Nový Volkswagen Touareg je dosud „nejchytřejším“ modelem Volkswagen, který byl vyroben. Aby také ne, jde o to nejlepší a nejnovější, co značka nabízí. V rámci redakčního testu jsme se svezli s výkonnějším z třílitrových vznětových šestiválců v nabídce.
Je to kus auta
Jakkoliv na fotkách nový Volkswagen Touareg tak velký nevypadá, naživo je tomu jinak. Jeho rozměry naplno vyniknou až při přímé konfrontaci. V našem případě jistou nenápadnost na fotkách určitě podpořila i stříbrná barva doplněná o bohaté chromování. Pokud by vás zajímaly konkrétní hodnoty, pak vězte, že auto je dlouhé 4878 milimetrů, široké je 1984 milimetrů a na výšku byste naměřili 1717 milimetrů. Ve srovnání s Audi Q7, které stojí na stejné podvozkové platformě, jsou to rozměry jen nepatrně rozdílné.
Manévrování s autem je ale naprosto bezproblémové a to zejména díky natáčecí zadní nápravě. Kromě toho je tu také spousta příplatkové výbavy zahrnující nejen parkovací senzory vpředu a vzadu, ale samozřejmě i panoramatický parkovací systém.
Díky velkým vnějším rozměrům se může posádka těšit z bohatého vnitřního prostoru. Možná bude napoprvé trochu složitější do auta nsstoupit, protože je opravdu vysoké, ale jakmile už v něm budete sedět, přepadne vás pocit bezpečí ještě než se rozjedete. Může za to nejen vysoký posez, ale i to, jak mohutné sloupky kolem sebe máte. Přitom pak při jízdě nijak nepříjemně neomezují výhled.
Přední sedadla mohou být za příplatek tzv. ergoComfort. To znamená, že jsou nejen tvarovaná s ohledem na co nejlepší posez, ale také mohou být vybavena masážní funkcí, vyhříváním, ale i odvětráváním. Jízda na dlouhé cesty se tak stane příjemným zážitkem.
Interiér s „televizí“ jako z obýváku
Testovaný exemplář byl v interiéru vybaven tím největším displejem, který si můžete objednat. Jde o položku Innovision Cockpit za bratru více než 80 tisíc korun. Věřte mi ale, že už první pohled na tento displej vám vyrazí dech. Jeho úhlopříčka je totiž působivých 15″ (38 centimetrů), a i díky tomu už na středovém panelu nejsou žádná mechanická tlačítka. Vše se ovládá právě výhradně přes displej.
Důležité ale je, že u toho někdo přemýšlel, takže nejpoužívanější funkce (ať už obecně nebo přímo některé vaše oblíbené) mají buď přímo svá „tlačítka“ na displeji (například ovládání klimatizace a topení) nebo si je můžete uložit do „oblíbených“ po levé straně displeje. Tím prvním, co jsme si právě tam uložili, byla deaktivace systému Start/stop. Podobě displeje se meze nekladnou, možné je měnit klidně i pořadí a zobrazení ikon v menu, podobně jako to můžete dělat na svém chytrém telefonu.
Velký digitální displej se v testovaném autě nacházel i za volantem, v místech tzv. budíků. Ten už ale známe i z jiných volkswagenů. Dokáže měnit zobrazení, ale i velikost jednotlivých segmentů a stačí k tomu jen stisknutí tlačítka na volantu. K volantu směřuje ale jedna výtka. Je škoda, že vypadá úplně stejně jako v ostatních modelech značky. Nějaká modernizace, která by ho více přiblížila stylem k obrovským digitálním displejům, by se hodila, velmi dobře to vymyslel třeba Mercedes-Benz s dotykovými ploškami. Je to ale drobnost, čistě náš subjektivní dojem. Funkčně je volant naprosto bez připomínek.
Motorová paleta zatím nevelká
Nabídka pohonného ústrojí je zatím nevelká. Před konfigurací auta tak nebudete muset příliš přemýšlet, protože Touareg je zatím dostupný pouze se vznětovým třílitrovým šestiválcem. Pro základní výbavu se nabízí s výkonem 170 kW, pro ty vyšší pak s 210 kW. A ten jsme měli pod kapotou i my.
Už po prvním nastartování jde o motor, který tomuto autu vážně sluší. Po stisknutí startovacího tlačítka totiž na digitálním displeji můžete pozorovat, že ručička se na otáčkoměru pohnula, ale zvuk ani žádné jiné projevy motoru se do interiéru prakticky nedostanou. Odhlučnění je fantastické.
A příliš se to nezmění ani za jízdy, kdy se do interiéru dostává minimum hluku – a to nejen od motoru, ale i od zbytku auta. Aerodynamický hluk tu takřka není, hluk od pneumatik je také eliminován a tak si můžete užívat vyprávění spolujezdců anebo třeba skvělý zvuk příplatkového soundsystému „Dynaudio Confidence“.
Motor má dostatek dynamiky i pro tak velké a těžké auto (téměř 2,1 tuny), vždyť má i o 10 kW vyšší výkon než v Audi Q7 (točivý moment je stejný). Papírové hodnoty prozrazují zrychlená z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a jede až 230 km/h. Sešlápnutí pedálu plynu ale pocitově nemusí působit tak dynamicky, může za to nejen prvotřídní odhlučnění, ale i komfortní vzduchový podvozek, ale stačí se podívat na rychloměr, po němž letí digitální ručička vážně rychle.
S motorem je spojena výhradně osmistupňová automatická převodovka ZF, která pohon přenáší na všechna čtyři kola. Spolupráce všech těchto tří prvků je parádní. Motor má příjemný zátah, převodovka řadí hladce, rychle a intuitivně a vy tak o pohonném ústrojí – pokud nebudete chtít – nebudete vůbec vědět.
A přitom potěší i reálnou spotřebou paliva. 90litrová palivová nádrž nám vydržela na více než 900 ujetých kilometrů a přesto ještě nesvítila rezerva paliva. Na palubním počítači svítila hodnota 7,8 l/100 km.
Ten komfort…
Kromě ticha v interiéru oceníte při jízdě ale i sedačky anebo v našem případě i pohodlné pohupování vzduchového podvozku. Díky tomu se auto nad silnicí příjemně pohupuje, přišlo mi to dokonce pohodlnější než v případě Audi A8.
Podvozek je samozřejmě adaptivní (nabízí jízdní režimy „Sport“, „Eco“, „Komfort“, „Indiviudal“, „Offroad“, v nichž mění své nastavení), ale i výškově nastavitelný. V případě potřeby ho lze zvýšit, ale umí se naopak i snížit – ve sportovním režimu standardně -15 mm a v rychlostech nad 120 km/h klesne až o 35 mm, čímž nejen snižuje těžiště, ale i aerodynamický odpor.
Do zatáček se i s velkým a vysokým Touaregem můžete vrhat po hlavě. Může mít příplatkový systém aktivních stabilizátorů, které omezí náklony karoserie a eliminuje část odstředivých sil. Díky většímu použití hliníku v konstrukci také mezigeneračně klesla hmotnost (podle verze až o 106 kg).
Při jízdě pomáhá také již zmíněné natáčení kol zadní nápravy. To funguje v rychlostech do 37 km/h proti předním kolům, nad touto rychlostí s nimi. V městských rychlostech to dokáže zmenšit poloměr otáčení o celý metr na 11,2 metru.
Závěr a cena
Nový Volkswagen Touareg se v nové generaci povedl. Nejlepší dojmy v nás zanechal tím, jak klidně působí uvnitř. Tam si totiž připadáte jako v luxusním autě, nejen tím, jak vypadá, ale hlavně tím, jak se při jízdě chová. Je tichý, jistý a přesto velmi pohodlný. Právem v hierarchii značky přebírá pozici vlajkové lodi…
A co za něj zaplatíte? Nebude to úplně málo. Nejnižší cena v ceníku je za verzi Touareg, která samozřejmě všechnu nezbytnou spotřebu má. Má ale nejslabší motor a nebude vás rozmazlovat. Stojí minimálně 1 476 900 Kč. Všechny vyšší výbavy mají testovaný, výkonnější motor. Ceny jsou ale vyšší už o stovky tisíc. Konkrétní testovaný kus vyšel bezmála na 2,5 milionu Kč. Všechny ceny uvádíme s DPH.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Tichá a pohodlná jízda,Žádný výběr pohonných jednotek
Nízká spotřeba paliva a velká palivová nádrž,Příliš maskuje rychlost
Na silnici působí jako mnohem menší auto,Příplatky rychle zvyšují cenu
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Touareg 3.0 TDI 4Motion
Motor:,vidlicový šestiválec
Objem válců:,2967 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech kol
Výkon:,210 kW/286 koní
Točivý moment:,600 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,6.1 s
Maximální rychlost:,230 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.7 / 5.9 / 6.6
Emise CO2:,179 g/km
Objem nádrže:,90 litrů
Délka:,4878 mm
Šířka:,1984 mm
Výška:,1717 mm
Rozvor:,2904 mm
Pohotovostní hmotnost:,2070 kg
Objem zavazadlového prostoru:,810 / 1800 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]