Volkswagen Touareg prošel před několika měsíci drobným faceliftem, na pohled se prakticky nezměnil, šlo pouze o vyladění detailů a drobného vylepšení techniky. Svezli jsme s autem s příplatkovým vzduchovým podvozkem, šestiválcovým naftovým motorem pod kapotou, osmistupňovou automatickou převodovkou a s terénním paketem Terrain Tech. S takovým Touaregem do terénu klidně můžete, ale nemusíte

Designové změny se dotky celé karoserie, pokud ale pokud auta před a po faceliftu nebudete mít vedle sebe, troufnu si říct, že si jich všimne jen fanda. Nové, větší jsou přední světlomety s pozměněnou grafikou, které přecházejí do přepracované masky chladiče. Jinak tvarovaný je i přední nárazník. Z boku zaujme snad jen nový design kol. Zadním partiím vévodí také přepracovaný nárazník či jinak tvarované logo automobilky. Zadní světla se žárovkami (jen mlhovky v nárazníku jsou LEDkové) však zůstala beze změny – diody ani světlovodivé trubice nedostala.

test-volkswagen-touareg-terrain-tech-30-tdi-4x4-at-p1

Zůstal ale naštěstí také paket Terrain Tech, kterým bylo testované auto vybaveno. Ve zkratce jde o auto, které má zvýšenou prostupnost terénem díky stálému pohonu všech kol 4Motion (v poměru 38:62 s preferencí zadní nápravy) a možností uzamknout planetový mezinápravový i zadní diferenciál. K tomu všemu přidává redukční převodovku a zlepšené nájezdové úhly. Pokud je na autě vzduchový podvozek (107 700 Kč), dá se světlá výška zvýšit až na nezanedbatelných 300 mm (bez paketu Terrain Tech „jen“ 280 mm) a nájezdové úhly se rázem zvětší až k 30°.

Pro výběr jízdního režimu se v autě používá (podobně jako u Land Roverů a Range Roverů) otočný ovladač, s nímž je možné nastavovat režimy jízdy: ON ROAD, OFF ROAD (automaticky se na displeji navigace RNS 850 ukáže kompas, nadmořská výška, stav diferenciálů, úhel natočení předních kol a aktivuje se asistent sjíždění kopců) a pak přidávat terénní pomocníky – postupně redukci, uzavírku mezinápravového diferenciálu a nakonec k tomu přidat také uzávěrku diferenciálu zadního. Vše zařídí elektronika. Druhý otočný ovladač pak nastavuje výšku vzduchového podvozku.

Troufnu si tvrdit, že prostředí, ve kterém se pak může takový Touareg pohybovat, bude limitovat snad jen odvaha řidiče – pokud tedy nevyrazíte vyloženě do pralesa… Na zasněžených silničkách a polních cestách nezaváhal Touareg ani na moment. A to ani přesto, pokud se dostal do hlubšího sněhu. Vykolejit ho dokázala jen zledovatělá silnice, kde kola marně hledala přilnavost, ale jakmile ji alespoň jedno z nich našlo, auto se dalo do pohybu.

Přečtěte si také:  Test Honda Jazz e:HEV 1.5 i-MMD e-CVT (2021)

test-volkswagen-touareg-terrain-tech-30-tdi-4x4-at-p2

V případě, že s takovým autem budete chtít do terénu častěji vyrážet, zvažte příplatek za velká kola. Dvacítky na testovaném autě sice vypadají hezky, ale díky nižšímu profilu pneumatik budou v terénu náchylnější na poškození. Navíc stojí nezanedbatelných 124 tisíc Kč… Základní 17″ nebudou sice vypadat tak hezky, ale udělají mimo silnici službu daleko větší.

Naopak si připlaťte za kamery Arena View, jenž budou monitorovat okolí celého vozu a nabídnou možnost zobrazit ho i z ptačí perspektivy. Za ty zaplatíte necelých 27 tisíc Kč, ale oceníte je (vzhledem k velikosti vozu) nejen v terénu.

Touareg se nabízí výhradně s dieselovými motory s šesti a osmi válci. Pod kapotou verze Terrain Tech není na výběr a sáhnout musíte po šestiválci. Ale není to špatná volba. Nejen, že má motor příjemný zvuk, ale díky výkonu 180 kW/245 koní a točivému momentu 550 Nm, dokáže 2,2 tuny vážícího Touarega slušně rozhýbat. Vždyť papírové zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 8,0 sekundy a dokáže uhánět maximální rychlostí 218 km/h.

test-volkswagen-touareg-terrain-tech-30-tdi-4x4-at-p3

Motor nemá s autem výraznější problémy, zátah je díky přítomnosti maxima točivého momentu už od 1 750 otáček dostupný prakticky kdykoliv na požádání a díky osmistupňové automatické převodovce se auto netrápí ve vysokých otáčkách (při tachometrových 130 km/h točí 2 000 ot./min).

Takový počet rychlostních stupňů má příznivý dopad i na spotřebu paliva. Tabulky sice slibují 7,3 l/100 km v kombinovaném režimu, na palubním počítači však na konci testu svítila hodnota 9,6 l/100 km. Ani to ale není vzhledem k teplotě, krátké terénní vložce, častému poskakování po městě i svižnému dálničnímu přesunu příliš mnoho. Dojezdu se bát nemusíte, nádrž je na 100 litrů.

Tím ale zdaleka nejlepším na celé jízdě není motor, tím je totiž podvozek, vzduchový podvozek. Díky tomu je Touareg i na již zmíněných velkých 20″ kolech neskutečně pohodlným autem, které vás bude konejšit i na velmi rozbitých silnicích. Přes malé díry i velké krátery se přenese jako by se snad nad vozovkou vznášel. Na druhou stranu se tenhle mastodont dokáže pohybovat i v rychleji projížděných vlásenkách (samozřejmě s ohledem na typ auta), kde ho podvozek jistě podrží a navíc je cítit pohon preferované zadní nápravy, která auto „nutí“ lépe zatočit. Touareg není na závodění, samozřejmě více vyhovuje klidnější (ale klidně rychlá) jízda v přímce. Touareg se chová i na silnici báječně a je i ve vysokých rychlostech stabilní.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Ford Kuga PHEV (2020)

test-volkswagen-touareg-terrain-tech-30-tdi-4x4-at-p4

Touareg sice nemá v masce prémiový znak, ale chová se tak, jako by ho měl. Ta kultivovanost jízdy, ticho v kabině, do které se příjemným tlumeným zvukem zaklapnutí dveří uzavřete, ale i celkovým pocitem na palubě. Za volantem sice Touareg působí monstrózně, ale řídí se lehce, snad jedním prstem. Materiály palubní desky i čalounění jsou perfektní, stejně jako jejich slícování i umístění a ovládání jednotlivých ovládacích prvků.

Vzhledem k vnější velikosti auta je dostatek místa i v interiéru. Díky výšce podvozku je potřeba do auta ale vylézt, nastupuje se „do kopce“.  Podobné je to také s nakládáním věcí do zavazadlového prostoru. Díky vzduchovému podvozku je to však o to jednodušší, že přímo v kufru jsou ovladače, které podobně jako například v Citroënu C5 dokáží zadek snížit.

Volkswagen Touareg nás přesvědčil, že i přes neprémiový znak na kapotě nabízí vlastně prémiový zážitek. Aby také vzhledem k ceně testovaného auta přes 2 miliony Kč nenabízel…

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Volkswagen
Typ: Touareg Terrain Tech
Motor: vidlicový šestiválec (V6)
Objem válců: 2 967 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 180 kW/245 koní v 3 800 – 4 400 ot./min
Točivý moment: 550 Nm v 1 750 -2 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.0 s
Maximální rychlost: 218 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.5 / 6.6 / 7.3
Délka: 4 795 mm
Šířka: 1 940 mm
Výška: 1 709 mm
Rozvor: 2 893 mm
Pohotovostní hmotnost: 2 203 kg
Objem zavazadlového prostoru: 580 / 1 642 litrů
Ceník: k nahlédnutí tady