test-2020-subaru-levorg-20i-eyesight- (1)

Subaru Levorg je autem, na které jsme v Evropě dlouho čekali. Automobilka ho představila, začala prodávat ve světě, ale protože v EU máme přísné emisní limity, sem ho nedodávala. A nechtěla na tom nic měnit. Jenže tlaky místních fanoušků na značku byly natolik velké, že se sem auto nakonec dovážet začalo.

Pod kapotou mělo přeplňovaný 1,6litrový čtyřválec se 170 koňmi a 250 Nm. Nebyl to žádný trhač asfaltu, ale příjemně jezdící auto se skvěle naladěným podvozkem. Jenže byly to právě opět emisní limity CO2, které ho v Evropské unii položily na záda. Subaru, pokud na starém kontinentu chtělo auto udržet, na to muselo reagovat. Prostým vypočítáním nákladů na zástavbu filtru pevných částic do původního motoru a srovnáním s dalšími variantami vyústili ve fakt, že se pod kapotu rozhodli v Japonsku dát nový motor. To se navíc dělo jen pro Evropu, ve zbytku světa problém není.

Výsledkem tak bylo, že pro modelový rok 2019 dostal Levorg nový motor. Subaru se vrátilo k atmosférickému dvoulitru FB20, který používal například Forester (ten už má ale nyní mild hybridní motor e-Boxer). Levorg se kvůli tomu výrazně proměnil, celkově se ještě zjemnil a navíc přišel o nasávací otvor na kapotě, který zdědil od ostrého Subaru WRX STI, alespoň že výfuk s dvěma koncovkami (po jedné v každém rohu nárazníku) zůstal.

test-2020-subaru-levorg-20i-eyesight- (10)

A tak před námi stojí kompaktní kombík v nové barvě Cool Gray Khaki, který vypadá vážně dobře. Mimochodem Subaru stále nabízelo kromě variant odstínů šedi i modrou anebo červenou barvu, což je v nabídce některých jiných značek už spíše výjimečné.

Testovaný Levorg je v nejvyšší výbavě Executive, což prozrazuje střešní okno. Japonské značky totiž mají výbavy jasně dané, není to jako u těch evropských, že existují nějaké výbavy, ale k nim další desítky stránek příplatkových prvků. Nechybí tedy bezklíčové startování, automatická klimatizace, vyhřívaná sedadla, elektrické ovládání oken, zrcátek, ale i sedadel anebo nový infotainment.

Přečtěte si také:  Test BMW 840i xDrive Coupé (2020)

A právě nový infotainment Subaru Starlink se 7″ displejem je jednou z těch velkých změn. Ten sice přišel už do auta předchozího modelového roku, ale je to velký posun. Systém je totiž rychlý, má pěknou grafiku a je přehledný. Umí samozřejmě zrcadlit i mobilní telefon (má Apple CarPlay i Android Auto). V nejvyšší výbavě Executive má i vestavěnou navigaci.

test-2020-subaru-levorg-20i-eyesight- (19)

To, čím Subaru vyniká u všech svých modelů, je systém nazývaný EyeSight. Jde o bezpečnostní prvek aktivního asistenta, fungujícího na bázi dvojice kamer na vrchu čelního skla, který kombinuje hned několik funkcí. Používá se pro doplnění adaptivního tempomatu, takže reakce jsou díky kamerám, které třeba „vidí“ i brzdová světla, jemnější. Nemusí se tak spoléhat pouze na radar, který pozná, že se k autu (anebo jinému předmětu) přibližujeme. EyeSight se využívá také pro odvrácení anebo zmírnění kolize. Pokud se Levorg blíží k překážce a řidič nereaguje, začne auto samo brzdit a podle rychlosti, ze které brzdí, i zcela zastavit anebo alespoň výrazně zmírnit následky kolize.

Protože jde o kamery, má to i drobné nevýhody. Kamery se totiž na svět dívají, stejně jako lidské oči. A pokud je mlha, hustý déšť anebo hustě sněží, kamery neuvidí a systém se deaktivuje. Při hustém dešti a sněžení se ale občas vypnou i klasické radarové systémy, i když to už musí být opravdu hustý déšť…

Ale jak Levorg jezdí? Motor je spojen vždy se symetrickým pohonem všech kol a bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Kvůli atmosférickému plnění a bezestupňové převodovce je tedy auto určeno spíše řidičům pohodářům. Ne snad, že by nemělo dynamiku, ale abyste si užili výraznější akcelerace, je potřeba motor vytočit. Maximum točivého momentu 198 Nm leží ve 4200 ot./min a výkon (110 kW/150 koní) dostanete až v 6200 ot./min.

test-2020-subaru-levorg-20i-eyesight- (35)

Pokud ale rychleji a ostřeji jet chcete anebo potřebujete, není to problém. I přesto, že je převodovka bezestupňová, Subaru už pár let u těchto převodovek používá takový fígl, že pokud plynový pedál sešlápnete více, přepne se Lineartronic do „režimu klasické převodovky“, kdy simuluje řazení, nedrží tedy motor kvílet v otáčkách. To později do svých bezestupňových převodovek zapracovalo i pár dalších výrobců.

Přečtěte si také:  Test mild-hybridu Ford Focus kombi 1,0 EcoBoost Hybrid (2020)

Akcelerace ani tak nebude nijak dechberoucí, ale předjíždět na okresní silnici problém nebude. Za volantem Levorgu ale nebudete chtít trhat rychlostní rekordy, nebude vás nutit, spíše si budete užívat jistoty podvozku. Auto se přes nerovnosti přenáší jistě, ačkoliv je podvozek poměrně tuhý, a do spousty zatáček, kde jste zvyklí s jinými auty brzdit, budete moci naopak přidávat. Spotřeba paliva přitom klesne někam k 8 l/100 km.

Je ale škoda, že je to vlastně takové rozloučení, protože Levorg v Evropě opět končí. Subaru už sice novou generaci představilo, stalo se tak v srpnu, ale prodej v Evropě není oficiálně potvrzen. Uvidíme, jak to dopadne. Prodejci ale ještě nějaké skladové modely mají, takže pokud se vám Levorg líbí, je nejvyšší čas si pro něj zajít. Ceny začínají na 750 tisících korun. Za to dostanete dvoulitr, pohon všech kol, převodovku Lineartronic, dostatečnou zábavu, ale hlavně příjemně jezdící auto s parádním podvozkem, u něhož máte pocit, že ho řídíte vy sami.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: Levorg 2.0 AWD Lineartronic
Motor: čtyřválec s protiběžnými písty
Objem válců: 1995 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: 4×4
Výkon: 110 kW/150 koní v 6200 ot./min
Točivý moment: 198 Nm v 4200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11.7 s
Maximální rychlost: 195 km/h
Převodovka: bezestupňová (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.658 (kombinovaná‚ WLTP)
Emise CO2: 196 g/km (kombinovaná‚ WLTP)
Objem nádrže: 60 litrů
Délka: 4690 mm
Šířka: 1780 mm
Výška: 1490 mm
Rozvor: 2650 mm
Provozní hmotnost: 1639 kg
Objem zavazadlového prostoru: 522 / 1446 litrů
Ceník: ke stažení zde