Subaru na konci letošní zimy začalo prodávat nástupce oblíbeného modelu XV. Jmenuje se Subaru Crosstrek, má stejný recept, podobnou techniku a my jsme jej vyzkoušeli v rámci klasického týdenního testu.
Nástupce Subaru XV
Subaru Crosstrek není nové jméno. Za „velkou louží“ i v některých dalších částech světa se používalo už pro předchozí Subaru XV, které bylo představeno v roce 2011. Stejně jako XV, má i Crosstrek dvoulitrový mild-hybridní motor typu boxer, pohon všech čtyř kol a automatickou převodovku. Žádná jiná možnost u něj není. Vybírat si můžete jen z trojice stupňů výbavy (Active, Comfort, Executive).
Novinka využívá upravený základ původního Subaru XV, stojí na podvozkové platformě SGP, která je ovšem po úpravě tužší (torzní tuhost vzrostla o 10 %). Podobně vylepšeno bylo celé auto, přičemž Japonci řešili i opravdové detaily. Důraz byl ovšem kladen zejména na komfort posádky při jízdě – a to nejen od podvozku, ale i co do hluku. Ten byl v kabině snížen o 50 %. Pomohla k tomu zejména aerodynamická optimalizace karoserie.
Při vývoji nového Crosstreku se v Subaru zaměřili také na to, aby bylo sníženo kolísání těla a kývání hlavy při jízdě. A to se prý povedlo. Mohou za to nově vyvinutá přední sedadla. U kolísání těla za to může úprava konstrukce střední části opěradla, která toto zlepšila o 15 %, v případě kývání hlavy je zlepšení dokonce až o 44 %.
Velký dotekový displej, ale i spousta tlačítek
Hodně změn se událo v kabině, ty tam jsou původní dva displeje – jeden na vrchu palubní desky, druhý v jejích útrobách. Teď je tu – podobně jako v Outbacku – jen jeden velký na výšku. Má úhlopříčku 11,6 palce a je tematicky vertikálně rozdělen do několika části. Kromě toho jsou v jeho boku skryta i fyzická tlačítka – například pro úpravu teploty klimatizace, ovládání hlasitosti audiosystému anebo aktivaci výstražných světel.
A tlačítka najdeme i jinde v interiéru. Například na volantu, slouží zejména pro ovládání audiosystému (na levé straně) a tempomatu a obecně jízdy (na pravé straně). Na pravé straně je i ve spodní části tlačítko k (de)aktivaci vyhřívání volantu. Mimochodem, i ovladače vyhřívání sedadel mají fyzické ovladače. Jde už o poměrně retro kolíbkové přepínače na středovém tunelu napravo od voliče převodovky, které japonská značka používá beze změny už desítky let.
Subaru Crosstrek vylepšilo i digitální funkce. Novinka umí bezdrátově konektivitu Apple CarPlay i Android Auto, takže už s sebou nemusíte vozit kabel. Pokud ale potřebujete dobít telefon a nemáte bezdrátové dobíjení, nabízí se zdířky na klasické USB, ale i na USB-C pro cestující vpředu, ale i na zadních sedadlech.
Za volantem
Pod přední kapotou je dvoulitrový čtyřválec s protilehlými písty, tzv. motor typu boxer. Jde o mild-hybrid se 118 V a tím se Subaru vymyká, protože ostatní výrobci používají maximálně 48V systém. Díky tomu ale Subaru umějí jezdit i čistě na elektřinu, přestože to je maximálně jen pár stovek metrů v ideálních podmínkách. Ostatní mild-hybridy ale umějí pouze plachtit, maximálně bez motoru dojíždět třeba pod 20 km/h na semafory.
Jde o tentýž motor, který pohánělo i XV a najdeme ho i ve Foresteru, ale v Crosstreku má nižší výkon. Zatímco v XVéčku se dvoulitr chlubil 110 kW/150 koňmi a 194 Nm, tak tady je to jen 100 kW/136 koní a 182 Nm. Dynamika se ale změnila jen minimálně, Crosstrek zrychlí z místa na stovku za 10,8 sekundy a jeho maximální rychlost je 198 km/h (XV: 10,7 sekundy a 193 km/h). Nižší je u novinky papírová spotřeba paliva, která je 7,7 l/100 km, zatímco XV mělo 7,9 l/100 km. Spalovacímu motoru pak pomáhá také s elektromotor o výkonu 12,3 kW/16,7 koně a s točivým momentem 66 Nm.
Při jízdě ale změnu hodnot motoru prakticky nepoznáte, motor je spojen s bezestupňovou převodovkou typu CVT, kterou v Subaru pojmenovali jako Lineartronic. Přestože je to jedna z těch nejlepších převodovek – minimálně co do naladění – ta stejně pocitově výkon motoru schová . A je jedno, jestli jedete na inteligentní jízdní režim (na volantu tlačítko [I]), který je laděn zejména na co nejnižší spotřebu paliva, nebo na sportovní režim (na volantu [S]). Po sešlápnutí plynového pedálu se zvýší otáčky, ale u Subaru se převodovka přepne do režimu „klasické převodovky“ a začne simulovat rychlostní stupně. Motor tak nezůstane výt ve vysokých otáčkách.
Je to přesto projev, který vás rozhodně nebude pobízet k rychlé jízdě, přestože podvozek by to zvládl. Jeho nastavení a naladění by zvládlo dvakrát, ale i třikrát tak vysoký výkon motoru. Do zatáček se auto, přestože má světlou výšku 220 mm, prakticky nenaklání. Může za to právě i konstrukce plochého motoru. Do spousty zatáček tak nemusíte vůbec brzdit, přestože byste čekali, že je v takové rychlosti nemůžete projet. Crosstrek s tím ale nebude mít žádný problém, navíc na pohyby volantu auto reaguje ochotně a čiší z něj lehkost.
A povedené je nastavení i při běžné jízdě. Na autě mohou být z výroby jen dnes už relativně malá kola. Podle výbavy totiž dostanete 17″ nebo 18″ s poměrně vysokými pneumatikami 225/60 R17, respektive 225/55 R18, které většinu nerovností požerou. A co nezvládnou gumy, to zvládnou parádně nastavené tlumiče.
A vysoké pneumatiky oceníte i mimo silnici, kam se s tímhle autem rozhodně bát nemusíte. O světlé výšce už řeč byla, dodáme jen, že přední nájezdový úhel je 19 stupňů, zadní 31 stupňů a ten přejezdový necelých 21 stupňů. Nárazníky jsou navíc ochráněny černým plastem.
A co spotřeba paliva? Stejně jako u XVéčka jsme jezdili nejčastěji mezi 8 a 9 l/100 km. Palivová nádrž je stejná, její objem je 48 litrů.
Cena
Pohled do ceníku prozradí, že nejlevněji pořídíte v České republice Subaru Crosstrek za 880 tisíc korun. Testovaná nejvyšší výbava Executive vyjde na 1 020 000 korun s daní. Subaru má výbavy jasně dané, takže příplatkových prvků je minimum, omezily se pouze na výběr metalického laku karoserie za 12 tisíc. Barvy bez příplatku jsou pouze dvě: červená Pure Red a modrá Oasis Blue.
Technické údaje:
Auto: | Subaru Crosstrek e-Boxer |
Motor: | čtyřválec s protiběžnými písty |
Objem válců: | 1995 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 100 kW/136 koní při 5600 ot./min |
Točivý moment: | 182 Nm při 4000 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 10,8 s |
Maximální rychlost: | 198 km/h |
Převodovka: | bezestupňová (CVT) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 7,7 l/100 km |
Emise CO2: | 174 g/km |
Objem nádrže: | 48 litrů |
Délka: | 4495 mm |
Šířka: | 1800 mm |
Výška: | 1600 mm (se střešními ližinami) |
Rozvor: | 2670 mm |
Provozní hmotnost: | 1687 – 1703 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 315 / 1297 litrů |