test-2021-volkswagen_crafter-20_tdi-dsg- (2)

Když si chcete koupit velkou dodávku, máte na výběr ze spousty možností. Jednou z nich je i Volkswagen Crafter, který jsme otestovali se středním rozvorem, s motorem 2.0 TDI se 103 kW a s automatickou převodovkou.

Tři délky a tři výšky pro skříňový vůz

Když si půjdete koupit užitkový vůz – a je jedno, jestli malý Caddy, větší Transporter nebo třeba největší Crafter – budete mít na výběr spoustu karosářských variant, lišících se délkou rozvoru náprav, celkovou délkou, ale výškou karoserie.

Přečtěte si také:  I tohle je důsledek nedostatku čipů. Volkswagen prodává auto bez rádia a jakéhokoliv infotainmentu

V rámci skříňového Crafteru jsou v nabídce tři délky karoserie, které se dají kombinovat se třemi možnými výškami. Vůz je nabízen vždy minimálně se středním rozvorem a vnější délkou 5986 mm nebo s dlouhým rozvorem a vnější délkou 6836 mm, případně s dlouhým rozvorem s převisem s celkovou délkou 7391 mm. Výšky karoserie lze kombinovat prakticky libovolně, přičemž ta nejnižší má 2355 mm, vysoká střecha znamená 2590 mm a v případě supervysoké střechy na výšku naměříte dokonce 2798 mm.

test-2021-volkswagen_crafter-20_tdi-dsg- (3)

S tak velkým autem bez zadních skel a s nepříliš dobrým výhledem šikmo vzad může být složité manévrovat. I to se ale dá řešit příplatkovými prvky. Volkswagen nabízí zadní i přední parkovací senzory, případně za něco málo přes 7 tisíc korun couvací kameru. Ta je umístěna vzadu uprostřed nad třetím brzdovým světlem a funguje skvěle. Má dobrý obraz za světla i ve tmě a pěkně rozlišení.

Volkswagen Crafter ale není jen skříňová dodávka, kterou testujeme, ale nabízí se v mnoha dalších variantách jako pouze podvozek s kabinou pro nástavbu nebo valník (kabina s nakládací korbou).

Přečtěte si také:  Volkswagen Golf GTI W12-650 je koncept z roku 2007. Má dvanáctiválec a 650 koní

Objemný a praktický nákladový prostor

Testovaný kus byl se středním rozvorem a vysokou střechou, takže při celkové délce bezmála šest metrů nabídne délku nákladového prostoru 3450 mm. K tomu přidejme šířku 1832 mm (mezi podběhy 1380 mm) a výšku 1961 mm. Výsledkem tak je, že v tomto Crafteru lze odvézt náklad s objemem až 11,3 m³.

test-2021-volkswagen_crafter-20_tdi-dsg- (14)

Náklad se do auta velmi dobře nakládá. K dispozici jsme měli zadní křídlové dveře, po jejichž otevření vznikne prostor přibližně jeden a půl metru. K tomu jsou tu pravé boční posuvné dveře s šířkou cca 1,3 metru. Nákladová hrana je cca 570 mm nad zemí.

Jak asi u takového auta čekáte, nákladový prostor je tvarovaný pravidelně, překáží jen podběhy zadních kol. V testovaném autě dostal příplatkové obložení z překližky za necelých 20 tisíc korun, které doplňují kolejnice s vyjímatelnými háčky pro uchycení nákladu. Několik ok k uchycení nákladu je i v podlaze.

Přečtěte si také:  Které ojetiny mají nejčastěji stočené počítadlo kilometrů? Jedna značka se tu objevuje nápadně častěji

Mimochodem Crafter s pohonem předních kol a celkovou hmotností 3,5 tuny nabízí maximální nosnost přední nápravy 1800 kg a maximální nosnost zadní nápravy 2100 kg. U testovaného kusu byla připlacena zesílená přední náprava, která zatížení zvyšuje na 2100 kg.

test-2021-volkswagen_crafter-20_tdi-dsg- (12)

Na motoru nešetřete

Motorová paleta pro skříňový Crafter zahrnuje výhradně dvoulitrové TDI s různými výkony od 75 kW do 130 kW. Testovaný kus byl vybaven druhým nejsilnějším motorem z nabídky se 103 kW/140 koňmi a 340 Nm točivého momentu. Ten svou sílu přenášel přes osmistupňovou automatickou převodovku (není to dvouspojkové DSG) na přední kola. V nabídce je i čtyřkolka, případně pro některé verze i pohon zadních kol.

Ve chvílích, kdy je auto prázdné, má motor výkonu dostatek. Potěší i automatická převodovka, která řadí hladce a prakticky neznatelně – a to jak při jízdě, tak i při rozjezdu, kde naopak DSG občas mívá problém. Auto jsme ale neměli plně naložené, takže je otázka, jak se dynamika změní. Při zatížení asi 200 kg se však nic moc znatelného nestalo. 

Přečtěte si také:  Volkswagen Amarok se ukazuje na další skice. Představí se v polovině roku 2022

Ani tak bychom však – speciálně ve chvílích, kdy má auto jezdit po dálnicích – neuvažovali o žádném ze slabších motorů. V ceníku jsou totiž i 2.0 TDI se 75 kW a 90 kW. Na tak velké auto se schopností odvézt těžký náklad už je to prostě málo. Možná tak nějaké rozvážkové služby do města nebo na periferiích velkých měst…

test-2021-volkswagen_crafter-20_tdi-dsg- (23)

Testovaný 103kW turbodiesel dokáže být s prázdným autem i docela úsporný. Ve chvílích, kdy jedete opravdu defenzivně a dodržujete dopravní předpisy, dokáže se podívat i pod 8 l/100 km. Standardně ale počítejte se spotřebou kolem 9 l/100 km.

Za volantem

Díky dlouhé karoserii je potřeba si s autem do zatáček více najet. Potěší velká zpětná zrcátka, v nichž jsou nejen dobře vidět případné obrubníky, ale také celkově situace kolem auta. Navíc jsou dělená a spodní sklíčka jsou asférická. Díky opravdu vysokému posedu máte na silnici přehled a vidíte dobře dopředu přes střechy většiny aut.

Přečtěte si také:  Test Abarth 595 Scorpioneoro (2021)

Jízda po městě prozradí velmi dobře nastavený podvozek. I když auto není naložené, nijak neposkakuje a přes nerovnosti se přenáší překvapivě jistě. V kabině je klid a neozývají se žádné pazvuky – ani přímo z kabiny, ani z nákladového prostoru, který je od kabiny oddělen pevnou přepážkou.

test-2021-volkswagen_crafter-20_tdi-dsg- (29)

Pokud vyjedete na dálnici a bude foukat boční vítr, je znát velká plocha karoserie. Do té, když se vítr opře, poznáte to. Auto je ale stále stabilní a ani velké poryvy větru neznamenají velký problém. V kabině je ovšem docela dost slyšet aerodynamický hluk, ale i samotný motor.

Závěr a cena

Volkswagen Crafter dokazuje, že užitkové automobily německý výrobce umí. Testovaný Crafter dobře jezdí, je praktický – v kabině nabízí spoustu odkládacích přihrádek i poliček – a je i poměrně úsporný. V rámci svých požadavků si ho navíc můžete poskládat skoro přesně tak, jak potřebujete.

Přečtěte si také:  Test Jaguar E-Pace D200 AWD (2021)

A co vás to bude stát? Nejnižší cena, kterou v ceníku aktuálně najdete, je 845 790 Kč (resp. 699 000 Kč bez DPH). Je to za verzi se středním rozvorem a se standardní střechou. Pohánět ji bude motor 2,0 TDI se 75 kW/102 koňmi a šestistupňovým manuálem. Testovaná verze (SYBB4BW0) startuje na 1 176 493 Kč (972 308 Kč bez DPH). Auto z fotek se se všemi příplatky vyšplhalo na 1 262 654 Kč ( 043 516 Kč bez DPH).

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Volkswagen
Typ: Crafter skříň 35 103kW 8AU FWD SR
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1968 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 103 kW/140 koní při 3500 – 3600 ot./min
Točivý moment: 340 Nm při 1600 – 2250 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Objem nádrže: 75 litrů
Délka: 5986 mm
Šířka: 2040 mm
Výška: 2590 mm
Rozvor: 3640 mm
Ceník: ke stažení zde

2 komentáře

  1. Když si budu chtít koupit opravdu velkou dodávku a ne tuhle plechovku, jednoznačně sáhnu po IVECO Daily s třílitrem a rámovou konstrukcí, co se naložené nezkroutí na prvním chodníku jak crafter nebo sprinter 😀 Navíc automat má IVECO daleko jednodušší co do konstrukce… A v končeném důsledku nedám ani za plně vybavené a výrazně větší Daily víc, než za chuděrku od VW 😀 😀 Býval bych bral i Ducato, jež má srdce, resp. mívalo 3.0 agregát právě z IVECA… žel to trhalo nápravy i převodovky a tak už mají jen mrňavý motory 😀 😀 V porovnání užitkovosti, ceny, výbavy, velikosti a hlavně ROBUSTNOSTI nemá Daily konkurenci, resp. nikdy moc nemělo… Auta na rámu mají své výhody i nevýhody… Nicméně jediná praktická nevýhoda byla papírová hmotnost. Ta už je ale srovnatelná s ostatními samonosnými plechovkami, které musí tu kastli tak zpěvňovat, až jsou stejně težká, jako auta rámová… A když už konecně taliání přišly i s větším interiérem a pohodlím pro posádku, je pak vcelku jasné, proč je jich tolik na silnici vidět… Pravdou je, že Crafter se mi co do designu líbí asi nejvíce ze všech dodávek, ale tato auta se kupují spíše na užitek, než design…

  2. Tak tohle ani náhodou. VW 2litrový motor je slabý, má nízký točivý moment a auto je strašně drahé! Ne, nebrat zbytečné a k ničemu! Možná na auto ND, toaletní papír, cigarety atd.!! Z mých zkušeností: nejlepší je 3litr Peugeot, Citroen, FIAT, ale již se od roku 2016 nevyrábí. Iveco stále v prodeji s 3L motorem! Momentálně nejlepší dodávka je Renault Master, bohužel s AdBlue už také tak nejede, ale je nejlepší a bezporuchový! Pokud nový Fiat Ducato, tak prosím jen 180k s 9st. automatem, manuál má dlouhou převodovku, musí se točit, cvakají ventily…. Dobrý je i nový Peugeot Boxer 2.2 165 k, má kratší převodovku (ale nevydrží!) a proto jede lépe než Ducato! Jinak všechny nové dodávky mají v reálném provozu spotřebu 10-14 l/100km. Staré měly od 7,5 l/100 km naložené!!!!!!!

Přidat komentář