Třebaže to v souvislosti s koronavirovou pandemií vyzní možná hloupě, Renault má za sebou produktově důležitý a zajímavý rok. Na trh totiž dostal trojici hybridních aut postavených na inovativní technologii E-Tech. Clio jako full-hybrid, Captur a Mégane jako plug-in hybridy. Třetí jmenovaný se nám na týden dostal do rukou.
Jen make-up
Avizovali jsme novinku pod kapotou, sluší se ale hned na začátek připomenout, že Mégane letos přijel taky s kosmetickým make-upem zevnějšku, a sotva se zdá, že by i po pěti letech na trhu vyšel z módy. Elegantní a uhlazený francouzský harcovník pořád vsází na subtilní, centristický gril a své ikonické světlomety s ledkovým „podtržítkem“.
Novinkou je, že hlavní lampy jsou teď od základu diodové, přepracovaný je i nárazník, včetně dynamičtěji pojatých výkrojů pro mlhovky. Bohužel pro Renault připomínají spíš než Neptunův trojzubec jen obyčejné hlavy vidliček. Přes všechnu jízlivost má ale čumák auta nezanedbatelný šmrnc. U Francouzů by to jinak ani nešlo.
Vzadu si všimněte dlouhého a tenounkého pásu světel, který z obou boků míří do středu pátých dveří a v propojení se mu brání jen chromovaný znáček automobilky. Světlomety mají jinou grafiku s dynamickými směrovkami, o čemž se nedávno rozepsal kolega Pavel Srp při zajíždění Grandtour R.S. Line TCe.
Nyní testovaný model je taky Grandtour (neboť právě kombíkové provedení dostalo plug-in hybridní ústrojí jako první) a „dlouhý“ Mégane – hatchback dovolí – svou splývavou siluetou vždy působil o něco extatičtěji, byť svůdnými tvary třeba Peugeot 508 SW nedostihuje.
Interiér na úrovni
Renault vymyslel jednu z nejobyčejnějších a zároveň nejgeniálněji fungujících palubních desek. Oproti otřesné ergonomii minulé generace je nynější provedení skvostné. Vertikálně umístěný displej je dominantou a jeho inovovaný multimediální systém dobře vypadá a konečně dobře (svižně, logicky) taky funguje. Displej je do palubky šikovně zapasovaný tak, že nejen nevyčnívá, ale na jeho vrchní část ani není nutné shlížet výrazně dolů.
Po bocích obrazovky se vešly výdechy klimatizace, pod obrazovku kruhové ovladače, kterými se topení nastavuje (a možná si je zprvu budete plést s ovladači hlasitosti, které ale v renaultu nadále nejsou). Je to celé funkční, dobře to vypadá.
Prostor, který Mégane nabízí cestujícím, je velkorysý, to samé platí o pohodlí. Je to typický kombíkový zástupce všestranných rodinných vozů, který odveze famílii na dovolenou i rozměrný gauč z Ikey (vyzkoušeno za vás). V hybridním případě nicméně počítejte s tím, že kufr má pod podlážkou „plno“ kvůli baterii. Rezerva se sem rozhodně nevejde. Objem zavazadelníku se snížil z 580 na 447 litrů.
Hlavně na elektřinu
Největší letošní novinkou Méganu je ale pochopitelně hybridní pohon. A ne jen tak ledajaký, pochází z vývoje pro formuli 1. Spolu s Capturem dostal Mégane pohonný mechanismus využívající elektromotor, spalovací motor a chytrou převodovku (to vše společně s dobíjitelnou baterií o kapacitě 9,8 kWh). Podrobněji se o tomto systému rozepsal kolega Ondřej Lilling při nedávném testu Capturu E-Tech.
Kouzlo je právě v převodovce, je to vlastně výhodný balík 2v1, který má vlastní převodové stupně pro elektromotor (2) a pro zážehovou šestnáctistovku s 91 koni a maximálním točivým momentem činícím 144 Nm. Dohromady dá hybridní ústrojí 160 koní, což není nic extra (třeba Octavia iV PHEV má 204 koní), ale auto na dynamice překvapivě tolik netratí.
Sofistikovaný hybridní pohon, který v jádru spojuje druhý elektromotor fungující jako startér-generátor, má reálné dopady, které pocítí kdejaký řidič-laik. Nejde jen o technické nuance. Nejdůležitějším projevem je, že Mégane se skutečně snaží jezdit na elektřinu, co to dá, takže hodně často operuje s dobíjením baterky přes spalovací motor, což při klidné jízdě – a je to skvělý pocit – nemáte šanci poznat. Opačná situace nastane při rapidnějším přidání, kdy se auto mermomocí drží na nižším převodu a nepříjemně skučí.
Dokud nebudete mít těžkou nohu, odvděčí se vám Mégane skutečně tichoučkou jízdou. A nadto velmi příjemnou, jeho podvozek je rozumně měkký, stvořený na každodenní používání. Projev a ovladatelnost si můžete decentně poladit pomocí tří dostupných jízdních režimů. Kdo ale k francouzské značce uvnitř Méganu přičuchne poprvé, budou mu možná připadat trochu chaoticky rozvržené. Chce to zvyk.
Na čistě elektrický režim Pure dokáže auto jet bez spalovacího motoru až dálničními rychlostmi, při běžném kombinovaném používání zvládne kolem 45 kilometrů pouze na baterku. Z běžné domácí zásuvky ji dobijete za 5 hodin, ale jde to i o hodinku dvě rychleji, pokud máte wallbox.
Baterka se nikdy pořádně nevybije, aby si auto nechalo rezervu, což zvlášť ve městě, kde se auto při testu pohybovalo nejčastěji, pěkně snižuje spotřebu. Průměr činí kolem šesti, šesti a půl litru, na dálnici si ale auto sebere klidně 8,5 litru. Pokud si přitom ale budete dobíjet baterku, zvládne se vám za cestu z Prahy do Plzně navrátit do akumulátoru šťáva na zhruba 20 kilometrů. A to není vůbec málo.
Výhodou je u Méganu cena, která na úroveň plug-in hybridních vozů není tak astronomická, za základní výbavu Zen (s dvouzónovou klimatizací, zadními parkovacími senzory a dešťovým senzorem) dáte 750 tisíc. Ale žijeme to ve zvláštní době, kdy o tři čtvrtě milionu tvrdíme, že je to vlastně láce…
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Renault
Typ:,Mégane E-Tech PHEV
Motory:,řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců:,1598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon spal. motoru:,68 kW/91 koní při 5600 ot./min
Točivý moment spal. motoru:,144 Nm při 3200 ot./min
Výkon elektromotoru:,51 kW/69 koní
Točivý moment elektromotoru:,205 Nm
Výkon soustavy:,117 kW/160 koní
Maximální rychlost:,183 km/h
Kapacita baterie:,9.8 kWh
Převodovka:,multimódová automatická
Spotřeba:,1.4 l/100 km
Provozní hmotnost:, 1744 kg
Emise CO2:,32 g/km
Délka:,4626 mm
Šířka:,1814 mm
Výška:,1449 mm
Rozvor:,2712 mm
Objem zavazadlového prostoru:,447 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]