátor je „vypnutý“.

V noci pomalu přituhuje. Přinášíme 6 tipů, aby vaše autobaterie byla v dobré kondici

A jak možná tušíte, tak i krátké jízdy elektromobilem po městě mohou být pro 12V baterii zlé, protože se nemusí stihnout dostatečně dobít. A to i přestože jsou 12V baterie v elektromobilech menší a s menší kapacitou než v autech se spalovacími motory, protože nemusejí poskytovat jednorázově hodně proudu startéru a podobným zařízením.

12 komentáře

  1. Já už spalovák nekoupím, i kdyby pověsti psali jen samí fosilové. Jezdím od dob, kdy nebyly žádný veřejný nabíječky, a adresy se zásuvkama se prozrazovaly jen známým… Teď v autě s dojezdem 400km nikdy nebudu muset měnit oleje, filtry, vejfuky a podobný legrácky. A historky JPP (jedna paní povídala), si pisálek může i zarámovat….

  2. „A jak možná tušíte, tak i krátké jízdy elektromobilem po městě mohou být pro 12V baterii zlé, protože se nemusí stihnout dostatečně dobít.“
    A jak možná tušíte, autor si to celé vytáhl ze zadnice… Moderní elektromobily samozřejmě běžně 12V baterii dobíjí ze 400/800 V zatímco stojí odstavené a zaparkované. Že není možné je samozřejmě čirá lež.

  3. Všechny ty kecy o baterkách a bateriích jsou hovadiny. I o gtěch „moderních“ bagteriích.
    Už jsem měl na baterie videokameru – prej 1000 nabití, po 3 letech nová baterie už jen prý 500 nabití, holící strojek taky po 4 letech baterie pravidelně dobíjená – v prdeli, akušroubovák Bosch , no baterie po 4 letech v prdeli, nabíjecí tužkové baterie ty větší i ty menší – údajně ty nejlepší značkové , po 3 letech používání v prdeli, normální akumulátory v autě – akorát v Žigulíku za komunistů mně ruská vydržela 6 let celkem bez údržby, další nevím, protože už jsem další niový auta neměl víc jak 4 roky. Takže bláboly o bateriích v elektromobilu si můžete dát za klobouk. Tedy pokud si budete kupovat po 4 letech nový elektromobil a podaří se vám ten starý prodat, tak to může být pro vás dobré.

    • S akušroubovákama to pravda je, ale s elektromobilem ne, jezdím už osmý rok s elektromobilem a baterie je stále jako nová.
      Nikdy se mě nestalo že bych neodjel. Lithiové baterie nemusím nabíjet třeba dva roky, ale
      Olověné po třech měsících jsou téměř vybité. Je to z mých vlastních zkušeností.

    • Bateriový management a aku v autě je trochu něco jinýho, než vrtačka se všema holícíma strojkama vesmíru. Ale vyvracet to nemá smysl, strach z nových věcí je u některých lidí nepřekonatelná bariéra.

  4. Mohu potvrdit. Před 6 lety jsem si koupil Toyotu Auris sport hybrid. Auto slušné, pěkně se v něm jezdilo. Měl jsem ho ale jako záložní auto, tak bylo v garáži. Po dvou měsících nešlo ani odemknout,protože byla prázdná baterka. Při reklamaci jsem dostal lakonickou odpověď.Pane málo jezdíte-četl jste návod? (ne- nečetl protože to jsou dvě knihy o tloušťce bible.Návod říká jedenkrát za měsíc auto projet.
    Ani udržovací nabíječka nebyla to pravé. Byl totiž výpadek proudu na síti a nabíječka se již neuměla zpětně nahodit, ba naopak zpětně vycucla baterii. Pak jednou v Rakousku,když jsem auto nakládal na přepravní vlak co projíždí tunelem šlo vše do nouzového režimu. Venku -15C osvětlení přístrojovky téměř neznatelné, hláška -nízké napětí. Pak po několikerém vypnutí a zapnutí motoru se vše umoudřilo. V servise žádnou hlášku nenašli, ale autu již jsem nevěřil. Tak jsem koupil 190 k
    naftu ve dvoulitru a hybridy sleduji pouze z zpovzdálí.

    • To je mi líto, že máte špatné zkušenosti s Toyota hybridem. Já mám 11 let Lexus CT200h, který má stejný agregát od Priuse 3. generace/Aurise hybrid, tj. 1.8L 4válec 73 KW. Bez chyby. Jezdím s ním každý třetí den, absolvuji denně 30-80 km, absolutně bez problému. Každoročně výměna oleje a před rokem, poprvé výměna brzdové soustavy, najeto 160k. Za mě parádní auto. Neřeším dynamo, spojku, rozvody jako u dieselu (měl jsem Passata CC 2009 2.0L TDI, Mitsubishi Grandis 2004 2.0L DI-D, po dvou letech, samý problémy…). Já se k dieselu nevrátím. Buď Hybrida nebo Benzín od Japonců.

Přidat komentář