test-volkswagen-golf-20-tdi-4motion-03

Schválně, kolik napočítáte hatchbacků (a nebo obecně zástupců) nižší střední třídy s pohonem všech kol. I když se budete hodně snažit, víc než jednu ruku prostě potřebovat nebudete – a to dokonce ani pokud nejste úplně šikovný dřevorubec…

Volkswagen však již v druhé generaci Golfu tuto možnost zákazníkům nabídl. Tenkrát šlo o poměrně odvážnou verzi Golfu Country, jehož podvozek byl zvýšen o několik desítek centimetrů a byl obdařen několika skoro až offroadovými prvky, jež mu dopomohly k hodně drsnému designu. Jak léta (a generace) šla, střídavě se pohon všech kol vytrácel a zase objevoval. V poslední, sedmé generaci, představené minulý rok na podzim v Paříži, ale pohon všech kol opět je.

Přečtěte si také:  Volkswagen ukazuje, jak testuje auta, aby co nejlépe odolávala korozi

Volkswagen Golf je bestseller a prodává se skoro sám. To dostatečně dokazuje již 30 milionů vyrobených kusů. A o tom, že sedmá generace na úspěchy těch předchozích bez problémů naváže, svědčí nejen titul českého auta roku 2013, evropského auta roku 2013, ale prvenství si Golf odvezl také v anketě světového auta roku.

Už v únoru, kdy za jeho volant v rámci redakčního testu poprvé usedl Tomáš, pěl na něj pochvalné ódy. A to tenrkát řídil pouze základní motorizaci a skromnou výbavu Trendline… Nyní do testu dorazila vrcholná verze 2,0 TDI 4Motion v nejvyšší (a pro tuto verzi jediné možné) výbavě Highline s manuální šestistupňovou převodovkou. Dvouspojkové DSG si k pohonu všech kol pořídit, bohužel, nemůžete.

Dvoulitrové TDI je zcela nové. Nabízí výkon 110 kW/150 koní a točivý moment 320 Nm. Jsou to tedy hodnoty velmi podobné těm, které měl i starý dvoulitr TDI (103 kW/140 koní, 320 Nm), avšak samotný projev motoru se s ním vůbec nedá srovnávat. Naftový agregát použitý v sedmé generaci je mnohem tišší, na povely plynového pedálu reaguje ochotněji a hlavně rychleji a je nepatrně úspornější. V kombinovaném režimu si podle Volkswagenu řekne o 4,7 litru na 100 kilometrů. My jsme ale na konci týdenního testu jezdili lehce přes 6,0 l/100 km.

Oproti předokolce je Golf 4Motion o 60 tis Kč dražší (mimochodem stojí stejně jako předokolka s DSG). 4Motion je také a o 95 kg těžší (1 449 kg) a díky tomu je potřeba počítat s vyšší spotřebou paliva o 0,6-0,7 l/100 km a horší dynamikou. Dynamiku však inženýři udrželi takřka shodnou. Obě verze zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy, ale v maximální rychlosti předokolka 4Motion o 5 km/h (211 vs 216 km/h) překoná.

Přečtěte si také:  Test obytného auta Volkswagen Grand California 680 (2020)

Během toho týdne, kdy jsme Golf v redakční garáži měli, jsme jezdili výhradně na suchém povrchu. Ani jednou nesprchlo, takže chování samotného pohonu všech kol (Haldex 5. gen.) jsme dostatečně vyzkoušet nemohli. Výraznější připojení zadní nápravy lze poznat snad jen při rychlejším průletu po klikatých okreskách. Díky pohonu všech kol je cítit větší ochota auta zatáčky projíždět, protože není nedotáčivé. Velkým překvapením pro mě bylo to, že Golf 4Motion působí lehkým dojmem, nikoliv těžkopádně jak by se mohlo zdát.

Musím přiznat, že ač bych původně nehádal, že si lze za volantem naftové čtyřkolky na okreskách užít zábavu, vyvedl mě testovaný Golf z omylu. Může za to zcela jistě také sofistikovanější nezávislé zavěšení kol zadní nápravy. I když to nebylo takové jako třeba s Toyotou GT86, tak na rozdíl od ní, umí být Golf i praktickým rodinným autem. I když tu je samozřejmě – díky zástavbě pohonu všech kol – jisté „ale“

Objem zavazadlového prostoru se totiž oproti sourozencům s předním pohonem zmenšil o 37 litrů. Jeho objem je v základním uspořádání 343 (předokolka 380) litrů a se sklopenými opěradly má objem hodnotu 1 233 (se sklopenými sedadly 1 270) litrů. Kufr je nižší.

Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion je to nej, co si teď v této modelové řadě můžete pořídit (nebereme-li v potaz verze GTD a GTI). Nabízí výborně nastavený podvozek filtrující nerovnosti, ale držící auto v zatáčce, dobré (a zábavné) jízdní vlastnosti a mnoho dalšího. Existuje však jedna otázka: „Opravdu využijete pohon všech kol i u takového auta? Nevyplatí se těch 60 tisíc Kč raději investovat do automatické převodovky nebo do exotické dovolené?“ Ušetříte totiž nejen při pořízení, ale i při tankování a odvezete o pár zavazadel více – i když to je otázka, protože Golf Variant se s pohonem všech kol má už brzy prodávat také a tam se těch pár litrů navíc za zastavěný Haldex ztratí…

Přečtěte si také:  Brzdění, nebo setrvačná jízda? Volkswagen vysvětluje inteligentní koncept rekuperace modelu ID.4

Pokud i přesto čtyřkolku chcete, můžete si vybrat mezi testovanou verzí 2,0 TDI za základních 560 900 Kč nebo sáhnout po slabší 1,6 TDI (77 kW/105 koní, 250 Nm) ve výbavě Trendline s manuální 6° převodovkou za 518 900 Kč. Jaká tedy bude vaše volba?