Představovat Subaru BRZ je jako pomyslné házení hrachu na zeď. Většina z vás, našich čtenářů, určitě vnímá auta jinak, než jako pouhý prostředek, jak se dostat z bodu A do bodu B a legendární Toyobaru vám určitě říká mnohem víc, než běžné portfolio vozů, které denně potkáváme na silnici. A protože mi už bylo trapné psát do všech těch článků, jak moc dobré BRZ od Subaru je, aniž bych v něm jel, když přišla možnost vyzkoušet toto „Hachiroku”, neváhal jsem ani sekundu.

Pokud se budeme bavit o faktu, že se na našem trhu můžete setkat s jednovaječným dvojčetem v podobě Toyoty GT86, má to svůj důvod. Když toto spojení mezi Toyotou a Subaru vznikalo, v rámci spojenectví se objevila také dohoda, že 9 z 10 vyrobených vozů ponese na kapotě místo souhvězdí Plejád stylizované písmeno T. A to ze Subaru dělá tak trochu něco víc.

Test Subaru BRZ

Za vznikem vozu však stojí primárně Toyota. Ta chtěla uskutečnit návrat k poctivé klasické konstrukci s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Potřeba spojenectví však vznikla velice rychle, když Toyotě došlo, že vzhledem k nízké přední části a udržení jednoho z nejnižších těžišť na trhu, budou potřebovat techniku Subaru. Zejména pak zkušenost s vývojem plochých motorů s protiběžnými písty typu boxer. Motor jako takový dodalo Subaru, to je mimojiné věc, kterou uslyšíte hned po prvním nastartování, ale například systém přímého i nepřímého vstřiku paliva dodala Toyota.

Můžete mít nakoukané fotografie, bezpočet videí na YouTube a stejně vás BRZ dostane do kolen. Nemyslím teď design vozu jako takový, ale jeho proporce. Jakmile u vozu stojíte a máte porovnání s okolím, se sebou samým, budete stejně překvapení jak moc kompaktní a hlavně nízké BRZ je. Ani nedutám, pomalu obcházím vůz a zároveň cítím, jak se mi nenápadně, po jednotkách úderů za minutu zvyšuje tep. Odemykám vůz pomocí modernizovaného klíčku po vzoru ostatních modelů Subaru, vůz na mě spiklenecky mrkne. Vezmu za kliku u řidičových bezrámových dveří, která ani při dálničních rychlostech nepropouští do interiéru nadměrný hluk, sklo efektně odjede od těsnění (systém byl bez problémů funkční i při teplotách pod nulou) a tím se naskytne pohled do spartánsky pojatého interiéru. Srdce začíná tlouct zase o něco rychleji. S přidržením za volant se pomalu sunu do interiéru. „To už přece musím sedět, ne?” pomalu mi prolítne hlavou, která je zvyklá na běžné osobní vozy a padám minimálně dalších dvacet centimetrů směrem k asfaltu. Teď už se to auto musí snažit o můj infarkt… Sedačka mě objímá téměř po celém těle, k řadící páce je to vážně kousíček a ještě kratší vzdálenost musí vaše pravá ruka absolvovat k ruční brzdě. Naprosto intuitivními pohyby a navíc za pár sekund upravíte svůj posez do takové podoby, že máte pocit, že jste s tímhle autem, už oblečeným, ráno vstali rovnou z postele.

Test Subaru BRZ (2)

V rámci modernizace modelu Subaru zjednodušilo nabídku a vyřadilo základní výbavu Active. Nově tak koupíte BRZ pouze ve výbavě Sport, kde máte dále dvě možnosti. Přímo řazenou manuální převodovku o šesti převodových stupních a nebo automat o stejném počtu rychlostí. Pokud to s ježděním myslíte vážně, zvolíte manuál, stejně jako v našem případě. BRZ vás v této konfiguraci vyjde na 799 000 Kč a pokud chcete jinou, než základní červenou barvu, připočítejte si k tomu ještě 12 000 Kč. Poslední příplatkovou výbavou byly koberečky, které se s cenou 1 500 Kč v celkové sumě ztratí. A to je vše! Geniálně jednoduché, u takového vozu snad ani víc nechceme.

I když něco možná ano… Interiér vám sice skvěle padne, nicméně je tu pár věcí, které naše nadšení mírní. Naprosto souhlasím s faktem, že se jedná o sportovně založený vůz, u kterého jsou důležité akorát ty věci, které BRZ zvládá na jedničku. Sedadla a jejich vedení těla, výborně nastavitelný volant, blízko k řadící páce… Nicméně existuje i druhý pohled, který vám připomene, že jste za vůz zaplatili 800 tisíc korun. Jedna z prvních věcí, kterou mám ve zvyku dělat jako první, je spárování mobilního telefonu a rádia. Tady mám bohužel smůlu. Při pohledu do středu palubní desky se setkáme s něčím, co bylo vyvinuto a vyrobeno v 90. letech minulého století. Dobře, nikdo mi volat nebude, stejně se potřebuju věnovat řízení. Jenže pak rozsvítíte světla a zjistíte, že celý interiér – budíky, klimatizace, ovládací prvky svítí sytě oranžovou barvou. A rádio? To svítí zeleně. Znám chlapíka, který vám za pár korun udělá barvičku jakou chcete. Škoda, že to u auta za 800 tisíc nikoho nenapadne. To samé mě napadá u chybějícího trojbliku při změně pruhu a trochu mě zamrzela přítomnost běžného zpětného zrcátka. Starší verze měly krásné bezrámečkové.

Test Subaru BRZ (3)

Jenže přesně o tomhle Subaru BRZ není! Takže na předchozí odstavec zapomeňte, protože to je naprosto vedlejší. Navíc jsem si ty věci musel napsat, protože BRZ se vám jízdou poměrně zdařile snaží tohle všechno vymazat z hlavy a v tu chvíli bych tohle kupátko pouze a jenom chválil. První nastartování udržuje můj tep na úrovni, kterou ještě ve zdraví zvládnu. Nezaměnitelný zvuk boxeru je příjemně zvýrazněn dvojicí koncovek, která díky svému průměru (86 mm) odkazuje na praotce myšlenky, Toyotu AE86. První zařazení doprovází dvojitá kontrola. „Vážně už tam je?” Dráhy jsou příkladně krátké, navíc máte pocit, že druhou polovinu cesty za vytouženým stupněm už dotáhne převodovka za vás. Páka také poskytuje tu správnou mechanickou odezvu. Rychlostní stupně jsou navíc perfektně poskládané. Prvních pět je hodně nahusto za sebou, šestka je vysloveně dálniční. A právě šestka (s převodovým poměrem 0,76) dokáže z BRZe udělat také poměrně příjemné auto na delší cestování. Pokud zvolníte a zabloudíte třeba také na dálnici, jste schopní se díky nižším otáčkám dostat na velice rozumnou spotřebu, kterou bez problémů udržíte lehce na 7 l/100 km. A to spolu s pohodlnými (ale zároveň sportovními) sedačkami propůjčuje tomuto malému kupé neskutečnou univerzálnost a možnost denního použití. Ale to jsme se zase dostali někam, kam jsme nechtěli.

Subaru se projeví v tom nejlepším světle jakmile s pomocí snadno proveditelných meziplynů odřadíte na nižší stupně a zatlačíte svojí pravou nohu až do podlahy. A to vše je otázkou okamžiku. Tím, že se jedná o poctivý, atmosféricky plněný motor, reaguje na změnu polohy plynového pedálu téměř okamžitě. První zajímavá změna přichází od nějakých 2 500 ot./min a pokračuje lehce přes tři tisíce otáček. Pak můžete ve zrychlování zaznamenat nenápadnou pauzu, ale ta hlavní paráda se odehrává po překročení 5 000 otáček a končí až lehce před omezovačem v 7 400 ot./min. Pokud si chcete užít tu pravou zábavu, kterou BRZ nabízí, budete si to muset zasloužit a motor držet právě v těchto sférách. Dvoulitrový boxer, který nabídne rovných 200 koní a 205 Nm točivého momentu je uložen o celých 120 mm níž a o 240 mm více vzadu, než v Impreze a především díky tomu má tenhle sporťák nižší těžiště, než třeba Ferrari 458 Italia. Díky nízké hmotnosti, která lehce přesahuje 1,3 tuny, to stačí na slušné zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy.

Pokud při hospodské debatě uslyšíte názor, že 200 koní je málo, nebo si ho někde na diskuzním fóru přečtete, můžete si být jistí, že s BRZem dotyčný nikdy nejel. Tím, že sedíte opravdu nízko a motor je v interiéru slyšet velmi dobře, rychlost vnímáte o něco lépe, intenzivněji. Dvě stě koní plochého motoru, přítomnost pneumatik o šířce obutí Toyoty Prius a celkové naladění vozu, to je kombinace, díky které vám to rozhodně nepřijde jako málo. V tomto počasí někdy i moc. Tohle auto prostě není o maximální rychlosti nebo masivním zatlačení do sedaček při akceleraci. BRZ budete milovat díky fantastické ovladatelnosti a na dnešní dobu nevídané komunikativnosti. Kupé necítíte jen díky výborně nastavenému řízení, ale také celou svou spodní části těla. Bez nadsázky získáte pocit, že víte přesně, co které kolo dělá. BRZ je o spojení stroje a řidiče, které se z dnešní nabídky automobilek bohužel pomalu ale jistě vytrácí.

Test Subaru BRZ (4)

Celý automobil i podvozek je prostý nějakých režimů a možností nastavování. Zlozvyk, který máme z moderních vozů, zde máte zakázaný. Žádná tlačítka, žádné režimy. Přejetí prvních nerovností mě však překvapilo. Vzhledem k nízké světlé výšce a celkovému pojetí vozu jsem očekával kostitřas, nic z toho se však neděje. Podvozek však do interiéru nedokonalosti převede, a to velmi dobře. Budete vědět o každém kamínku. Ale není to nic extrémně nepříjemného a vy cítíte, že podvozek a jeho uložení celou tuhle nepříjemnost výrazně zjemní. Projeví se zde také výborná tuhost karoserie. Podvozek je ale dostatečně tuhý, aby uspokojil vaše choutky na svižnou jízdu.

Subaru BRZ je navíc tím typem vozu, u kterého víte, že vás učí lépe jezdit. Být řidičem a ne jen držitel řidičského oprávnění. To, co tvrdím už delší dobu, že většina těch supermoderních a strašně důležitých bezpečnostních systémů jen tupí naše smysly a vychovává horší řidiče, BRZ potvrzuje. K dispozici je tlačítko VSC Sport, které zadní nápravě povolí malý výlet z bezpečné zóny. Díky úzkým pneumatikám, samosvornému diferenciálu LSD a teplotám kolem nuly je to disciplína, kterou BRZ předvádí velmi ochotně. Kousek od tohoto tlačítka je také vypínač prokluzu kol a především stabilizačního systému. Pokud jste si o sobě z řidičského hlediska dovolili něco myslet, právě tento režim vás výrazně klepne přes prsty a vrátí do reality. I tak ale z BRZe cítíte tu krásnou čitelnost a víte, že kdyby vám říkal pane po delší dobu, na konci téhle seance by z vás byl výrazně lepší řidič.

Trochu mě mrzí, že tento ohrožený druh na našich cestách nepotkávám častěji. Někteří tvrdí, že za to může cena. To si úplně nemyslím. Je pravda, že v této cenové kategorii a kategorii vozů, které nabídnou sportovnější svezení je vážně plno. Nicméně téměř žádný vůz vám nenabídne takové vtáhnutí do děje a vzdělávání za volantem jako právě Toyobaru. Víc takových aut!!!

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: BRZ
Motor: čtyřválec s protilehlými písty
Objem válců: 1 998 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: zadní kola
Výkon: 147 kW/200 koní v 7 000 ot./min
Točivý moment: 205 Nm v 6 400 – 6 600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.6 s
Maximální rychlost: 226 km/h
Převodovka: šestistupňovámanuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.6 / 5.7 / 7.1
Délka: 4 240 mm
Šířka: 1 775 mm
Výška: 1 425 mm
Rozvor: 2 570 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 305kg
Objem zavazadlového prostoru: 243 litrů
Ceník: ke stažení zde