Nový Volkswagen Caddy už klepe na dveře, automobilka už zahájila i předprodej, ale my jsme se rozhodli podívat ještě na odcházející verzi a rovnou v tom nejlepším provedení. K testu jsme vzali Cross Caddy s naftovým motorem 2,0 TDI a s pohonem všech kol 4Motion.
Už před několika lety, kdy jsme měli Cross Caddy v redakci poprvé, nešlo o úplně bežnou dodávku. Její výrazné zbarvení – tehdy zelená, tentokrát oranžová – i oplastování ve spodní části karoserie přitahuje zrak jako magnet kovy. Celek dotvářejí poměrně velká 17″ kola s nízkým profilem pneumatik, to asi aby to nebylo až zase tak moc terénní auto. Nutno uznat, že naživo auto vypadá hodně dobře! Potřebujete-li dodávku a nemusíte-li řešit každou korunu, měli byste o této verzi popřemýšlet.
Cross Caddy nejen, že dobře vypadá, ale je to kus auta. S délkou takřka 4,4 metru, šířkou přibližně 1,8 metru, výškou necelé dva metry a prakticky pravidelnými tvary nabízí dostatek vnitřního prostoru nejen pro posádku, ale zejména pro náklad, o který tu jde především. Testovaná verze je sice osobní, přesto z ní náklaďák uděláte během pár okamžiků. Sedačky ve druhé řadě jsou dělené v poměru 1:2 a dají se nazávisle na sobě sklopit opěradla, případně celé sedačky a nebo je rovnou vyndat. Manipulace je s nimi jednoduchá a stačí jen několik málo pohybů. Křehké ženy by však s vyndáváním sedadel z auta ven mohly mít problémy, jsou docela těžká. Základní objem zavazadlového prostoru je 918 litrů, po vyndání sedaček se zvětší až na 3 200 litrů. Náklad je možné bezpečně uchytit pomocí několika ok.
Do zavazadlového prostoru, jenž má vcelku nízkou nakládací hranu, je perfektní přístup výklopným zadním víkem nebo jako v případě testovaného vozu křídlovými dveřmi, které se dají otevřít do úhlu cca 180°, a bočními posuvnými dveřmi. Nevýhodou může být snad jen nepříliš snadno omyvatelná podlaha ve spojení s kobercem. Není to prostě prvoplánově pracant…
V autě se sedí vysoko, je z něj dobrý výhled – i díky rozměrným bočním zrcátkům – a ani řidičská pozice není úplně „dodávková“, ačkoliv se jí blíží více než té v osobních autech. O tom, že sedíte v dodávce vás informují všudypřítomné odkládací prostory, schránky i držátka. Řadící páka je poměrně daleko, ale volant má ideální místo i tloušťku. Pracoviště řidiče je z ergonomického hlediska povedené, materiály jsou nicméně veskrze neměkčené a tu a tam si něco vrzne. Hluk je v Cross Caddy poměrně slyšitelný i co se týká samotného dvoulitrového motoru a nebo kol, za což z velké části mohou nejen nízkoprofilové pneumatiky, ale i jednoduchá zadní náprava, od níž se při přejezdu větších nerovností ozývají rány.
Dvoulitrové TDI pod kapotou nabízí výkon 81 kW/110 koní a točivý moment 280 Nm. Pokud by vám to nestačilo, v nabídce je ještě silnější 2,0 TDI 103 kW/140 koní. Testovaný motor nevyniká mohutným zátahem, ale maximum točivého momentu je dostupné od 1750 do 2750 ot./min, kde se ke slovu přihlásí maximální výkon, jenž vydrží až do 4 200 ot./min. Cross Caddy se cítí nejlépe v nižších a středních otáčkách, ale neztratí se ani v těch vyšších. Chování motoru a jeho naladění se nám líbilo, stejně jako spotřeba paliva. Ta se dá při hodně klidné jízdě udržet i kolem 5,0 l/100 km a i při svižnějším tempu se bude držet sedmilitrové hranice. Při objemu palivové nádrže 60 litrů tak může být dojezd až 1000 km.
Překvapily nás jízdní vlastnosti. I přes jednoduchou konstrukci zadní nápravy a odpružení listovými pery se dal podvozek označit za pohodlný, přesto si nenaložený lehký zadek občas odskočil. Na kvalitním asfaltu nebyl problém řezat zatáčky a držet i v kopcích překvapivě vysoké rychlosti.
Příjemným bonusem je pohon všech kol, který zajišťuje mezinápravová spojka Haldex. Díky ní je sice sníženo užitečné zatížení, tedy maximální hmotnost nákladu na 640 kg, ale v zimě nebo na blátivých silnicích dodá jízdě větší bezpečnost. Nebojím se říci, že by některým SUV Cross Caddy v lehčím terénu ukázal záda…
Volkswagen Cross Caddy se ukázal jako příjemný univerzál, který se hodí nejen do velkých rodin, ale klidně i do firem. Neuděláte si ostudu před školkou, ale ani na pracovní schůzce. 110-koňový dvoulitr pod kapotou je úsporný a nabízí veskrze dostatečnou dynamiku, pohon všech kol zase určitou jistotu a výbavou se Cross Caddy může blížit osobnímu auta. Při nenadálém stěhování nebo převozu velkých věcí nemusíte řešit půjčení dodávky a při cestě na dovolenou si s sebou můžete vzít prakticky cokoliv chcete. I jízda nás nad očekávání překvapila, ačkoliv zadní náprava je o poznání uskákanější než v osobáku.
Pokud o Caddy právě teď přemýšlíte, rychle běžte k nejbližšímu dealerovi a poptejte se, jestli ještě nějaké skladovky zbyly. Odměnou vám bude prověřená konstrukce, povedený design (zejména u testované verze Cross), ale jistě i výhodná cena, protože nová verze je tu během několika okamžiků…
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Cross Caddy
Motor:,2.0 TDI
Typ:,řadový čtyřválec
Palivo:,nafta
Objem válců:,1 968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Pohon:,4×4 (Haldex)
Výkon:,81 kW/110 koní při 2 750 – 4 200 ot./min
Točivý moment:,280 Nm při 1 750 – 2 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,12.8 s
Maximální rychlost:,170 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.8 / 5.7 / 6.5
Emise CO2:,171 g/km
Délka:,4 406 mm
Šířka:,1 794 mm
Výška:,1 822 mm
Rozvor:,2 681 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 640 kg
Objem zavazadlového prostoru:,918 / 3 200 litrů
[/table]