renault_laguna_II
Foto: Renault

Automobil je stále považován za nejoblíbenější a nejbezpečnější způsob cestování na dovolenou. Některé modely však mohou zkazit idylickou náladu a nepříjemně majitele zaskočit. Které z nich podle automechaniků představují zvýšené riziko?

Zaměříme se na modely ze segmentů C, D a na minivany. Vybrali jsme ty vozy, které nejčastěji navštěvují autoservisy v síti ProfiAuto, a byly vyrobeny po roce 2000 – tedy ty, v nichž se na prázdniny vydáváme nejčastěji.

Ze statistik vyplývá, že ze všech poruch, které mohou řidiče na cestách potkat, mohou nejvíce problémů způsobit ty související s elektrickým systémem a hnacím ústrojím. Nelze přehlédnout skutečnost, že s určitými závadami se obvykle potýkají konkrétní modely, i když na trhu už je k dispozici jejich další generace.

Přečtěte si také:  Chcete si koupit malé ojeté auto? Na tuto pětici byste si měli dávat pozor

„Nepojízdné auto nikdy nepotěší, a pokud k tomu dojde v zahraničí, může to zcela zkazit dovolenou, a to jak z hlediska samotné jízdy, tak nákladů spojených s jeho opravou. Návštěva v zahraničním servisu vyjde obvykle mnohem dráž než v České republice. Proto před cestou nepřehlížejme příznaky, které auto vykazuje. Cokoliv znepokojivého bude lepší ihned prověřit, zejména pokud automechanici označili dané vozidlo jako nadprůměrně poruchové,“ doporučuje Adam Lehnort, odborník ze sítě ProfiAuto.

Vadná elektrika je hlavním viníkem neplánovaných prostojů

S poruchami elektrické instalace se nejčastěji setkáváme u druhé a třetí generace modelu Renault Megane a Scenic (2002-2009/2008-2016), Laguna II (2001-2007) a Peugeot 307 (2001-2011).

„Elektrické závady naše zákazníky často přivedly na plošinu odtahového vozu nebo přiměly k zavolání mechanika. Mezi běžné poruchy patří problémy s BSI modulem, klíčky, kartou a imobilizérem. Slabinou benzinové verze Meganu II a Laguny II z počátečních let výroby byly také zapalovací cívky. Nelze také pominout drobná selhání, jako jsou poruchy stahování oken, osvětlení nebo zámků, a někdy také ABS senzorů. Ty naštěstí nevylučují pokračování v jízdě. Majitelé těchto modelů by je měli před odjezdem svěřit do rukou mechanika, aby odhalil případný únik oleje a v dieselovém provedení také provedl kontrolu turbodmychadla. Lze rovněž doporučit počítačovou diagnostiku vstřikovacího systému,“ vyjmenovává Adam Lehnort.

Těmto autům se raději vyhněte! Poláci vybrali 20 nejhorších ojetin z bazaru

„Neznamená to však, že bychom se měli těchto modelů obávat. Všechno ve skutečnosti záleží na způsobu užívání a kvalitě pravidelné servisní údržby. Je také dobré dodat, že u francouzských vozů pozorujeme zlepšení kvality odpružení a fakt, že k závažným problémům dochází jenom zřídka,“ dodává Lehnort.

Svízelné modely Ford či Opel

Experti poukazují také na opakované problémy u modelů Ford Mondeo Mk3 (2000-2007), třetí generace Opelu Astra (2004-2014) a druhé generace Opelu Zafira (2005-2014).

Přečtěte si také:  Anketa ukazuje, s jakými auty jsou jejich majitelé nejspokojenější. Pořadí je hodně zajímavé

„Třetí vydání Mondea velmi často trpí na poruchy centrálního zamykání, což může nejen o dovolené vyústit do problémů s otevřením vozu. Stojí za to před odjezdem zkontrolovat, zda funguje klasické odemykání pomocí klíčku. Pokud se vůz zabouchne, bude lepší zavolat pomoc a nerozbíjet okénko, hlavně proto, že boční skla bývají u některých modelů dražší než ta čelní. I když je benzinové Mondeo Mk3 spíše bezporuchovým vozidlem, v dieselovém provedení (jedná se o starší turbodiesel Ford 2.0 TDCI) má často problémy s dvouhmotovým setrvačníkem, vstřikovači a turbodmychadlem. V případě populárního Opelu se vyplatí před dovolenou zkontrolovat alternátor nebo klimatizační kompresor. U benzinových motorů stávkují zapalovací cívky, ve starších dieselech 1.7 zase vstřikovací čerpadla, někdy i samotný pohonný systém,“ upozorňuje Adam Lehnort.

Ani těm nejlepším se poruchy nevyhýbají

„Obecné přesvědčení o bezporuchovosti japonských automobilů kazí Mazda6. V benzinové verzi nevykazuje poruchy. Diesely však s přibývajícím stářím vozu přinášejí stále více problémů. Náklady na opravu vyměnitelných dílů mazacího systému či rozvodů mohou převýšit i cenu automobilu. Nejsou to však poruchy, které řidiče zaskočí z ničeho nic. Pokud má pravidelně servisované vozidlo, na silnici by neměl být nemile překvapen. Což platí i pro majitele ostatních modelů ze země vycházejícího slunce,“ upozorňuje Lehnort.

problemove-ojetiny-zavady-profiauto
Zdroj: ProfiAuto

Co bychom měli zkontrolovat před každou delší cestou?

Řidiči nedokážou vždy předpovědět, co přesně se může během dovolené pokazit. Nicméně, pokud si před cestou všimnou znepokojujících příznaků nebo se jen chtějí ujistit, že je auto doveze do cíle a šťastně se s ním vrátí také domů, doporučují experti ProfiAuto návštěvu autoservisu. Je důležité to udělat s předstihem, aby měli technici dostatek času k opravě případných poruch.

Přečtěte si také:  Jaké značky ojetých aut jsou nejčastěji a naopak nejméně často bourané? Statistiky ukazují zajímavá data

„Před každou cestou nejprve zkontrolujte stav baterie a jejího nabití, kondici řemenů a chladicího systému. Tyto poruchy by mohly znemožnit pokračování v jízdě, nebo dokonce zabránit dojetí do nejbližšího servisu. Dále je nutné zkontrolovat řídicí systém a odpružení. Ověřte si například, kdy jste naposledy vyměňovali tlumiče a pružiny. Také stojí za to podívat se na provozní kapaliny, a to jak z hlediska kvantity, tak kvality. Bylo by dobré, aby mechanik také zkontroloval stav brzdového systému a připojil auto k diagnostickému zařízení, aby zjistil, zda se nevyskytly jiné chyby, které vyžadují pozornost,“ uzavírá Adam Lehnort ze sítě ProfiAuto.

1 komentář

Přidat komentář