Do redakčního testu se nám dostal nejstylovější model automobilky Volkswagen, který měl pod kapotou nejsilnější naftový motor s pohonem všech kol. Oproti Passatu si za něj ve srovnatelné výbavě nepřiplatíte tolik, ale přesto je to v mnohém lepší auto. Jakto?
Liftback nebo „kombi“
Když v roce 2017 přišel na trh Volkswagen Arteon, nabízela ho automobilka jen jako liftback s otevíracími pátými dveřmi. Jeho karoserie měla připomínat kupé, ale přesto nepřišla o praktičnost nastupování čtyřmi dveřmi. Zároveň Arteon dostal odlišnou karoserii od Passatu, který byl buď jako sedan anebo jako klasické kombi. Arteon ale o pár let později přidal také praktičtější verzi, která dostala označení Shooting Brake. Důvod? Není to totiž tak úplně kombík jako Passat, ale je to „stylový kombík“. Uvnitř se ale Arteon a Passat takřka neliší. A to je trochu škoda, tím spíš, že Arteon stojí v hierarchii značky nad Passatem…
Prostoru je v obou karosářských verzích dostatek. A to jak na předních, tak i na zadních sedadlech. Stejně tak v kufru. V obou případech se do kufru dostanete pohodlně víky velkým výklopným dveřím, přičemž po plato je u verze Shooting Brake objem kufru podle čísel téměř stejný (liší se o dva litry v základním uspořádání). V technických údajích se udává 565 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste na 1632 litrů. Trochu škoda je, že opěradla se nedají sklopit z kufru, protože tady jsou jen háčky na tašky. Naopak se tu dá elektricky vyklopit tažné zařízení.
200 koní a 400 Nm
Nabídka motorizací pokrývá spektrum od 150 až do 320 koní ve verzi Arteon R. Ve všech případech jde o čtyřválcové motory s přeplňováním jedním turbodmychadlem. Naftovým vrcholem nabídky je dvoulitr TDI Evo se 147 kW/200 koňmi a 400 Nm. Ten lze kombinovat jak s pohonem předních kol, tak i se čtyřkolkou. V každém případě bude ale vždy spojen s automatickou převodovkou DSG.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Do kabiny se zvuk čtyřválcového nafťáku příliš nedostává, za což může povedené odhlučnění (vždyť třeba i skla v bezrámových dveřích jsou dvojitá, což nabízejí zpravidla až prémiové automobilky). Ovšem neznamená to ale, že by snad motor vůbec nebyl slyšet. Pokud začnete výrazněji akcelerovat, do kabiny se jeho zvuk dostane. Je to ale přesto stále hodně utlumené. Ačkoliv jsou dveře bezrámové, okna jsou v těsnění pevně ukotvená a nedělají nijak velký hluk. Poznáte to až při vyšších rychlostech na dálnici.
Motor má oproti původnímu 140 kW dvoulitru lepší reakce na sešlápnutí plynového pedálu, respektive jeho zátah se dostaví bez zpoždění. Dostal totiž menší turbodmychadlo, které nepotřebuje ke svému roztočení tolik výfukových plynů. S tím koresponduje i chování převodovky DSG, která při běžné jízdě drží motor v nízkých otáčkách, aniž by se dusil anebo nepříjemně vibroval nebo snad duněl. Trochu pomalejší reakce má ale ve chvíli, kdy chcete třeba předjíždět. Když sešlápnete plyn až k podlaze, chvílí váhá, jestli má podřadit a teprve pak podřadí. Řešením je prošlápnutí pojistky a v tu chvíli převodovka podřadí rychleji a bez dlouhého přemýšlení. Nejlepší reakce má motor mezi přibližně necelými dvěma až čtyřmi tisíci otáček, kde se může opřít o svých 400 Nm.
I když budete jezdit svižně, motor nebude mít příliš velký apetit, dokáže si vystačit se 6-7 litry nafty na 100 ujetých kilometrů. A to je na tak velké auto skvělá hodnota. Objem palivové nádrže je 66 litrů.
Hlavně pohoda
Testovaný kus byl ve výbavě R-Line, s níž se pojí výhradně 20″ disky kol. Pokud k tomu máte podvozek DCC, pak si můžete být jistí, že to bude fungovat. Arteon je naladěn spíše do komfortu a na silnici se příjemně pohupuje. Ve sportovním režimu sice tlumiče přitvrdí, ale pořád jasně cítíte, že sporťák tohle auto být rozhodně nemá. Nejlépe se přesto testovaný Volkswagen Arteon Shooting Brake cítí na kvalitních silnicích a na dálnicích.
Na těch nekvalitních sice podvozek nerovnosti dokáže odfiltrovat, ale nebude to tzv. bez ztráty květiny. Na 20″ kolech jsou totiž hodně nízké pneumatiky s rozměrem 245/35 R20, které nerovnost nedokáží zpracovat, takže se do interiéru občas ozve i nějaká ta rána. Jde ale o větší nerovnosti, propadlé kanály a podobně.
S příchodem modernizovaného Tiguanu dostaly všechny Volkswageny na platformě MQB (nikoliv ty menší na MQB-A0) dotekové ovládání prakticky všeho, co v interiéru je. Místo fyzických tlačítek se dotekové plošky objevily na volantu, ale i na panelu klimatizace. Jasně, chápeme, moderní doba, ale dotekové ovládání není tak intuitivní jako to s fyzickými tlačítky. Svůj pohled, ať chcete nebo nechcete, prostě a jednoduše musíte na dotekový panel zaměřit, nelze sem sáhnout poslepu, intuitivně. Na volantu se navíc občas stane, že si na ovladač sáhnete omylem třeba při zatáčení a najednou se vám přepne rádio. Poslední fyzické ovladače tu zůstaly pro ovládání světlometů, kolem řadicí páky na režim Start/Stop, přepínání jízdních režimů a podobně a nakonec i pro elektronickou ruční brzdu a systém Auto hold, který podrží auto při zastavení „na brzdách“ dokud se nedotknete plynového pedálu.
Závěr a cena
Volkswagen Arteon Shooting Brake je stylové auto, které klade největší důraz na pohodu za volantem. Při jízdě je tichý a pohodlný a navíc i úsporný. Naštvat ale dokáže dotekovým ovládáním prakticky všeho v interiéru. Potěší naopak dostatečně prostorným interiérem, povedenou grafikou displeji v kapličce přístrojů i infotainmentu a nakonec i tím, jak vypadá.
Ceník praktičtějšího Arteonu aktuálně startuje na 1 096 000 Kč za verzi ve výbavě Elegance s motorem 1.5 TSI s pohonem předních kol a manuální převodovkou. Testované provedení R-Line s nejsilnějším naftovým motorem a čtyřkolkou vyjde minimálně 1 384 900 Kč. Dražší je už jen plug-in hybridní verze a vrcholné eRko s 320koňovým benzinovým motorem. Za Volkswagen Passat Variant byste ve srovnatelných verzích zaplatili 1 034 900 Kč, respektive 1 362 900 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI DSG 4Motion |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1968 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 147 kW/200 koní při 3600 až 4000 ot/min |
Točivý moment: | 400 Nm při 1750 až 3500 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7.5 s |
Maximální rychlost: | 233 km/h |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková (DSG) |
Spotřeba paliva: | 4.6 l/100 km |
Emise CO2: | 185 g/km |
Objem nádrže: | 66 litrů |
Délka: | 4886 mm |
Šířka: | 1871 mm |
Výška: | 1442 mm |
Rozvor: | 2835 mm |
Provozní hmotnost: | 1650 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 565 / 1632 litrů |
Ceník: |