Škoda Superb má za sebou modernizaci. Poprvé jsme se s faceliftovanou verzí seznámili začátkem července při krátkých prvních jízdách a nyní k nám přijel na test. Tentokrát jsme se posadili za volant verze v nejvyšší výbavě Laurin & Klement, kterou poháněl motor 2.0 TDI Evo 110 kW DSG.
Žádné výrazné změny
Vlajková loď značky, která tento rok slaví své 85. narozeniny, neprošla v rámci modernizace žádnými velkými změnami. Vlastně to nebylo potřeba, protože i když jde o auto, které na ulici potkáváme denně v hojném počtu, jeho design příliš nezestárl. Nejvíce změn je v zadní části, kde jsou nové, fullLED světlomety a mezi nimi procházející chromovaná lišta. Stejně jako ostatní modely, dostal i Superb místo znaku označení „ŠKODA“ písmeny.
To v přední části je změn méně, minimálně těch viditelných. Jiné jsou světlomety, které jsou opět fullLED a dokonce mají i technologii Matrix. Před modernizací měl Superb ještě bixenony. Světlomety jsou větší, respektive jsou nyní protáhlé až k nové masce chladiče. Nové jsou i užší mlhové světlomety, nově také s LED technikou.
V interiéru je toho nového minimum. Modernizace se omezila na drobnosti typu nového dekoru či prošívání. Potěšilo nás, že byl zvětšen otvor na bezdrátové dobíjení mobilních telefonů, protože se zařízení neustále zvětšují, ale i rozšíření standardní výbavy všech verzí o bezklíčkový vstup a startování tlačítkem. Naopak se nezměnil multimediální systém, jeho displej a ovládání. Ve výčtu novinek samozřejmě nesmí chybět ani rozšířená nabídka asistenčních systémů.
U vrcholné výbavy Laurin & Klement, kterou jsme testovali, došlo k navýšení ceny, zároveň s tím však dostala navíc standardní výbavu v hodnotě 67 000 Kč. Nově je tak v základní výbavě například odvětrávání předních kožených sedadel, vyhřívaný volant či virtuální kokpit. Z bezpečnostní výbavy jde mimo jiné o asistent jízdy v pruzích (Lane Assist), rozpoznání dopravních značek (Travel Assist) a v kombinaci s převodovkou DSG také asistent při jízdě v koloně s nouzovým zastavením.
Nový motor
V rámci prvního testu modernizované vlajkové lodi české značky jsme sáhli po zcela novém vznětovém motoru 2.0 TDI Evo. Oproti původnímu motoru 2.0 TDI 110 kW byly optimalizovány některé jeho části. Jde zejména o klikový mechanismus, vedení výfukových plynů, turbodmychadlo, vstřikovací soustavu či systém řízení provozní teploty motoru. Výsledkem je podle automobilky menší hmotnost agregátu, nižší spotřeba paliva i nižší hodnoty emisí.
Tento motor je možné spojit s šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Stejně tak je na výběr pohon předních nebo všech kol. My jsme jezdili verzí s převodovkou DSG a pohonem předních kol.
Motor má už po startu příjemně tichý chod a to i přesto, že auto mělo najeto jen nízké desítky kilometrů. Zvuk byl příjemně tlumený i při jízdě. Celkově je auto po modernizaci tišší. Hodnoty maximálního výkonu, ani točivého momentu se nezměnily a motor působí řidičsky vcelku příjemným dojmem. Motor má drobnou prodlevu na plynovém pedálu, ale na roztočení turbodmychadla není třeba čekat. Motor se probírá k životu postupně od přibližně 1500 otáček za minutu, přičemž to nejlepší předvádí od dvou tisíc. Zdá se, že automobilka v rámci modernizace zapracovala i na spárování se sedmistupňovou převodovkou DSG.
Příjemným překvapením je spotřeba paliva, která se i u syrového auta držela mezi 5 a 6 l/100 kilometrů. Při jedné z ranních cest, která vedla z místa kousek za Prahou, přes tunel Blanka až na druhý konec Prahy, jsme se dokonce dokázali dostat i pod 5litrovou hodnotu, přičemž jsme se při jízdě na co nejnižší spotřebu nesoustředili a jeli jsme na komfortní jízdní režim. Ostatně nízkou spotřebu paliva jsme chválil už při prvních jízdách v červenci v okolí Vídně.
Komfort a pohodlí
Výbava Laurin & Klement má jako jediná v základu adaptivní podvozek (DCC) s volbou jízdního režimu (Driving Mode Select) s možností personalizace a s třetím klíčkem. Jednotlivé klíče auto rozpozná a podle toho může nastavit řidiči auto – do elektricky nastavitelné polohy sedadla, přes přednastavené předvolby na rádiu a podobně.
První kilometry v komfortním režimu ukázaly, že Superb je stále velmi komfortní, ale nehoupe se tolik, jako tomu bylo dříve. Na nerovnosti reaguje s naprostým tichem od kol, ale do karoserie se větší nerovnosti přenesou. Přesto je nastavení podvozku velmi povedené.
Naopak po přepnutí na sportovní režim poznáte změnu hned. Auto celkově zpevní, posilovač řízení půjde více ztuha a i tlumiče ztvrdnou. Auto bude více kopírovat povrch silnice, ale kola zůstávají spojena s povrchem. Ani tak se ale ze Superbu Laurin & Klement nestane auto, s nímž byste chtěli řezat zatáčky, pořád bude hrát spíše na komfortní notu.
Praktičnost je důležitá
Jak jsme u škodovek zvyklí, velký důraz klade na praktičnost a u modernizovaného Superbu se to samozřejmě nezměnilo, rozměry jsou prakticky stejné (liší se jen o milimetry). Na zadních sedadlech je tak místa pořád opravdu hodně, verze L&K navíc přidává malé podnožky, aby měli cestující nadzvednuté špičky. A dost místa je samozřejmě i na předních sedadlech, která nesou vyšité logo Laurin & Klement.
Škoda Superb oslňovala i objemem kufru a ten se nezměnil. Základní objem pětidveřové verze je tedy 625 litrů a sklopením opěradel zadních sedadel se dá zvětšit až na 1 760 litrů. V kufru jsou navíc praktické háčky na zavěšení nákladu, případně také oka k přivázání nákladu.
Závěr a cena
Ceník Škody Superb aktuálně začíná na 694 900 Kč za provedení Ambition s motorem 1.5 TSI. Testovaný výbavový stupeň Laurin & Klement je z opačného spektra ceníku a v základu stojí 889 900 Kč s motorem 1.5 TSI. S testovaným 2.0 TDI Evo 110 kW s převodovkou DSG vyjde na 1 004 900 Kč. Příplatek za karoserii Combi je 30 tisíc korun, za dvouspojkovou převodovku DSG je to 65 tisíc korun ve všech výbavách.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Superb 2.0 TDI Evo 110 kW DSG
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,110 kW/150 koní
Točivý moment:,360 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,9.1 s
Maximální rychlost:,221 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková DSG
Spotřeba paliva (l/100 km):,3.9
Emise CO2:,101 – 103 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4869 mm
Šířka:,1864 mm
Výška:,1488 mm
Rozvor:,2836 mm
Objem zavazadlového prostoru:,625 / 1760 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]