Naftové motory z nabídky automobilek mizí až nečekaně rychle, ale koncern Volkswagen si je v nabídce stále nechává. A to nejen u velkých prémiových SUV nebo kombíků, ale i u kompaktních sportovních hatchbacků. Dvoulitrový naftový motor pohání i Volkswagen Golf GTD, který jsme vyzkoušeli v testu.
Nasál atmosféru
Volkswagen Golf je v nabídce v mnoha verzích, od těch běžných, přes outdoorový Golf Alltrack až po sportovní verze. Čistě elektrická verze už ovšem v osmé generaci v nabídce není, nahradil ji Volkswagen ID.3. V případě sportovních verzí je nabídka hodně široká a vybere si každý. Sáhnout můžete po testovaném naftovém Golfu GTD, benzinovém Golfu GTI včetně ostřejší verzi GTI Clubsport nebo po plug-in hybridním GTE. Na vrcholu nabídky je ještě Golf R s 320koňovým benzinovým motorem a pohonem všech čtyř kol.
GTD je jednou z nejvyšších verzí Golfu a podle toho také vypadá. Na první pohled se podobá benzinovému Golfu GTI, z čelního pohledu jej prozradí pouze stříbrná linka v masce chladiče a stříbrný nápis GTD, zatímco GTI má oboje červené. Typicky tvarovaný nárazník a mlhovky v něm mají ovšem obě verze stejné. Podobné je to i zboku, kde má GTD také rozšiřující nástavce prahů. Zezadu už je odlišností víc, protože GTD má pouze jednu dvojitou koncovku výfuku na levé straně, zatímco GTI má na každé straně nárazníku po jedné.
Nejvíc odlišností je v interiéru, protože tady je GTD blíž běžnému modelu než GTI. Nemá to typické barevné kárované čalounění (je tu pouze černobílé) a celkově je tu červené barvy o poznání méně. Vlastně tu není žádná – prošívání sedadel je bílé a stehy na volantu jsou obyčejné černé. Když už jsme u volantu, tak tvar je u GTI i GTD stejný, ale plaketa GTI je červená, zatímco GTD obyčejná černá. Řidič ale i v naftové „sportovní“ verzi může sedět v parádně tvarovaných sportovních sedadlech, přičemž mu volant skvěle padne do ruky.
200 koní a 400 Nm
Testovaný Volkswagen Golf GTD přijel v černém perleťovém laku černou perleť Deep Black a s příplatkovým paketem Black Style. K tomu jsou tu i černá příplatková 19″ kola Estoril, které se standardně nabízejí pro Golf R. Kromě těch několika chromových nápisů, log automobilky, linky v masce chladiče a červených třmenů brzd to je tedy úplně černé auto. Na pohled to vypadá skvěle, ale asi tak hodinu po umytí. Pak už je na autě bohužel vidět prach.
Mimochodem, černá je i naftová tankovací pistole, kterou Volkswagen Golf GTD logicky využívá. Pod kapotou má totiž osvědčený čtyřválec 2,0 TDI se 147 kW/200 koňmi a s točivým momentem 400 Nm. Ten najdeme například i v naftové Škodě Octavia RS TDI. Poháněna jsou výhradně kola přední nápravy a jedinou možnou volbou je dvouspojková převodovka DSG. Zrychlit z nuly na stovku zvládne auto za 6,7 sekundy a maximální rychlost je 245 km/h.
Dynamika není špatná na papíře, ale ani za volantem. Díky čtyřem stovkám newtonmetrů mezi 1750 – 3500 otáčkami za minutu je to dostatečně pružné auto, aniž by musela převodovka podřazovat a motor vytáčet. Motoru je nejlépe právě ve středním pásmu otáčkoměru, naopak ve vysokých otáčkách už toho o mnoho víc nepředvede a nemá moc cenu jej tam vytáčet. V normálním jízdním režimu má ale motor na pohyby plynovým pedálem vcelku letargické reakce. Po přepnutí do sportovního módu je to lepší, ale v tu chvíli se zase do interiéru začne ozývat falešný zvuk motoru z reproduktorů. Alespoň, že si můžete podle sebe nastavit individuální jízdní režim…
Převodovka DSG tady funguje velmi dobře, řadí intuitivně a rychle, a netrápí motor zbytečně v nízkých nebo naopak ve vysokých otáčkách. Tedy pokud nemáte sportovní jízdní režim nebo sportovní režim převodovky, pak motor drží vyšší otáčky. Samozřejmostí je možnost manuálního řazení pomocí páček na volantu.
Není to sporťák
Volkswagen Golf GTD ale není sportovní auto, ne tak úplně jen kvůli motoru, jehož projev je lineární a bez výraznějšího vzrušení, ale kvůli celkovému naladění. Ale to rozhodně není špatně, ba právě naopak. Rychlý totiž je a navíc dokáže být úsporný. Pokud budete jezdit klidně a rozvážně, mohou čísla na palubním počítači začínat pětkou. Když naopak budete držet svižnější tempo, dostanete se k sedmi litrům.
Testované auto bylo vybaveno adaptivním podvozkem DCC, který je za příplatek 23 tisíc korun. Díky tomu dokáže být v komfortním režimu i na devatenáctkách s pneumatikami 235/35 R19 vlastně docela pohodlné. I tak ale posádka všechny kanály a podobné ostré nerovnosti a nekvality silnic ucítí. Ve sportovním režimu podvozek samozřejmě ztuhne a auto se v zatáčkách naklání jen minimálně. Rychlé a táhlé zatáčky si v Golfu GTD nakonec docela užijete, ale ty pomalejší a ostré tolik ne. Na rozdíl od GTI totiž GTD nemá VAQ, tedy elektronický diferenciál na přední nápravě, disponuje pouze funkcí XDS+. Ta funguje pouze tak, že vnitřní kolo v zatáčce přibrzďuje brzdami, aby neprokluzovalo.
Závěr a cena
Volkswagen Golf GTD je jeden krok pod Golfem GTI. Platí to nejen pro design (hlavně kabiny), ale i pro jízdu jako takovou. Naftový motor nenabídne vzrušení, jeho zátah je lineární, bez výkonové špičky a má typický naftový zvuk. Na druhé straně potěší pružností a spotřebou paliva. Testovaný Golf není pomalé auto, naopak, ale není to sportovní auto. V testované konfiguraci s 19″ disky a podvozkem DCC nijak zásadně netrpí komfort posádky, přesto dokáže dobře držet stopu i v zatáčkách. Utažené a pomalé oblouky mu ale zase tolik „nechutnají“. A bude se vám chtít s ním jezdit každý den? No jasně!
A co prozradí pohled do ceníku? Volkswagen Golf GTD se nabízí pouze v jediné konfiguraci, kterou je pětidveřový hatchback s motorem 2,0 TDI, pohonem předních kol a převodovkou DSG. Jeho cena začíná na 1 057 900 Kč s DPH. Cena testovaného auta nicméně se všemi příplatky překročila jeden a čtvrt milionu korun.
Technické údaje:
Auto: | Volkswagen Golf GTD (2023) |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1968 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 147 kW/200 koní při 3600 – 4100 ot/min |
Točivý moment: | 400 Nm při 1750 až 3500 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,1 s |
Maximální rychlost: | 245 km/h |
Převodovka: | 7stupňová dvouspojková automatická (DSG) |
Spotřeba paliva: | 5,2 l/100 km |
Emise CO2: | 136 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4287 mm |
Šířka: | 1789 mm |
Výška: | 1443 mm |
Rozvor: | 2626 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1466 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 380 / 1237 litrů |