Škoda Rapid se po prvotních cenových nesrovnalostech už (nejen) na českém trhu usídlila a na silnici je poměrně hojně zastoupena. Klasický liftback jsme si v redakčním testu vyzkoušeli už před pár měsíci, tentokrát přišla řada na Rapid Spaceback, kterou jsme vyzkoušeli zatím jen na pár kilometrů.

test-skoda-rapid-spaceback-12-tsi-63-kw-p1

Již od začátku bylo jasné, že Škoda Rapid na trh nepřijede pouze v jediné karosářské variantě. I když se dokonce chvíli mluvilo také o klasickém kombi, škodovka nakonec jako druhou karosářskou variantu do světa vypustila provedení Spaceback. Je to vlastně skoro klasický hatchback. Proč skoro? Mrkněte se na C-sloupek. Tam přibyla malá trojúhelníková okénka, která nejen, že prosvětlují interiér, ale také mírně prodlužují zavazadlový prostor. Hatchbacky ji nemají, na kombi jsou moc malá…

S příchodem modelu Spaceback se v modelové řadě Rapid odehrálo také pár inovací. Hydraulický posilovač řízení nahradil elektromechanický posilovač řízení, nová xenonová světla, tříramenný volant s ovladači po obou stranách z Octavie, ovladače elektrického ovládání zadních oken u řidiče či designový paket Style Plus a nebo konečně uzamykatelné víčko nádrže (spolu s centrálním zamykáním), takže vám ‘Simply Clever’ škrabku už nikdo neukradne.

Škoda Rapid Spaceback nabídne výhradně pětici dveří, ale oproti liftbacku je o 18 cm kratší. Vnitřní prostor pro posádku tím však nijak neutrpěl a nad hlavami zadních cestujících je dokonce o fous místa více. Zmenšil se však zavazadlový prostor. Z původních 560 litrů je u Spacebacku “jen” 415 litrů v základním uspořádání a bez rezervy, což je v nižší střední třídě stále hodně (např. Volkswagen Golf i SEAT Leon mají litrů 380).

test-skoda-rapid-spaceback-12-tsi-63-kw-p2

Po sklopení sedadel sice vznikne prostor o objemu až 1 380 litrů, ale se schodem mezi podlahou kufru a opěradly zadních sedadel. Máte dvě možnosti, buď se s tím smíříte a nebo si připlatíte za dvojité dno zavazaelníku a podlaha se (téměř) vyrovná.

Paleta nabízených motorů je poměrně rozličná a začíná u benzínového tříválce s mrzkým výkonem 55 kW/75 koní a bídným točivým momentem 112 Nm. Je sice levný, ale než si ho objednáte, popřemýšlejte o tom, na co auto budete využívat. Lepší volbou bude určitě alespoň testovaný motor 1,2 TSI o výkonu 63 kW/86 koní a s točivým momentem 160 Nm, který stojí v hierarchii hned nad ním. Ani ten ale není žádným trhačem asfaltu.

Slabší jednadvojka má relativně jednoduchou práci. Auto váží slušných 1 150 kg, takže z 0 na 100 km/h zrychlí za 11,7 a pojede, samozřejmě na německé dálnici, maximální rychlostí až 180 km/h. Spotřebu paliva udává výrobce 6,5 l/100 km ve městě, 4,4 l/100 km mimo město a 5,1 l/100 km v kombinovaném režimu.

test-skoda-rapid-spaceback-12-tsi-63-kw-p3

Motor ja na takové to klidné ježdění z bodu A do bodu B zcela dostatečný. Spotřeba paliva se dá udržet na velmi rozumných hodnotách (klidně i pod 6 litrů) a dálniční tempo není problém udržet kopec/nekopec. Pokud se ale rádi svezete sportovněji, pak určitě dobře promyslete, zda nepřiplatit 25 tisíc Kč a nepořídit si rovnou silnější provedení. Kromě vyššího výkonu 77 kW/105 koní a 175 Nm totiž dostanete i šestistupňovou převodovku (pro jiný motor v nabídce není, ani za příplatek).

Ačkoliv má Rapid Spaceback tvrdší podvozek, není to uskákaná koza, i když ho některé větší výmoly ze zajetého tempa dokáží vykolejit. Většinu nerovností však dokáže utlumit dobře a z prostoru náprav se neozývají žádné pazvuky. Radostně se vrhá i do zatáček, aby z toho byla jízda opravdu radostná, na to mu chybí výkon na výjezdu.

Škoda Rapid Spaceback už není “tou levnou Octavií, je to svébytný model, který neohromí cenou – vždyť základní akční (!) cena výbavy Fresh je 269 900 Kč – ale dokáže uspokojit zákazníky toužící po škodovce, pro něž je Fabia moc malá, ale Octavia zase zbytečně velká.

Ceník je k nahlédnutí tady.