Je vysoce pravděpodobné, že stejně jako ve třetí, tak ani ve čtvrté generaci Škody Fabia se neobjeví sportovní verze RS. Škodovka si ale i tak pro zájemce o sportovněji vypadají model připravila řešení. Prodává Fabii ve verzi Monte Carlo, kterou jsme otestovali s litrovým TSÍčkem.
Vzhled je decentně okořeněný
Výbava Monte Carlo upravuje Škodě Fabia i vzhled. Základem všeho jsou černé doplňky a černě lakované díly, které nahrazují původní lesklý chrom. Zejména v kombinaci s červenou barvou testovaného kusu vypadají opravdu dobře. Černě lesklé jsou tu lakovaná vnější zpětná zrcátka, rámeček masky chladiče, zadní difuzor a prahové lišty, ale černá je střecha a sloupky. Aby bylo jasno, že to není žádná domácí úprava, na blatníku je plaketka s logem a nápisem „Monte Carlo“. Mimochodem, i všechny nápisy jsou v černé barvě, jen přední logo Škoda na kapotě zůstalo chromované.
Několik odlišností se nejdražší verze z nabídky dočkala i v kabině. Zvenku dostalo auto více černé, uvnitř pak více červené, což opět k červenému laku karoserie skvěle sedí. Červenou lakována madla dveří, rámeček kolem řadicí páky (anebo voliče převodovky DSG) i lišta procházející přes celou šíři palubní desky až do výdechů. Řidič i spolujezdec sedí ve sportovních sedadlech se specifickým čalouněním, kde se také nachází červená barva.
Monte Carlo u Škody Fabia není jen o designu, nýbrž i o výbavě. Ta je v základu hodně obsáhlá, jak potvrdil při představení výbavy vedoucí prodeje Škoda Auto Česká republika Jan Pícha: „Dali jsme si záležet na tom, aby zákazník nemusel za nic důležitého připlácet. Čeští zákazníci dlouhodobě vyhledávají dobře vybavené modely a my věříme, že jim touto verzí vycházíme vstříc.“ Standardně tak bude auto vybaveno 16palcovými litými koly s černým lakováním (my jsme měli příplatkové 17″), již zmíněnými sportovními sedadly, Bi-LED předními světlomety s přisvěcováním do zatáček, parkovacími senzory vpředu i vzadu, bezklíčovým odemykáním/zamykání a startováním, konektorem USB-C ve vnitřním zpětném zrcátku, dvouzónovou klimatizací Climatronic a dalšími prvky.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Jen se silnějšími motory
Základním motorem pro Fabii je atmosférický tříválec, který se dá ovšem objednat pouze v nejnižší výbavě Ambition. Všechny ostatní výbavy mohou mít jen turbomotory s třemi nebo čtyřmi válci. Vrcholné Monte Carlo pak dostává jen výkonnější litrový tříválec TSI s 81 kW (které lze kombinovat s manuální převodovkou nebo s DSG) nebo čtyřválec 1,5 TSI se 110 kW, který je vždy s DSG.
Vzhledem k tomu, že Škoda Fabia čvrté generace stojí na platformě MQB-A0, vyplývá z toho, že poháněna jsou vždy výhradně přední kola. Počítat lze i s tím, že ruční brzda není elektronická, ale pěkně „postaru“ klasická mechanická s madlem.
Přední kola u testované Škody Fabia Monte Carlo roztáčí 81 kW/110 koní a 200 Nm, přičemž o jejich přenos od motoru se stará šestistupňová manuální převodovka. Ačkoliv jde o tříválcový motor, do interiéru nepronikají prakticky žádné vibrace a na volnoběh ani při klidné jízdě takřka skoro žádný zvuk. Pokud si budete chtít povídat, rozhodně nebudete muset nijak zvyšovat hlas. Fabia ve čtvrté generaci působí o poznání dospělejším dojmem než ve třetí generaci.
Motor se u testovaného Monte Carla oproti prvně testované Fabii čtvrté generace projevoval o něco lépe. V prvním testu jsme psali o mdlých reakcích na sešlápnutí plynového pedálu v nízkých otáčkách, což platí a jakmile je motor přibližně pod dvěma tisíci, nic moc se po sešlápnutí plynového pedálu nestane. Pokud jej budete držet nad touto hranicí, pak je tento motor na auto zcela dostatečný. Fabia s ním dokáže nejen bez problémů „kopec, nekopec“ uhánět dálniční rychlostí i výrazně nad českým limitem, ale není třeba se bát ani předjíždění na okresce, přestože v tu chvíli bude přeci jen lepší podřadit, přeci jen maximum výkonu je v pěti tisících otáčkách. Řazení manuální převodovky je povedené, její dráhy jsou přesné a jednotlivé rychlost na svá místa dobře zapadají.
Spotřeba paliva je vcelku příznivá. Nejčastěji se na displeji budou objevovat hodnoty kolem 6 – 7 l/100 km při přibližně stejném rozložení cest mezi město, okresky i dálnice. Benzinová nádrž má ve standardní výbavě jen 40 litrů, ale pokud si připlatíte tisíc korun, dostanete nádrž 50litrovou.
A co podvozek?
Už to tu jednou padlo: Škoda Fabia čtvrté generace působí jako dospělejší auto. A platí to i o podvozku. V základu má Fabia Monte Carlo šestnáctky, ale my jsme měli příplatkové sedmnáctky. Na pohled vypadají určitě lépe a naštěstí se nijak zásadně nepodepisují na jízdním (ne)komfortu. Přesto, pokud chcete mít klid, zůstaňte u 16″. Auto na 17″ totiž čas od času vyloudí na větší nerovnosti tlumenou ránu a pokud pojedete rychle na nekvalitním povrchu v zatáčkách, může zadní jednoduchá náprava odskočit.
Tip: Půjčovna aut Praha – vozy Škoda s tarifem na míru
Pokud ale narazíte na hezkou klikatou silničku s pěkným povrchem, možná budete překvapení tím, jak si s ní Fabia Monte Carlo poradí. Díky 1,2tunové pohotovostní hmotnosti, dobrému těžišti a tužšímu podvozku umí tenhle malý hatchback projíždět zatáčky hodně svižně. Překlápět auto z oblouku do oblouku je zábava a s vytočeným motorem a manuální řadicí pákou v ruce o to víc…
Cena
Škoda Fabia Monte Carlo má rozhodně větší styl než ostatní verze. Kromě toho nabízí bohatou standardní výbavu. Jde o nejdražší výbavu, která navíc nenabízí dvě nejslabší motorizace. Oproti nejlevnější Fabii (349 900 Kč) si tak výrazně připlatíte. Testovaná verze je v případě výbavy Monte Carlo tou nejlevnější a podle aktuálního ceníku začíná na 464 900 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Škoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI 81 kW (2022) |
Motor: | řadový tříválec |
Objem válců: | 999 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 81 kW/110 koní při 5000 ot./min |
Točivý moment: | 200 Nm při 2000 – 3000 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,7 s |
Maximální rychlost: | 205 km/h |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková (DSG) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,0 – 5,7 l/100 km |
Emise CO2: | 113,0 – 128,2 g/km |
Objem nádrže: | 40 litrů |
Délka: | 4108 mm |
Šířka: | 1780 mm |
Výška: | 1479 mm |
Rozvor: | 2552 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1194 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 380 / 1190 litrů |