test-volkswagen-golf-14-tsi-103kw-act-11

Volkswagen Golf už jsme v testu měli několikrát, nejdřív základní přeplňovanou jednadvojku, pak naftovou čtyřkolku a teď benzínovou přeplňovanou čtrnáctistovku s vypínáním nepotřebných válců ACT (příplatek 26 tisíc Kč). A hned na začátek se přiznám, že to byla zatím ta nejlepší verze, ještě jsme ale neměli GTI….

Volkswagen navrhuje auta tak, aby svým designem příliš neprovokovala a ztratila se v šedi. Výjimkou není ani Golf, který s přibývajími generacemi spíše zraje než aby prožíval designové revoluce. Máte šestou generaci, chcete nové auto, ale sousedi jsou závistiví? Klidně si tu sedmou generaci pořiďte, zachovejte barvu a nejspíš nikdo nic nepozná… Nový Golf má ostřejší rysy, přibylo mu pár hranek a zlomů, základní tvar se ale neměnil. Proč měnit něco, co funguje?

Přečtěte si také:  Nový Volkswagen Caddy California představen. Má výsuvnou kuchyňku i panoramatickou střechu

Testovaný Volkswagen Golf 1,4 TSI BMT ACT, jak zní celé jeho jméno, má pod kapotou čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, jehož výkon je 103 kW/140 koní a točivý moment 250 Nm. Je to (nepočítáme-li GTI) v tuto chvíli nejsilnější benzínová motorizace, kterou si můžete pořídit. S tímto motorem dokáže auto vystřelit z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy a zastaví se na maximální rychlosti 212 km/h. Jízdní dynamika v praxi je zcela dostatečná a nemusíte se bát předjíždět.

Motor byl v našem případě doplněn o systém vypínání válců ACT (Active cylinder management), který je schopen deaktivovat (pohon ventilů, vstřikování a zapalování) díky speciálnímu systému vaček druhý a třetí válec v případě, že není potřeba tolik výkonu. Odpojení válců proběhne tak, že to zaregistrujete jen pokud se na to opravdu soustředíte. Při odpojení nebo následném zapojení auto jen minimálně cukne a na displeji se ukáže nápis „2-válcový režim“. Velkým plusem je i to, že odpojování válců funguje i v dálničních rychlostech. Podle technických údajů prý ACT ušetří až půl litru paliva na 100 km.

S Golfem jsme za ten testovací týden ujeli cca 2 700 kilometrů z caa 70% zahrnující dálnice, zbytek okresky a okrajově město. Na palubním počítačí při vracení auta svítila cifra značící spotřebu paliva 6,1 litrů na 100 kilometrů! Dálniční tempo se přitom pohybovalo kolem 140 km/h. Ve městě se pak spotřeba šplhala k 8,0 litrům na 100 km. Hodnoty spotřeby sice Volkswagen udává o poznání nižší (5,8 l/100 km ve městě, 4,2 l/100km mimo město a  4,7 l/100km v kombinovaném režimu), i tak ale jde o hodně příznivé hodnoty, které jsem u přeplňovaného benzínu nečekal.

A tím pádem vyvstává otázka: na co tedy potřebujete naftu? Slabší 1,6 TDI o výkonu 77 kW/105 koní se stejným točivým momentem je sice o necelých 20 tisíc Kč levnější a papírová spotřeba se liší o cca 2 litry v jeho prospěch, ale je o dvě sekundy pomalejší (10,7 sekundy) ve zrychlení z 0 na 100 km/h a má o 20 km/h nižší (192 km/h) rychlost. Silnější 2,0 TDI má sice výkon i točivý moment vyšší (110 kW/150 koní a 320 Nm), ale ve zrychlení z 0 na 100 km/h je pomalejší o 0,2 sekundy (8,6), jen maximální rychlost má vyšší o 4 km/h (216). Při pořízení vás ale vyjde o 36 tisíc dráž a vyšší bude i povinné ručení nebo servisní náklady. Za jak dloho rozdílných 0,8 litru (ve prospěch 2,0 TDI) na 100 km ve spotřebě paliva projedete?

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Kia e-Niro (2021)

Nevýhodou je pro Volkswagen Golf 1,4 TSI BMT ACT fakt, že se nabízí výhradně v nejvyšší výbavě Highline a základní cena je 500 900 Kč. Naftové motorizace si můžete pořídit i k druhé (tedy o dvě nižší) výbavě Comfortline.