Psal se rok 2001, kdy automobilka Škoda představila zbrusu nový model, který se v hierarchii značky postavil nad bestseller v podobě modelu Octavia. Šlo o návrat automobilky do vyšších segmentů.

Škoda představila první generaci modelu Superb na frankfurtském autosalonu v roce 2001. Předcházel tomu na březnovém autosalonu v Ženevě koncept Montreux, který už prakticky jako sériový model vypadal.

Koncept první generace Superbu: Škoda Montreux

2001-koncept-skoda_montreux-prvni_generace_superb-12001-koncept-skoda_montreux-prvni_generace_superb-22001-koncept-skoda_montreux-prvni_generace_superb-3

Přečtěte si také:  Volkswagen Golf GTI W12-650 je koncept z roku 2007. Má dvanáctiválec a 650 koní

Škoda tímto krokem mohla s novým modelem oslovit nové cílové skupiny, včetně zástupců státu a manažerů. Šlo totiž o poměrně velký klasický tříprostorový sedan, spadající do segmentu vyšší střední třídy. Jeho délka byla 4803 mm a rozvor činil 2803 mm, díky čemuž bylo na zadních sedadlech opravdu hodně prostoru a nastupování ulehčovaly také dlouhé zadní boční dveře. A to byla oproti Škodě Octavia první generace zásadní změna.  poskytuje velkorysý vnitřní prostor a to nejen cestujícím vpředu, ale také vzadu.

2001-skoda_superb-zadek

Superb byl zpočátku nabízen ve třech výbavách (Classic, Comfort a Elegance), k nimž postupně přibyly ještě další. Pro každou z nich byla připravena zvláštní varianta interiéru, lišící se druhem materiálu použitého na čalounění. Do interiéru se dostaly i různé dekory – na výběr byl buď kovový anebo lakovaný. Do výbavy velký sedan dostal také nastavitelný volant, zelené prosvětlení přístrojové desky, chromované dveřní kliky a podobně.

Přečtěte si také:  Původní BMW M8 na světle. Automobilka jej po 30 letech oživila a ukázala ve videu

2001-skoda_superb-interier

Celkově byla sériová výbava na tu dobu vcelku bohatá, vždyť řidič i spolujezdec mohli mít elektricky nastavitelné sedačky, automatickou klimatizace, ale třeba i navigační systém, příprava na telefon GSM, vyhřívané sedačky, xenonové světlomety, parkovací senzory a posuvné střešní okno. Bezpečnost na palubě pak zaručovaly systémy jako ABS, ESC a šest airbagů.

O pohon první generace Superbu se z počátku výroby starala trojice benzinových a dvojice naftových motorů. Benzinové motorizace zastupoval atmosférický dvoulitr s výkonem 85 kW, přeplňovaný čtyřválec 1,8 T 20V se 110 kW a šestiválec o objemu 2,8 litru s výkonem 142 kW. Pokud jste chtěli naftu, mohli jste sáhnout po čtyřválci 1,9 TDI s 96 KW anebo po šestiválci 2,5 TDI se 114 kW. K dispozici byly manuální anebo automatické převodovky. V průběhu výroby se pak nabídka motorů rozšiřovala a zároveň byly vylepšovány. 

Skoda-museum-mlada-boleslav-rr-003.jpg
I první generace Škody Superb jezdila na Tour de France jako ředitelské auto. | Foto: Marcela (talk) – Own work, GFDL 1.2, Odkaz na původní foto

Facelift první generace vlajkové lodi značky Škoda proběhl v roce 2006. Byl veskrze decentní a zaměřil se hlavně na novou grafiku zadních světlometů, jiná vnější zpětná zrcátka či přepracovanou masku chladiče. Změny se dotkly také interiéru, kdy palubní přístroje dostaly bílé podsvícení místo zeleného, ale i výbavy.

Přečtěte si také:  Škoda předala zákazníkům první vůz Enyaq iV. V České republice to ale nebylo

Škoda vyrobila od roku 2001 do roku 2008, kdy přišla druhá generace Superbu, celkem 136 068 kusů první generace Superbu. Navíc jde o velmi úspěšný model, už v roce 2017 byl totiž vyroben Superb s pořadovým číslem jeden milion.

Přidat komentář