Test Volkswagen ID. BUZZ | elektromobil (2023)

Test Volkswagen ID. BUZZ | elektromobil (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 9. 3. 2023


Volkswagen Typ 2, spíše známý jako Volkswagen T1 je dnes už legendárním modelem německé značky. Stál na začátku dlouhé řady užitkových modelů, které tu máme dodnes. A proč o něm mluvíme? Nejnovější užitkáč Volkswagen ID. BUZZ na něj totiž svým designem odkazuje. Jeho technika je ale zcela moderní, je to elektromobil. A my jsme jej vyzkoušeli v rámci redakčního testu.

Design zaujme celou ulici

Sériová verze se téměř neliší od stejně pojmenovaného konceptu, který byl představen v roce 2016. Už na první pohled je také jasné, že nový Volkswagen ID. BUZZ si bral inspiraci na začátku svého rodu. Bylo to začátkem 50. let minulého století, přesně v roce 1950, kdy byl představen legendární VW T1. Podobnost s ním je nejvíce patrná na přídi, kde uprostřed kapoty najdeme velký znak automobilky.

Hra na retro notu je ale jedna věc, nicméně prodeje jsou druhá věc, takže jakkoliv na ID. BUZZu odkazy na T1 vidíme, design karoserie je jinak moderní a používá designové prvky současných Volkswagenů. Jsou to fullLED světlomety (přední mohou mít funkci LED Matrix) se světelnými linkami přes celou příď i záď a působivými animacemi ve tmě (viz video níže). Stejně jako původní „busík“ může ovšem i nový „buzzík“ mít dvoubarevné lakování. I boční pohled legendární té jedničku evokuje. A zásadně se liší i od Volkswagenu Multivan T7, který je vlastně „stejným“ autem, ačkoliv s různou filozofií, pro různou cílovou skupinu a s rozdílným základem (ID. BUZZ je výhradně 100% elektromobil stojí na platformě MEB, zatímco Multivan T7 pohání čistě spalovací motor nebo plug-in hybrid a stojí na platformě MQB).

Kdekoliv s tímhle autem jedete, kdekoliv s ním zastavíte, jste středem pozornosti. Lidé auto okukují, obdivují a chválí a za celý ten týden, kdy jsme s ním jezdili, jsme na jeho design neslyšeli negativní reakci. Jeho nápadnost je umocněna právě i dvoubarevným lakováním. Jeho spodní část byla vyvedena ve žluté Lemon, ta horní pak v bílé Candy. Pokud se vám dvoubarevné lakování líbí a chtěli byste ho na své auto také, připravte se na tučný příplatek přes 70 tisíc korun.

Uvnitř je to ale čistě moderní Volkswagen, který hraje na digitální minimalismus. Před řidičem je maličkatý digitální displej, který zobrazuje jen ty nejnutnější informace (a jehož grafika se dá minimálně měnit), jemuž sekunduje displej multimediálního systému, který je nám dobře známý (téměř) ze všech Volkswagenů včetně své grafiky. Potěšilo, že běžel hladce, rychle a nezasekával se. Palubní deska je tady opravdu hodně dlouhá a čelní sklo je daleko před řidičem. V jeho spodní části je „boule“, v níž jsou kamery a další čidla a senzory pro aktivní jízdní asistenty. Vypadá to divně a marně přemýšlíme nad tím, proč to není u vrchní části čelního skla, jako to mají takřka všechna auta, včetně i již jednou zmiňovaného Multivanu.

Pod čelním sklem je také světelný proužek, kterým auto komunikuje s řidičem. Volkswagen mu říká ID. Light. Funguje například při aktivované vestavěné navigaci (při navigování přes Android Auto nebo Apple CarPlay to nefunguje), kdy dynamickým světelným paprskem (podobně jako dnes fungují klasické blinkry) ukazuje řidiči odbočku (pokud má jet doleva, světlo jede dvakrát po sobě doleva, pokud doprava, tak dvakrát doprava). Červeně se také rozsvítí v situaci, kdy řidiče upozorňuje na to, že se blíží k překážce a podobně. Pokud by se vám ID. Light nelíbilo, dá se v Menu jednoduše deaktivovat.

Test Volkswagen ID. BUZZ | elektromobil (2023)

Je velký a praktický

Volkswagen ID. BUZZ je velké auto. Testovaný kus měří na délku 4712 mm, široký je 1985 mm a na výšku naměříme podle verze 1927 až 1951 mm. Rozvor náprav je 2989 mm. Je to ale přeci jen o něco méně než u krátkého Multivanu T7. Ničemu to ale nevadí, protože i tak je to uvnitř opravdu prostorné auto, které v testované konfiguraci odveze pětici cestujících v perfektním komfortu a dostatečným prostorem ve všech směrech i s jejich zavazadly. Je škoda, že vzadu nejsou tři samostatná sedadla a jsou tady pouze dva úchyty Isofix, takže tři dětské sedačky sem stejně nedáte.

Po otevření (v našem případě elektricky ovládaných) dveří zavazadlového prostoru se otevře opravdu velký prostor se standardním objemem 1121 litrů, který se dá po sklopení opěradel zadních sedadel zvětšit až na 2205 litrů. Kufr byl v testovaném voze ozvláštněn příplatkovou podlahou Multiflexboard. Ta po sklopení opěradel druhé řady sedadel vytvoří rovnou plochu s rozměry 2,2 x 1,2 metru na spaní. Využít tak auto na kempování nebude vůbec žádný problém, ačkoliv se chystá i plnohodnotná kempovací varianta California. Pod touto dvojitou podlahou je samozřejmě odkládací prostor, který lze bez problémů využít pro nevysoké předměty. Ideální se sem chovaní například dobíjecí kabely, taška s notebookem a podobně.

Může se ale stát, že vám předměty při ostřejším brzdění odjedou dopředu a budete je pak složitě vytahovat. Alespoň že přibližně polovina dvojité podlahy se dá vyklopit a drží nahoře na plynových vzpěrách. Ale i na to se ve Volkswagenu myslelo a k dispozici jsou šikovné zarážky, které se pomocí suchého zipu přichytávají k čalounění podlaze zavazadlového prostoru.

Test Volkswagen ID. BUZZ | elektromobil (2023)

V kabině se sice běžně vzrostlý Evropan nepostaví, ale pohybovat se uvnitř z předních sedadel na ta zadní není úplně problém. Mezi předními sedadly jsme sice měli stoleček, ale ten se dá jednoduše vyjmout a vznikne tu tak docela široký průchod. Dělená druhá řada sedadel (v poměru 60:40) se dá také posouvat vpřed i vzad v rozmezí 15 cm a můžete si ji tedy nastavit podle toho, zda potřebujete víc prostoru pro náklad anebo naopak chcete dopřát posádce to, aby si mohla dát klidně i nohu přes nohu. Druhá řada sedadel se ale nedá jednoduše vyjmout.

Kromě elektricky ovládaného víka kufru je možné mít i elektricky ovládané zadní boční dveře. Ty se pak dají otevírat úplně běžně tím, že vezmete za kliku, případně tlačítky na klíči dálkového ovládání anebo tlačítky na palubní desce pod displejem multimédií. Stejným způsobem je lze také zavřít.

A když už jsme u té praktičnosti, tak i elektrický Volkswagen ID. BUZZ může být vybaven příplatkovým tažným zařízením. Dáte za něj 25 tisíc korun a můžete zapřáhnout brzděný přívěs s maximálně tunovou hmotností. I tak vám to ale docela znatelně zkrátí dojezd.

Test Volkswagen ID. BUZZ | elektromobil (2023)

Pohonné ústrojí

Volkswagen ID. BUZZ je postaven na koncernové platformě MEB, kterou využívá například Volkswagen ID.3, Škoda Enyaq iV nebo i Audi Q4 e-tron. To znamená použití platformy s motorem vzadu a pohonem zadních kol. O pohon se tu stará synchronní elektromotor s permanentními magnety. Jeho výkon je 150 kW/204 koní a točivý moment 310 Nm. Na papíře to nevypadá vůbec špatně, ale je potřeba k tomu přidat docela velké rozměry a navíc také pohotovostní hmotnost bezmála 2,5 tuny. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na stovku za 10,2 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 145 km/h. 

Není to rychlé auto, je to spíše takové rozvážné auto, které splyne s okolním provozem. Nakonec vás nebude vlastně nic nutit rychle, protože i podvozek je – navzdory příplatkovým dvacítkám – vcelku komfortní a do kabiny nepropouští žádné nepříjemné zvuky od kol. S nerovnostmi se dokáže vypořádat velmi slušně, ale rychlá jízda v obloucích mu nakonec stejně příliš nechutná. Držet ovšem maximální rychlost na dálnici problém není, přičemž v kabině je stále překvapivé ticho, jen pak rychle klesá dojezd. Při pomalém manévrování potěší opravdu velký rejd, díky čemuž se s autem vytočíte i na poměrně malém prostoru. Průměr otáčení je pouze 11,1 metru.

My jsme auto testovali v době, kdy se teplota přes den držela lehce nad nulou a dojezd na plně nabité baterie byl něco přes 300 km (podle WLTP je dojezd 403 – 423 km). Jezdili jsme se spotřebou kolem 24 kWh/100 km. Elektrickou energii ukládá do trakčního akumulátoru s využitelnou kapacitou 77 kWh, přičemž využitelných je 77 kWh. Auto podporuje nabíjení až 170 kW a podle Volkswagenu jej tak z 5 na 80 % dobijete za pouhých 30 minut. Pokud budete nabíjet 11kW nabíječkou, pak VW slibuje dobití z 0 na 100 % za sedm a půl hodiny.

Test Volkswagen ID. BUZZ | elektromobil (2023)

Závěr a cena

Volkswagen ID. BUZZ je autem, které rozhodně poutá pozornost na první pohled, tím spíše v podobně svítivé barevné kombinaci jako u testovaného kusu. I lidé, kteří se o auta nijak nezajímají, o něm říkají, že je to hezké auto. A potěší i promyšleným interiérem, který nabízí dostatečný prostor i praktičnost, ale také spoustu odkládacích přihrádek, jak u takového auta očekáváte. K tomu je tu moderní konektivita se zásuvkami USB-C vpředu ale i vzadu a všechny moderní aktivní jízdní asistenty.

I jízdně jde o příjemné auto. Stačí vzít za kliku, auto se samo odemkne, posadit se na sedadlo řidiče, připoutat se, šlápnout na brzdový pedál a auto se samo aktivuje. Pak už jen stačí na pravé straně páčkou zařadit na jednorychlostní převodovce buď pro jízdu vpřed nebo vzad a rozjet se. Jak jednoduché. Žádné startování, žádné mačkání tlačítka. Nesmíte ale zapomenout na zapnutí bezpečnostního pásu, protože jinak se auto nerozjede, respektive zařadí „D“, ale pak zase vrátí neutrál. Jízdně to není žádný rychlík, ale jízda je tichá a vcelku komfortní.

A cena? Není to úplně láce. V ceníku je pouze jediná verze, jejíž cena startuje na 1 593 854 Kč s DPH. Příplatková výbava je docela bohatá, vždyť jen na testovaném autě je to skoro za půl milionu korun. Mimochodem, nabízí se nejen testovaná osobní verze, ale i užitková verze ID. BUZZ Cargo.

Technické údaje:

Auto:

Volkswagen ID. BUZZ

Motor:

elektromotor

Pohon:

zadních kol

Výkon:

150 kW/204 koní

Točivý moment:

310 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

10,2 s

Maximální rychlost:

145 km/h

Převodovka:

jednostupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

20,6–21,7 kWh/100 km

Emise CO2:

0 g/km

Kapacita baterie (využitelná):

77 kWh

Délka:

4712 mm

Šířka:

1985 mm

Výška:

1927–1951 mm

Rozvor:

2989 mm

Pohotovostní hmotnost:

2471 kg

Objem zavazadlového prostoru:

1121 / 2205 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru