Škoda Rapid je na trhu již více než rok. Po prvotních neúspěších díky vyšší ceně se mladoboleslavská automobilka rozhodla cenu celkem výrazně poupravit, vymyslela akční výbavy a pakety a hle… Rapid se prodává! Stojí proti němu například Peugeot 301 nebo Citroen C-Elyssée, kteří jsou sice ještě o fous levnější, ale Rapid si v tomto srovnání svou cenu bez problémů obhájí.

test-skoda-rapid-16-tdi-77-kw-style-p1

Model Rapid nahrazuje Octavii Tour a svým pojetím navazuje na Octavii první generace, která se (od roku 1996) vyráběla dlouhých čtrnáct let. Šlo o pětimístný liftback s obrovským kufrem, do něhož byl výborný přístup, a možná ještě větší oblibou. Nevýhodou bylo snad jen místo na zadních sedadlech, protože díky krátkému rozvoru náprav nebylo kam schovat nohy.

Recept obou aut je tedy stejný, ale Rapid přidává něco navíc. Do kufru se stále nakládají tašky na dovolenou nebo víkendový nákup rozměrnými výklopnými pátými dveřmi, jeho objem však vzrostl z 528 litrů první generace Octavie (hatchback) na 550 litrů v Rapidu. I pro nohy cestujících na zadních sedadlech přibylo pár centimetrů prostoru pro nohy cestujících navíc. Rapid nabízí více prostoru i přesto, že jeho vnější rozměry jsou menší (Octavia: délka 4 507 mm, šířka bez zrcátek 1 731 mm; Rapid: 4 483 mm, 1 706 mm), narostl jen rozvor náprav (Octavia 2 512 mm, Rapid 2 602 mm).

Zdá se, že by mohlo jít o povedené rodinné auto. Rodina ale potřebuje nejen velký kufr a místo pro děti na zadních sedadlech, musí jít také o pohodlné auto. Do testu nám dorazila nejvyšší výbava Style, která nejen, že nabízí poměrně bohatou výbavu, ale má i vcelku velká 16″ kola s nízkými pneumatikami. Díky tomu komfort malinko pokulhává. Přejezdy nerovností a retardérů jsou tvrdší, ale není to nic, co by vám vyrazilo zuby. Tahle nekomfortní kombinace vám to nicméně vynahradí při nedělních výletech… 🙂 Chování auta je neutrální a kdyby se přece jen náhodou vyskytla nějaká nepříjemná situace, zachrání ji (a nebo se o to alespoň pokusí) sériově dodávaná stabilizace.

test-skoda-rapid-16-tdi-77-kw-style-p2

Říkáte si, že těch podobností s Octavií první generace zase tolik nebylo a skončily pojetím auta a rozměry? Ani náhodou. Pamatujete si na ten typický naftový projev motoru první generace? Ano? Tak moc to v Rapidu sice už není, ale odkaz zůstal. Na křižovatkách rozhodně budete vědět, že pod kapotou tepe naftové srdce. Zvukový projev je v dnešní době o poznání hrubší než je zvykem, ale neobtěžuje. V testované verzi má turbodmychadlem přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru výkon 77 kW/105 koní a točivý moment 250 Nm (srovnatelná Octavia I 1,9 TDI nabízela 81 kW/110 koní a 235 Nm), což nejsou vůbec špatné hodnoty. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 10,4 sekundy a maximální rychlost je 190 km/h.

Tím úplně nejpříjemnějším je na Rapidu s naftovým TDÍčkem zcela jistě jeho spotřeba. Při hodnotách, které se mi na palubním počítači zobrazují, se vracím do devadesátých let, kdy Volkswagen montoval původní motory TDI s rotačními čerpadly. Tehdy nebyl problém spotřebu paliva udržet normální jízdou třeba i kolem čtyř litrů, ale jak doba postupovala, přecházelo se na stále jiné systémy vstřikování paliva, přibyly filtry pevných částic a podobně. Výsledkem je, že spotřeba šla nahoru. Pro Rapid 1,6 TDI 77 kW najdete v technickém průkazu hodnoty 5,6 l/100 km ve městě, 3,7 l/100 km mimo město a 4,4 l/100 km v kombinovném provozu. Bez problémů se s ním dá jezdit kolem pěti litrů. Je jen škoda, že převodovce chybí šestka, na dálnici by se hodila.

Rapid má v nabídce automobilky úlohu levného auta. Nabídne sice víc než malá Fabia, ale o poznání méně než Octavia. Moderní asistenty jako hlídání jízdních pruhů nebo adaptivní tempomat v ceníku nehledejte (vlastně, nemá je ani Superb!), ale běžné prvky výbavy jako například tempomat, vyhřívaná sedadla, kompletní elektrické ovládání oken (zadní už se konečně dají ovládat od řidiče) a zrcátek, parkovací senzory nebo (v novém modelovém roce) xenonové světlomety nabídne.

test-skoda-rapid-16-tdi-77-kw-style-p3

Trochu nesvoji možná budete po nakouknutí do ceníku. Základní cena výbavy Fresh Active sice startuje na částce 269 900 Kč, ale testované provedení Elegance 1,6 TDI 77 kW začíná až na 448 900 Kč, když si vyberete akční Fresh Elegance, dostanete k tomu paket Elegance PLUS (Bluetooth handsfree, malý kožený paket, tempomat, parkovací senzory vzadu, 16″ kola a SunSet) v hodnotě 47 500 Kč zdarma a ještě ušetříte 10 tisíc Kč (438 900 Kč).

Test bych možná shrnul tak, že tam, kde ještě před pár lety bývala Octavia jasnou volbou, se dnes možná objeví Rapid a tam, kde dříve býval jasnou volbou Superb, možná dnes postačí přerostlá Octavia. Pokud přemýšlíte, co nahradí vaší Octavii první generace a nevíte, jestli Rapid stačí, nebojte se ho, velikostí ani svým pojetím vás nezklame! No, ale možná ještě počkejte na Rapid Spaceback….

Ceník je k nahlédnutí tady.

-PS-