Investice do kdysi luxusního vozu se zdá být vcelku bez rizika. Auta nejvyšší třídy měla ve své době nejlepší vybavení, díky čemuž by měla být plně funkční i dnes. Nebo snad ne? Některé modely se nevyplatí kupovat, i když kdysi patřily mezi špičku. Na vině jsou obvykle jejich pohonné jednotky.
BMW 2.0d (N47D20)
Tyto motory byly součástí hned několika kvalitních modelů BMW. Narazit na N47D20 můžete třeba u E90, E84 či E60. Vzhledem k tomu, že se řada z těchto vozů dá v současné době sehnat i pod sto tisíc, jedná se na první pohled o vcelku dobrou koupi. Nicméně opravdu jen na ten první. Hlavně vozy, co sjely z linky ještě před rokem 2011, mohou mít velké technické potíže. Turbo diesel D20 byl totiž vzhledem k velkým potížím s rozvody dost poruchový. Při jejich výměně je třeba motor vymontovat a vyměnit nejen řetěz, ale i vodicí lišty.
Škoda 2.5 TDI (AYM/BDG)
Asi každý trochu zběhlý motorista teď zbystřil. Ano, toto opravdu nebyla žádná špička ani ve své době, natož dnes. Byl to vrcholný vznětový motor do první generace Škody Superb. Nejednalo se o špatné auto, konec konců, zájem o něj je i dnes. Nicméně je lepší se jeho koupi vyhnout, i když ho můžete získat za solidní cenu. U motorů 2.5 TDI s kódy AYM a BDG a výkonem 114, respektive 120 kW je třeba počítat s opotřebením palců váčkových hřídelů či vysokotlakého vstřikovacího rotačního čerpadla Bosch a vstřikovačů paliva.
Toto je 8 rodinných aut, která trpí známými problémy. Při jejich koupi si na ně dejte pozor
BMW 4.4 V8 (N63)
Motor BMW s označením N63, tedy 4,4litrový osmiválec s dvěma turbodmychadly vypadal skutečně jako skvost, ovšem pouze na rýsovacích prknech. Realita však byla o dost pochmurnější. Tato pohonná jednotka byla problémová hlavně kvůli turbodmychadlům, která se kvůli svému umístění mezi oběma řadami válců často přehřívala. To by však nebylo to nejhorší. Mohlo se ale i stát, že kvůli takto vysokým teplotám se kvůli umístění turb poškozovaly i vedlejší váčkové hřídele. Problémem byly i dlouhé servisní intervaly. Tento druh problémů ovšem zatěžoval primárně vozy vyrobené do roku 2012, pak už se s tímto problémem BMW neobjevují.
Mercedes-Benz 4.0d V8 (OM629)
Tento naftový motor se nacházel rovnou v několika modelech Mercedes-Benz, konkrétně v SUV ML (řady W164), GL (X164), třídě E (W211) a ve třídě S (W221). I tento motor vypadal velice dobře na papíře a měl skvělou dynamiku, nicméně v praxi to zase taková paráda nebyla. Aby šlapal podle předpokladů, musela mít tato pohonná jednotka naprosto špičkovou péči a také kvalitní palivo.
Volkswagen 2.5 TDI (BAC)
I německý výrobce „lidových“ vozidel občas udělá nějakou konstrukční chybu. A podařilo se mu to i u 2,5litrového pětiválce, jenž je možné najít třeba pod kapotou SUV Touareg. Vzhledem k tomu, že je možné ho dnes pořídit i za méně než sto tisíc, vypadá to na skvělou koupi. Motory s označením BAC jsou však velmi náchylné k opotřebení. Může se stát, že se do oleje přes vstřikovače typu čerpadlo-tryska dostane nafta. Stejně tak se do oleje může vodní pumpu dostávat i chladicí kapalina.
Audi 3.0 TDI (EA896/EA897)
Audi mělo vždy dobré motory, ale zrovna tento třílitrový nafťák se zase tak moc nepovedl. Běžně se používal ve vozech A4, A6, A8 a Q7. Není vyloženě poruchový, nicméně jeho první verze je docela komplikovaná na opravu. Tento motor totiž disponoval čtyřmi rozvodovými řetězy v těsné blízkosti převodovky, což velice komplikovalo jejich výměnu. U novějšího EA897, který se objevil od roku 2011, jsou sice rozvody zjednodušeny, ale zase se objevily vířivé klapky v sání. A u těch se mohou objevit problémy se zaseknutými elektromotory.
Audi 4.2 TDI
Naftový osmiválec od Audi je skutečně výkonný motor, ale také je drahý na údržbu. Audi s tímto motorem (A8 a Q7) můžete klidně sehnat i za čtvrt milionu, ovšem je otázka, zda-li se to vůbec vyplatí. Hned první servis po koupi nemusí být jen preventivní, ale může vás stát i polovinu pořizovacích nákladů. Preventinvě byste měli zjistit stav vířivých klapek v sání, rozvodů a provést dekarbonizaci. Kontrolou by měla projít i obě turbodmychadla.
Těmto autům se raději vyhněte! Poláci vybrali 20 nejhorších ojetin z bazaru
Škoda 2.0 TDI (BMN)
Tyto motory byly součástí ve své době velmi populárních dvojkových Octavií RS 2.0 TDI. Jde o motor, u kterého je potřeba provádět pravidelně výměny oleje, pokud byste to neudělali, často se stává že se motor zadře na klice. Počítat musíte i s drahými filtry pevných částic. Lepší volbou je pozdější verze motoru se vstřikováním common-rail.