test-2021-volkswagen_transporter_t61-ambulance

Užitkové vozy neslouží jen pro převoz materiálu na stavbu nebo pro podobné účely. Na jejich základech jsou postaveny i speciály jako například vozy záchranné služby. A my jsme jednu takovou převozovou sanitku Volkswagen Transporter T6.1. vyzkoušeli v testu.

Základem je běžný Transporter T6.1

Na začátku všeho byl úplně obyčejný Volkswagen Transporter T6.1 s dlouhým rozvorem. V našem případě šlo o motorizaci 2.0 TDI 81 kW s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Pokud byste ale chtěli jinou motorizaci, není problém, vybírat můžete z toho, co nabízí ceník.

Přečtěte si také:  Ojetá auta zdražují. Některé modely i přes 25 000 Kč

A vybírat můžete z ceníku i co se týká výbavy. U auta, kterým jsme jezdili my, pár příplatků také bylo, ale zahrnovaly prakticky jen ty nejdůležitější prvky. Na palubě téhle sanitky není nic, co tam být nutně nemusí. Nejdůležitější je pro sanitní vůz asi přihřívání motoru, vzhůru vyklápěcí zadní dveře (ty jsou ovšem bez příplatku), poloautomatická klimatizace XL pro sanitu a přídavná konzola na přístrojové desce (do níž se pak montuje ovládání majáků, případně nezávislé topení, vysílačka a podobně). Řidiče potěší i přítomnost předních i zadních parkovacích senzorů. Příplatek je i za řidičovo výškově stavitelné a vyhřívané sedadlo, spolujezdci na přední lavici mají v tomto směru smůlu.

Pokud se auto objednává s tím, že rovnou půjde na přestavbu, dají se zaškrtnout i položku „Vůz určený k podstatné úpravě“. Díky tomu pak v autě nebudou věci, které tam být nemusí a při přestavbě by se pak vyhazovaly. V tomto případě se jedná o Transporter v provedení kombi, ale kvůli přestavbě nemá například vzadu sedačky. Přestavba, která je v ceníku uvedena jako „Sanitka“ tak kvůli tomu z ceny odečítá 30 079 korun.

Sanitka pro převoz pacientů

Takto specifikovaný vůz je vyroben a pak putuje na přestavbu. V případě našeho auta to bylo do společnosti FD Servis Praha. Tady bylo auto přestavěno na Sanitní vozidlo kategorie A2 dle ČSN EN 1789+A2. Vznikne tím ambulance s pro 7 sedících pasažérů (3 vpředu a 4 vzadu) a jednoho ležícího.

Přečtěte si také:  Volkswagen Golf GTI W12-650 je koncept z roku 2007. Má dvanáctiválec a 650 koní

Nejde ale o sanitku, která by pro vás přijela po zavolání čísla 155. Tato ambulance je tzv. vozidlo zvláštního určení, které slouží pouze pro neakutní převoz pacientů, tedy těch, u nichž se nepředpokládá ohrožení života. A tomu je přestavba přizpůsobena. Volkswagen Užitkové vozy má samozřejmě v nabídce právě i vozy záchranných služeb pro neodkladnou péči pacientů v ohrožení života (a to jak s vestavbou jako v tomto případě, tak i skříňové). Jejich výbava (a to jak ta vnější, tak zejména ta vnitřní) je samozřejmě od té „naší“ výrazně odlišná. Prostor pro uložení léků a nástrojů tu přesto je, nachází se pod stojánkem pro lehátko.

test-2021-volkswagen_transporter_t61-ambulance- (12)

Přestavba na sanitní vůz pro přepravu pacientů nepředpokládá nutnost ošetřování za jízdy, takže je zadní prostor vybaven pro pouhý převoz. Ve verzi, kterou jsme testovali, se vzadu nachází čtyři sedadla: dvě ve směru jízdy přímo za dělicí přepážkou mezi kabinou řidiče a prostorem pro zadní cestující, jedním lehátkem a dalšími dvěma sedadly vedle lehátka. Všechna sedadla jsou samozřejmě vybavena bezpečnostními pásy.

Než ale byla do zadní části sedadla nainstalována, musela projít několika úpravami. Podlaha je nově zcela rovná a dostala protiskluzový a dezinfikovatelný potah. Snadno omyvatelné jsou ale i všechny další části interiéru. Pod ním je pak přidaná vyšší vrstva tepelné a protihlukové izolace. Nechybí ani osvětlení, které je tu jak původní z výroby, tak i dodělané LED pásky na stropě. Ty se zapínají buď od řidiče anebo klasickým vypínačem v zadním prostoru, který máme všichni doma v obýváku.

Přečtěte si také:  Volkswagen pracuje na super dobíjecí stanici pro elektromobily. K dobití Porsche Taycan při testech stačilo 10 minut

Lehátko i zadní sedadlo se dají z auta vyndat, takže případný špatně se pohybující pacient nemusí do auta nastupovat přes boční dveře. Pomoci by mu sice mohly výklopné schůdky a madla po obou stranách, ale vyjet s lehátkem nebo sedadlem po plošině bude přeci jen jednodušší.

test-2021-volkswagen_transporter_t61-ambulance- (14)

Celá přestavba je rozepsána na jednu stránku papíru A4 a je opravdu bohatá. Cena za konkrétní přestavbu, kterou má testované auto, je 454.960,- Kč bez DPH. Obsahuje samozřejmě i zbarvení a nápisy Ambulance, ale i majáky a sirénu. Jde o výstražné světelné zařízení Whelen, což je modrá LED rampa a maják v lineární technologii v přední a zadní části střechy vozidla a k tomu dva kusy LED světel v masce vozidla, a výstražné zvukové zařízení Whelen s třítónovou sirénou, výkonem 100W a reproduktorem umístěným v přední části za maskou vozidla. V osvědčení o registraci vozidla se pak píše, že jde o vozidla s právem přednostní jízdy.

Jak se s ambulancí jezdí?

U převozní sanitky by se nemělo stát, že by řidič potřeboval jezdit s majáky. Převáží zpravidla pacienty, nepotřebující neodkladnou péči. Vlastně tak jede v běžné dodávce Volkswagen Transporter. Někteří řidiči se ale k autu i tak chovají, jako by šlo o vůz záchranné služby a pouštějí ho častěji z vedlejších silnic anebo mu po cestě i uhýbají. A to i přestože nejede se zapnutými majáky.

Přečtěte si také:  Test Subaru Impreza e-Boxer (2021)

Protože jde o stavbu na prodlouženém rozvoru, je potřeba počítat s tím, že auto je opravdu dlouhé a zadní kola opisují výrazně kratší oblouk než ta přední. V utažených zatáčkách nebo v ostrých zlomech je tak potřeba si hodně najet. Vnější zpětná zrcátka jsou ale příjemně velká, takže je na bok auta i na zadní kola dobře vidět.

test-2021-volkswagen_transporter_t61-ambulance- (4)

Se základním dvoulitrovým té-dé-íčkem není ambulance úplně pružná a zrychlením neohromí, přesto není problém držet na dálnici rychlost na hranici povoleného maxima i do kopce. Silnější motor by rozhodně nebyl na škodu. Na druhou stranu pro běžný převoz pacientů není potřeba silného motoru, protože nemusejí být v nemocnici v co nejkratším čase, ale jedou zpravidla „jen“ na vyšetření.

Závěr a cena

Jízda s ambulancí byla rozhodně zajímavý zážitek a to i přesto, že nešlo o jízdu, při které jde o život. Za volantem tohoto auta cítí řidič takový trochu zvláštní pocit i když nemá zapnuté majáky ani sirénu.

Přečtěte si také:  Volkswagen zahájil předprodej nového Multivanu. Jeho základní cena není úplně lidová

Volkswagen Užitkové vozy navíc ambulance a sanitní vozy nabízí rovnou z výroby, respektive s přestavbou. Na výběr má ze spousty variant od převozních vozů až po vozy záchranné služby, postavených na podvozku modelové řady T6.1, Crafteru nebo třeba Amaroku. V nabídce jsou i hasičské vozy, auta pro městskou policii anebo kynologické speciály. V katalogu ale najdeme i všemožné další přestavby, které se neomezují na vozy s právem přednostní jízdy. Volkswagen vám nabídne také odtahové vozy, komunální vozy, automobily pro přepravu tělesně postižených a tak dále. Nabídka je opravdu rozmanitá.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Volkswagen
Typ: Transporter T6.1 s dlouhým rozvorem
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1968 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 81 kW/110 koní při 3200 – 4250 ot./min
Točivý moment: 250 Nm při 1250 – 3100 ot./min
Převodovka: pětistupňová dvouspojková (DSG)
Objem nádrže: 70 litrů
Délka: 5304 mm
Šířka: 1904 mm
Výška: 1990 mm
Rozvor: 3400 mm

Přidat komentář