Automobilka Toyota vyvíjí novou generaci baterií s vyšší hustotou a lepším výkonem, což vede k prodloužení dojezdu a zkrácení doby nabíjení. Po roce 2026 budou vozy Toyota používat mimo jiné vysoce výkonné bipolární lithium-iontové baterie s niklovou katodou.
Předpokládá se, že dojezd vozu využívajícího takovou baterii bude přibližně 1100 km, přičemž odhadovaná doba rychlého nabíjení bude přibližně 20 minut (z 10 na 80 procent). Vývoj nové baterie je součástí strategie Battery 3R, kterou se firma rozhodla ještě urychlit.
Toyota také průběžně pracuje na průlomových bateriích s pevným elektrolytem, které by se mohly ve vozech objevit v letech 2027-2028. Taková baterie by měla umožnit dojezd až 1 200 km s dobou rychlého nabíjení do 10 minut.
Cílem značky v rámci Battery 3R je přitom co nejefektivněji využívat trakční baterie z elektromobilů během celého jejich životního cyklu, snižovat množství odpadu a zvyšovat podíl recyklovaných materiálů. Toyota se rovněž snaží recyklovat vyřazené baterie udržitelným způsobem, který předpokládá snížení množství vypouštěného oxidu uhličitého, přičemž získaný materiál bude sloužit k výrobě nových baterií.
Baterky najdou další využití
Životní cyklus baterií je důležitý zejména u elektromobilů. Aktivity Toyoty v této oblasti zahrnují vývoj bateriových technologií tak, aby baterie používané v elektrických a hybridních vozech byly účinné, měly dlouhou životnost a zákazníci si mohli být jisti jejich kvalitou po celou dobu životnosti vozu. Jakmile baterie přestanou být vhodné pro použití v automobilu, mohou najít další využití jak v automobilovém průmyslu, tak v jiných hospodářských odvětvích.
Toyota chystá novou generaci elektromobilů s vyšším dojezdem
Společně s energetickou společností JERA automobilka vybudovala první víceúčelové úložiště energie Sweep Energy Storage – zařízení vytvořené z použitých baterií pocházejících z elektricky poháněných automobilů. Tento systém umožňuje využít celou dostupnou kapacitu každé baterie bez ohledu na její výkon, spotřebu či míru opotřebení.
Společně s Tokyo Electric Power Company Holdings (TEPCO) vyvíjí Toyota stacionární úložiště energie o kapacitě 3 MWh, tvořené bateriemi získanými z hybridních a elektrických vozů Toyota, pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů, přeměnu stejnosměrného proudu na střídavý a jeho dlouhodobé využití.
Redukce, recyklace a znovuvyužití použitých baterií
Strategie Battery 3R zahrnuje redukci, recyklaci a znovuvyužití použitých baterií ve spolupráci s partnery v celosvětovém měřítku. Hlavním cílem značky je nadále podporovat rozvoj bateriových elektromobilů a také místní společenství.
Strategie bude rozvíjet v Japonsku, USA, Evropě, Číně a Asii. Aktivity Toyoty směřují k maximalizaci sběru a detoxikaci použitých baterií po celém světě tím, že pro ně najde další uplatnění.
Toyota Motor Corporation usiluje o dosažení nulových emisí CO2 do roku 2050. Realizace tohoto cíle zahrnuje mnohem více než jen vývoj elektrifikovaných pohonných jednotek a technologie vodíkových palivových článků.
Takový baterie jsou vynalezeny co měsíc, a mezitím mám už druhý EV, a uplně klidně v něm zestárnu, aniž bych se „zázrakům“ nějak vyhýbal. Jen prostě za ty leta něco o tom vim…