Test-2019-Renault-Grand-Scenic-BluedCi-150- (13)

Přísnější emisní normy loni na podzim u automobilek kompletně proměnily nabídku spalovacích motorů. Změny se dotkly také francouzského Renaultu, který například vyměnil všechny naftové šestnáctistovky za motor o objemu 1,7 litru. Jak s touhle vznětovou jednotkou jezdí velký Grand Scénic?

Žehlí i důlky za nádražím

S nejsilnější variantou se 110 kW/150 koňmi poměrně příjemně. Objemnější nafta se pěkně odspodu zvedá a největšího výkonu dosahuje při 3500 otáčkách. Turbodiesel nemá vůbec špatný zátah, pěkný točivý moment 340 Nm dostanete už od 1750 otáček a zároveň dálniční rychlosti díky šestistupňového manuálu (EDC je dostupné jen u slabší nafty o výkonu 88 kW) budete zdolávat potichu a pohodlně. Jen řízení je trochu odtažité.

Manuál je navíc dost nepřesný, člověk si snadno splete trojku s pětkou, navíc vibruje. Slabší diesel s automatem stojí o 20 tisíc víc (632 tisíc), pokud nejezdíte nonstop v plném osazení, bude lepší variantou.

Test-2019-Renault-Grand-Scenic-BluedCi-150- (5)

Typický chrochtavý projev se technikům eliminovat nepodařilo, dovnitř projde klapot i rachot od jednotky poměrně snadno. Auto je jinak báječně pohodlné za všech okolností – tlumí dilatační spáry, příčné nerovnosti i důlky na blátěné cestě někde za opuštěným nádražím. Renault se trochu víc houpe v pružinách a naklání v zatáčkách, to je ale jistě daní za „almarovitou“ karoserii s výškou 1660 milimetrů.

Jako první dostal novou sedmnáctistovku loni na podzim Kadjar, do Grand Scénicu jinou naftu ani nepořídíte. I v případě benzinů vsází Renault na jeden jediný agregát – zážehovou třináctistovku, kterou ale v ceníku najdete se 115, 140 i 160 koňmi a na výběr je samozřejmě opět i dvouspojková automatická převodovka EDC (Efficient Dual Clutch).

Kupte kameru, vyplatí se

Že Grand Scénic vypadá jako pojízdná skříň, už jsme nakousli. U MPV se nápaditý aerodynamický design očekávat pochopitelně nedá, pocitově ale jezdíte s malou dodávkou a ne vždy je to ten nejpříjemnější pocit. Výhodou zůstává vysoký strop, velmi prostorná kabina a objemný kufr, do kterého naskládáte 718 litrů zavazadel (1147 při sklopené zadní lavici). Zadní sedačky se sklápějí tlačítkem, takže se moc nenadřete.

Test-2019-Renault-Grand-Scenic-BluedCi-150- (23)

I přes prosklenou střechu je nad hlavou habaděj místa a nesmírně pohodlná sedadla vás budou na cestách ráda hýčkat. Co sedačky, spíš takové automobilové ušáky, pohodlná křesílka. Můžou být i kožená a elektronicky nastavitelná, když si připlatíte nějakých 20 tisíc. Testované auto mimo to dostalo třeba i příplatkový head-up displej a ledky (za 23 tisíc). Mnohem užitečnější ale bude utratit peníze za městský paket se systémem pro hlídání mrtvého úhlu a panoramatickou kamerou, přijde vás na 18 tisíc. Přeci jen není to Twingo, abyste se všude od oka vešli…

Designové hrátky

Grand Scénic má prapodivně tvarované boční prosklení se zúžením v kraji zadních dveří. Také díky rozšafnému dekoru vespod auto opticky hubne a je protažené jako nudle. Zlom na zadních dveřích o béčkového sloupku není zrovna extra pohledný, ale boční část auta aspoň ozvláštňuje.

Minulý Grand Scénic působil oproti současným francouzským designovým hrátkám na karoserii úplně obyčejně. Zadek auta je pravoúhle seříznutý, podobně to léta má ještě o něco větší Espace (ten jsme k testu převzali dnes). Na standardních dvacetipalcových pneumatikách je Grand Scénic příjemně vypadající MPV. Naskládáte do něj půl obývacího pokoje, převezete celou rodinu, a když nebudete spěchat, naftová sedmnáctistovka potěší použitelným výkonem i spotřebou kolem sedmi litrů (což není tak málo, jak jsme čekali). Pro nenáročného a prakticky smýšlejícího řidiče milujícího francouzskou automobilovou rozmanitost, který si tolik nepotrpí na řízení, je to ale ideální kombinace.

+
Pro rodiny dobrá volba Manuální převodovka
Prostornost Jen jeden motor
Pohodlí na palubě Odtažitější řízení
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Renault
Typ: Grand Scénic Blue dCi 150
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1749 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 3500ot./min
Točivý moment: 340 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 12.4 s
Maximální rychlost: 208 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.6
Emise CO2: 148 g/km
Objem nádrže: 53 litrů
Délka: 4634 mm
Šířka: 1866 mm
Výška: 1660 mm
Rozvor: 2804 mm
Provozní hmotnost: 1801 kg
Objem zavazadlového prostoru: 718 litrů
Ceník: ke stažení zde

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu