Nový modelový rok, další úpravy a ještě lepší Subaru. Tak je to vlastně vždycky a napříč modelovou řadou. Nebývají to zpravidla změny zásadní na pohled, ale občas jsou poměrně výrazné z pohledu jízdy. Tentokrát máme v testu Subaru Outback modelového roku 2019, navíc v limitované edici Edition X.
Co se odehrálo pro modelový rok 2019?
Tentokrát to nic zásadního na technice nebylo, ačkoliv i tak to na pár vět vydá. Z pohledu designu jde o dvě nové barvy karoserií. V interiéru je nový infotainment s lepší konektivitou pro chytré telefony, navíc s rychlejší odezvou. Detailem jsou pak přepracované konektory AUX a USB.
Motor i zbytek pohonného ústrojí zůstal beze změny, ale přibyl systém AVH (Auto Vehicel Hold). Jak asi tušíte podle názvu, jde o systém, který nechá při stání zabrzděné auto, aniž by musel řidič stát na brzdovém pedálu. Jakmile se pak dotkne plynového pedálu, auto se samo odbrzdí a rozjede se. Systém se dá de/aktivovat tlačítkem u řadící páky.
V Subaru se ale rozhodli opět upravit naladění podvozku. Na Outback aktuálního modelového roku (výroba od prosince 2018 do listopadu 2019) instalovali v Subaru nové tlumiče dopředu a dozadu nové tlumiče, ale i pružiny. Podvozek je stále velmi pohodlný (i díky vysokému profilu pneumatik), ale díky motoru s protiběžnými písty, který autu dává hodně nízké těžiště, je také Outback velmi jistý.
Motor zůstal beze změny
Outback si v České republice, potažmo v celé Evropě nekoupíte s jiným motorem, než s benzinovým 2,5litrovým čtyřválcem s atmosférickým plněním. Jeho výkon je 129 kW/175 koní a točivý moment 235 Nm. V dnešní době nijak oslnivé hodnoty, a to ani ty v technických údajích. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 10,2 sekundy a maximální rychlost je 198 km/h.
I v tomto Outbacku jsou na volantu tlačítka „S“ a „I“. Jde o změnu jízdních režimů SI Drive. Stisknutím tlačítka s nápisem „I“ („inteligentní“ jízdní režim) je kladen důraz na co nejnižší spotřebu paliva a motor i převodovka se chovají rozvážněji, plynuleji, drží motor v co nejnižších otáčkách. Pokud si žádáte lepší dynamiku a ostřejší reakce, pak stiskněte „S“, což aktivuje sportovní režim.
V každém případě je pocit z motoru ve větším a těžším Outbacku mnohem příjemnější než dvoulitr ve Foresteru, který jsme testovali o týden dříve. Dělá to nejen o půl litru větší objem motoru, perfektní odhlučnění, ale také spojení s bezestupňovou převodovkou Lineartonic se 7 virtuálními převodovými stupni. Na ty se převodovka sama přepne po výraznějším přišlápnutí plynového pedálu. Motor se pak nechová jako s variátorem, kterým vlastně Lineartronic je, ale jako by měla klasickou převodovku, ve které mění kolečka. Je však škoda, že při „řazení“ převodovka občas drobně škubne celým autem.
Při týdenním testování a přibližně pěti stovkách najetých kilometrů se spotřeba paliva pohybovala mezi 9 a 10 l/100 kilometrů a příliš se nepohybovala ani směrem vzhůru, ale ani dolů.
Edition X: limitovaná edice
Subaru připravilo pro Outback modelového roku 2019 speciální limitovanou edici, kterou jsme měli v testu. Poznat se dá jednoduše na první pohled, protože se změny odehrály hlavně na designu. Tím nejvýraznějším je černé lakování krytů vnějších zpětných zrcátek, střešních podélných nosičů, masky chladiče, ale i nápisů na zádi. V masce chladiče je navíc svítivě zelená linka a stejná barva se nachází i na označení modelu v obou rozích předních dveří u blatníků. A černé jsou na této edici i 18″ disky kol.
Edition X vychází z nejvyšší verze Executive, takže má opravdu bohatou výbavu. V interiéru ale kožené čalounění mění za speciální čalounění voděodpudivým povrchem a zeleným prošíváním. Stejná nit je i na volantu, řadící páce, loketní opěrce a některých dalších částech interiéru. A konečně vybírat lze z pěti (z celkových 10) barev karoserie.
Závěr a cena
Subaru Outback je pořád opravdu příjemným autem na cestování. Díky pohodlnému podvozku a skvělému odhlučnění interiéru bude na palubě panovat za všech okolností pohodová atmosféra. Na žádné velké dynamické svezení v přímce to není, ovšem v zatáčce překvapíte nejednoho řidiče v mnohem výkonnějším autě.
Cenová politika Subaru je jednoduchá. Odjakživa nabízí jasně dané výbavy, (nejen) v případě Outbacku také s jediným možným motorem, převodovkou a pohonem všech kol. Je ale zajímavé, že testované provedení Edition X je oproti výchozímu Executive levnější. Bez audiosystému Harman Kardon stojí 1,015 milionu korun, s ním vyjde na 1,040 milionu korun. Za Executive si český dovozce žádá 1,080 milionu korun. V ceně je záruka na 5 let nebo 200 000 kilometrů zdarma.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,Outback (MR 2019)
Motor:,čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců:,2498 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4
Výkon:,129 kW/175 koní v 5800 ot./min
Točivý moment:,235 Nm v 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.2 s
Maximální rychlost:,198 km/h
Převodovka:,bezestupňová Lineatronic
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.897 / 6.358 / 7.292
Emise CO2:,166 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4820 mm
Šířka:,1840 mm
Výška:,1605 mm
Rozvor:,2745 mm
Provozní hmotnost:,1706 kg
Objem zavazadlového prostoru:,512 / 1 848 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]