Dnešní auta jsou si všechna hodně podobná – technicky, ale i vzhledem. Navíc jsou plná elektroniky a k pohonu často slouží více či méně elektřina. A pak jsou tu ojetá auta nebo dokonce stará auta, která si jejich majitelé nechávají, protože k nim mají důvěru. Ta auta nejsou moderní, nemají navigace, systémy jako Apple Carplay nebo Android auto, aktivní hlídání jízdních pruhů a další aktivní asistenty, ale někdy třeba dokonce ani ABS nebo dálkové centrální zamykání.
Pro majitele to ale není důležité, pro ně totiž jejich auto není jen dopravním prostředkem. Je to společník, který s nimi strávil roky nebo dokonce desítky let života, nikdy je nenechal stát u krajnice a jeho spolehlivost obstála ve zkoušce času i najetých kilometrů. A hlavně, měli by ho prodat? Ani náhodou. A to přestože u mnohých už počítadlo kilometrů dávno přestalo dávat smysl.
Na základě analýzy portálu iSeeCars.com, který porovnal 660 tisíc prodejů vozů od prvních majitelů, přinášíme pět modelů, které si lidé nechávají nikoliv pouhé roky, ale celé dekády. Některé přežívají u prvního majitele, jiné se stávají rodinným dědictvím. Všechna tato auta ale mají společnou výjimečnou odolnost a schopnost fungovat prakticky navždy.
1. Mercedes-Benz W124 – poslední poctivý mercedes?
Sedan vyráběný mezi lety 1984 a 1997 dodnes symbolizuje éru, kdy Mercedes-Benz stavěl auta „na věčnost“. Jednoduchá karoserie, minimum složité elektroniky a motory, které zvládnou i hodně přes 700 tisíc kilometrů.
Majitelé ho nepovažují za staré auto, ale za spolehlivý stroj, do kterého má smysl investovat. Ať už jde o legendární diesely OM602 a OM603, nebo benzinové řadové šestiválce, Mercedes-Benz W124 dokáže denně sloužit i po třiceti letech. Jeho největším nepřítelem je ale rez.
2. Honda CR-V II (2001–2006) – crossover, co nezlobí
Druhá generace CR-V byla bestsellerem už dlouho předtím, než se SUV stala módní záležitostí. Důvod byl jednoduchý. Tohle auto fungovalo.
Dvoulitrový atmosférický motor K20A běžně zvládá přes 400 tisíc kilometrů, podvozek je jednoduchý a odolný a funkční pohon všech kol skutečně pomáhá v terénu. Dodnes je vidět na silnicích, často stále v rukách prvních majitelů, kteří nevidí důvod měnit něco, co funguje.

3. Volkswagen Golf IV – nenápadný držák
Na první pohled obyčejný hatchback, uvnitř ale kus poctivého inženýrství. Nejodolnější verze s motorem 1.9 TDI (zejména ALH) zvládá přes půl milionu kilometrů s výměnou pouze spotřebních součástek.
Levné náhradní díly, snadná údržba a mechanická jednoduchost dělají ze „čtyřkového“ Golfa auto, které se často stane prvním i posledním autem v životě majitele. Ne proto, že by se rozbil, ale protože ho není proč měnit.

4. Subaru Forester SF (1997–2002) – věrný parťák do každého terénu
První generace Foresteru vznikla v době, kdy Subaru stavělo auta bez kompromisů. Boxer motory EJ20 a EJ25, symetrický pohon všech kol a karoserie odolná proti korozi znamenají, že tyto vozy dodnes zvládají půl milionu kilometrů bez zásadních oprav.
Subaru Forester není jen pro fanoušky značky. Je to praktické auto pro lidi, kteří potřebují jezdit po městě, do hor i po polních cestách. A také pro lidi, co chtějí, aby je jejich auto nikdy nezradilo. Jenže i tady je stejný problém jako u Mercedes-Benzu W124: koroze. Navíc často skrytá a o to víc nebezpečnější.

5. Toyota Land Cruiser 100/105 – legenda, co zná svět
Na každém kontinentu má Toyota Land Cruiser pověst auta, které dojede tam, kam se jiná auta ani neodváží. A pak dojede zase zpátky. Rámová konstrukce, odolné nápravy, trvalý pohon všech kol a minimální elektronika: to je kombinace, která přežívá desetiletí.
Čtyřapůllitrový benzínový osmiválec či 4,2litrový naftový osmiválec běžně zvládnou přes 600 tisíc kilometrů bez generální opravy. Ať už v africké poušti, australské buši nebo na evropských expedicích či bulvárech velkoměst, Land Cruiser je pro mnohé víc než auto. Proto ho téměř nikdo neprodává. A ti, co to udělali, toho většinou litují.

U těchto aut nejde jen o nostalgii po „starých dobrých časech“. Zachovalé kusy už často na ceně neklesají, a u některých dokonce jejich hodnota roste. Zatímco moderní vozy ztrácí polovinu ceny už po pár letech, tyto držáky dokazují, že skutečná hodnota se měří časem. A schopností vydržet.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek